Ambasadorul UE din Ucraina, Hughes Mingarelli a declarat pe 15 noiembrie 2016 că Parlamentul European și Consiliul Europei elaborează un mecanism de suspendare a regimului liberalizat de vize, pentru țări terțe. 

Chiar dacă se referea mai mult la Ucraina, această modificare ar putea avea efecte și asupra țării noastre.

Eurodeputatul Siegfried Mureșan a oferit pentru AGORA mai multe detalii în privința acestei modificări. „Într-adevăr, Parlamentul European și Consiliul negociază în prezent modificarea mecanismului de suspendare a regimului de vize pentru țările terțe, la propunerea Comisiei Europene. Vrem să simplificăm procedura de suspendare a regimului liberalizat de vize pentru țările terțe pentru a întări securitatea Uniunii Europene (UE). Concret, prin aceste modificări, UE ar putea suspenda mai ușor regimul de vize pentru un anumit stat terț dacă se observă <>. Totuși, față de propunerea Comisiei Europene, noi, Parlamentul European, am cerut ca această simplificare să fie însoțită de un set solid de geranții și de protejarea drepturilor omului, precum și de rapoarte și statistici prezentate de agențiile europene și de forțele și organismele de securitate competente. Am cerut aceste garanții pentru a ne asigura că nu se va face abuz de acest mecanism în detrimentul oamenilor”, susține eurodeputatul român.

El mai spune că suspendarea regimului liberalizat de vize pentru R. Moldova ar putea să se producă doar în cazul nerespectării Acordului de Asociere semnat dintre R. Moldova și UE. 
„Referitor la Republica Moldova, lucrurile sunt simple: atât timp cât se respectă prevederile Acordului de Asociere, nicio modificare a acestui mecanism nu ar trebui să afecteze accesul cetățenilor Republicii Moldova la regimul liberalizat de vize. Doar dacă vedem că autoritățile de la Chișinău încep să ia măsuri în direcția opusă angajamentelor prevăzute în Acordul de Asociere, Republicii Moldova ar putea să i se suspende o parte din beneficii obținute cu multe sacrificii din partea oamenilor, inclusiv accesul la regimul liberalizat de vize.” remarcă Siegfried Mureșan.

Acordul de Asociere între Republica Moldova, Uniunea Europeană și statele membre ale acesteia, a fost semnat pe 27 iunie 2014 la Bruxelles. Acordul a fost ratificat de Parlamentul Republicii Moldova pe 2 iulie 2014, iar de Parlamentul European pe 13 noiembrie 2014.

Acordul de Asociere include crearea unei Zone de Liber Schimb Aprofundat și Cuprinzător - DCFTA. Acesta mai conține prevederi cu caracter obligatoriu, norme regulatorii și aranjamente de cooperare mai extinse, în toate sectoarele de interes. O atenție sporită se acordă implementării și aplicării prevederilor Acordul de Asociere, inclusiv prin stipularea termenelor clare și stabilirea unui cadru instituțional și administrativ adecvat, creând astfel premisele necesare pentru o implementare eficientă.

Declarațiile contradictorii ale lui Igor Dodon, privitor la relațiile cu UE

Până la începutul campaniei electorale de alegere a președintelui, Igor Dodon declara că dorește să anuleze sau să revizuiască prevederile Acordului de Asociere cu R, Moldova, fiindcă acestea sunt în detrimentul țării noastre.

În timpul dezbaterilor electorale el a schimbat discursul și a susținut că nu dorește anularea regimului liberalizat de vize pentru cetățenii R. Moldova,.

Îndată după ce a fost anunțat învingător în turul doi al alegerilor prezidențiale, el a declarat într-un interviu pentru ziarul Izvestia că optează pentru integrarea în Uniunea Euroasiatică și va lupta pentru denunțarea Acordului semnat dintre R. Moldova și UE. 

 

Pe 15 noiembrie 2016 Dodon schimbă din nou părerea și spune că „am trecut deja de fobiile astea. Toate relațiile cu UE se păstrează. Absolut toate. Am deja felicitări și mesaje din partea mai multor europeni. Chiar ieri de la Bruxelles m-au sunat mai multe persoane importante. Relațiile cu occidentul și UE rămân în vigoare. Ceea ce ne dorim e să restabilim relațiile bune cu Federația Rusă”, a conchis Igor Dodon”, mai spune acesta.