Ecosistemul antreprenorial din Moldova este în perioada de înmugurire (cel puțin așa ne dorim să credem). De vreme ce țara noastră are potențial în materie de oameni talentați, cum credeți, care sunt cele mai pregnante bariere care se opun dezvoltării ecosistemului?

- Cele mai mari obstacole sunt accesul la capital și accesul la piețele străine, care au potențialul de a dezvolta start-up-uri la nivel global. În această ordine de idei, în Moldova există o mare dorință de a se afirma, dar lipsesc abilitățile și cunoștințele privind modul cum să o facă.

- Prin comparație, cum arată ecosistemul antreprenorial în Lituania? Care sunt numele unor start-up-uri din Lituania care „se remarcă în mulțime”?

Ecosistemul start-up-urilor lituaniene este unul destul de dezvoltat, întrucât sunt mai mult de 400 de start-up-uri care operează în ecosistemul tech: de la fintech până la comerțul electronic. Sunt destul de mari investițiile primite, bunoară cazul lui Vinted. Acest start-up a primit investiții de peste 119 milioane USD, ultima fiind de 50 milioane USD de la Sprints Capital. Trafi au primit 14 milioane de euro din partea grupului de investitori sindicalizați. Bankera au atras 100 milioane USD de la ICO, iar apoi We Power Networks au atras 40 milioane USD. Lituania se află acum în TOP 5 la nivel global prin atragerea ICO (mijloc de crowdfunding centrat în jurul valorii de cryptocurrency, care poate fi o sursă de capital pentru start-up-uri) pe piața tehnologică.

- Care sunt tendințele tehnologice ce influențează start-up-urile în 2018?

Depinde, în mare, de regiune. Dacă privim spre piața Uniunii Europene, atunci cu siguranță fintech, Deep Tech (descoperiri fundamentale în știință și inginerie) și inteligența artificială (AI). Dacă mutăm privirea spre Asia și Orientul Mijlociu, probabil s-ar remarca robotica și Internet of Things (IoT). America se afirmă prin inteligența artificială, big data și cloud computing. Tendințele variază în funcție de regiune, precum, bunăoară, în Scandinavia start-up-urile care intră-n scenă sunt din domeniul gaming și media streaming.

- Nu dispunem de o oglindă fermecată, la fel ca Alba-ca-Zăpăda, care să ne spună cele mai eficiente căi pentru un start-up să progreseze. De aceea, ce sfaturi ați oferi unui fondator de start-up în stadiu incipient?

- Există un secret public precum că trebuie să găsești o problemă reală la nivel mondial și să-i găsești și soluția. Cel mai bine ar fi să lucrăm în domeniul business-to-business (B2B), deoarece corporațiile din zilele noastre achiziționează tot mai multe întreprinderi noi, mai ales cu IP sau cu brevete de invenție în așteptare. Marile corporații au înțeles într-o zi că este mai eficient să-și dezvolte afacerea prin achiziționarea companiilor mai mici. Dar, nu în ultimul rând, important este accesul la capital, și anume primele investiții. Este vital ca start-up-ul să aibă acces la piețele care cuprind produsul sau serviciul său. Un al doilea lucru important ar fi primii săi clienți comerciali, aceasta în cazul în care a reușit boostrapping-ul pentru MVP (Produs Minimum Viabil).

- Ce părere aveți despre evenimentul Tech Village?

Cred că este un eveniment important atât pentru start-up-uri, cât și pentru investitori, ca să se întâlnească și să se cunoască. La fel de important este și pentru Republica Moldova - să-și prezinte scena de start-up-uri investitorilor. Ar trebui să se desfășoare mai multe evenimente de acest tip în Moldova și, în aceeași măsură, start-up-urile tehnologice din Moldova ar trebui să călătorească mai mult și să se manifeste pe piețele din Uniunea Europeană, Asia și SUA.
 
- Înainte să ciocnim câte un pahar de vin moldovenesc și să cunoaștem toți participanții pe 11 septembrie, la Butuceni, spuneți-ne ce caută investitorii la un start-up înainte să „pună banii pe masă”?

- Primele lucruri la care fiecare investitor acordă atenție sunt: 

  • O problemă reală deja existentă pe piață - problemă care este foarte bine definită. 
  • Soluții viabile pentru această problemă, ceea ce presupune că fondatorii de start-up-uri au experiență în rezolvarea ei. 
  • O compoziție bună a echipei, flexibilă și ușor adaptivă, în special fondatorii. 
  • Înțelegere reciprocă și viziuni comune asupra lumii și modului în care afacerile trebuie dezvoltate, întrucât nimeni nu dorește să aibă parte de bătălii juridice, astfel încât afacerea să se năruie și banii să se piardă. 

# # #

Acest interviu a fost realizat în cadrul evenimentului „TechVillage” organizat de către Seed Forum Moldova (IHUB Chisinau) cu suportul Asociației Companiilor TIC din Moldova, Agenției Statelor Unite pentru Dezvoltare Internațională / USAID Moldova și Guvernului Suediei / Embassy of Sweden in Chisinau în cadrul Proiectului „Centrul de Excelență în Domeniul TIC”, Tekwill, Western NIS Enterprise Fund, Oficiul Naţional al Viei şi Vinului (ONVV) și XY Partners.