Un exemplu de emisiune pamflet cu note umoristice este cea de la JurnalTV - „Ora de ras”. Pe 20 noiembrie, în cadrul acestei emisiuni a fost ironizat gestul prim-vicepreședintelui PD, omul de afaceri Vladimir Plahotniuc, care a donat o sumă mare de bani pentru familia pompierului Ion Nogailâc, decedat în incendiul de acum două săptămâni din sectorul Ciocana al Capitalei.

De asemenea autorii emisiunii au avut un mesaj de nemulțumire și pentru superiorii pompierului. Moderatorii emisiunii „Ora de ras” i-au dedicat și un cântec pompierului decedat intitulat - Spasite nașî duși, în traducere ar suna: Salvați sufletele noastre.

După difuzarea emisiunii, unul dintre colegii pompierului decedat a postat pe Facebook un mesaj emoționant despre decesul bărbatului și a precizat că mai mulți pompieri sunt nemulțumiți despre modul cum presa a trata acest subiect sensibil. Citez câteva propoziții din mesajul pompierului Dmitrii Polscin.

„Eroul Ivan Nogailîc a decedat salvând vieți umane, a decedat lăsând în urmă familia, mama, fratele, soția și cele două fetițe gemene de doar 3 ani. Noi am pierdut un coleg, un frate, un camarad. Iar jurnaliștii de la Jurnal TV au pierdut simțul realității și bunul simț, au făcut o batjocură din suferința familiei lui Ion Nogailic”.

Totodată, doar o parte din presă s-a autosesizat în acest caz. Printre aceștia se numără: Moldova.org și PublikaTV.

Redactorii de la Moldova.org au realizat o știre despre nemulțumirile pompierilor. PublikaTV a realizat o emisiune de analiză cu mai mulți invitați care au discutat despre modul în care JurnalTV a abordat acest subiect.

Presa a început să scrie mai insistent despre emisiunea denigratoare la adresa pompierului, abia după ce un grup de pompieri a protestat miercuri, 23 noiembrie, în fața sediului postului Jurnal TV. Pompierii au manifestat în tăcere timp de câteva minute, cu pancarte în mâini.

La protest au fost prezente doar câteva instituții media. Este vorba de Europa Liberă,  PublikaTV și Moldova 1. Materialele acestora au fost preluate ulterior de Unimedia și NewsMaker.

Cei de la JurnalTV nu au realizat reportaje despre protest, în schimb unul dintre moderatorii emisiunii a postat un mesaj pe pagina sa de Facebook, la scurt timp după ce a avut loc acest protest.

Citez câteva din momentele menționate de moderator:

„Înţeleg că am atins în emisiunea noastră un subiect poate prea sensibil şi că, probabil, nu era cazul să o facem, aşa cum ne-au sugerat, cu respect şi bunăvoinţă, unii dintre telespectatorii noştri. Alţii, însă, ne-au felicitat şi ne-au apreciat pentru acest subiect. Cu toate acestea, mai repet, unii telespectatori, chiar şi dintre cei care ne simpatizează, nu au acceptat subiectul în cauză. Luăm act de această atitudine a lor, precum şi de durerea pompierilor noştri. Nu luăm act, însă, şi de isteria generată de slugile şi de posturile TV ale lui Plahotniuc, care văd că au pornit o campanie furibundă împotriva Orei de Ras şi Jurnal TV. Gata, din cauza unui subiect „controversat”, sunt gata să ne închidă, să dea cu piciorul în cariera de şapte ani a emisiunii”.

*

Ceea ce trebuie să învățăm din această experiență este că fiecare dintre noi, consumator de media fiind, trebuie să aibă inteligența și materia cenușie necesară să facă diferență între un pamflet, sau emisiune umoristică în cazul nostru, și un material informativ.

În același timp, autorii pamfletelor ar trebui să fie maxim atenți la subiectele pe care le ironizează și modul în care o fac. Pamfletul nu trebuie să fie ca o cortină în spatele căreia autorii să fugă de responsabilitate. Orice informație difuzată trebuie atent analizată și chibzuită. Purtăm responsabilitatea atât pentru difuzare, cât și pentru formă și conținut.