Utilizatorii încă nu au învăţat să folosească eficient parolele pentru a se proteja în mediul online, făcând mai ales aceste trei greşeli frecvente: (1) folosesc aceeaşi parolă pentru mai multe conturi, ceea ce înseamnă că, în cazul în care o parolă este aflată, le pot fi sparte mai multe conturi. (2) Utilizatorii folosesc parole simple, uşor de dedus şi (3) le păstrează într-un loc nesigur, făcând, astfel, inutilă ideea de parolă.

Având în vedere cantitatea de informaţii confidenţiale pe care le păstrăm online, utilizatorii ar trebui să aibă mai multă grijă atunci când aleg parole cu care să se protejeze. Pare un lucru evident, dar mulţi nu îşi dau seama că fac greşeli elementare de administrare a parolelor. Aceste greşeli echivalează, practic, cu a lăsa uşa deschisă pentru ca oricine să aibă acces la e-mail-urile tale, conturi bancare, fişiere personale şi altele”, spune Andrei Mochola, Head of Consumer Business at Kaspersky Lab.

Cercetarea arată că numeroase persoane (aproape una din cinci - 18%) s-au confruntat cu o tentativă de spargere a conturilor, dar puţine au setat parole eficiente. De exemplu, doar o treime (30%) dintre utilizatorii de Internet au parole diferite pentru fiecare cont online, în timp ce o persoană din zece foloseşte aceeaşi parolă pentru toate conturile online. În cazul în care o parolă ajunge pe mâinile cuiva rău intenţionat, aceşti utilizatori riscă să le fie sparte şi folosite toate conturile.

De asemenea, utilizatorii nu creează parole suficient de complicate, care să-i protejeze de compromiterea conturilor şi de şantaj. Doar jumătate (47%) dintre ei folosesc parole formate din litere mici şi mari, iar doi din trei (64%) folosesc litere şi cifre. Aşa stau lucrurile, în ciuda convingerii utilizatorilor că au nevoie de parole puternice pentru contul de online banking (51%), e-mail (39%) şi în magazinele online (37%).

Studiul mai arată că oamenii nu au un comportament adecvat în ceea ce priveşte parolele - le dezvăluie altor persoane şi folosesc metode nesigure, pentru a şi le aminti. Aproape o treime (28%) dintre respondenţi au dezvăluit parola unui membru apropiat din familie, iar 11% dintre ei - unor prieteni, mărind şansele ca aceasta să ajungă la cineva rău intenţionat, din greşeală. O persoană din cinci (22%) a recunoscut, de asemenea, că şi-a notat parolele pe un carneţel, ca să nu le uite. Chiar dacă o parolă este complexă, utilizatorul este vulnerabil pentru că alţii o pot vedea şi folosi.

 „Oamenii fac greşeli elementare atunci când vine vorba de parole online. Cele mai bune parole nu se găsesc în dicţionar. Acestea sunt lungi, conţin litere mari şi mici, cifre şi semne de punctuaţie. Însă, având în vedere că utilizatorii au, de regulă, multe conturi online, nu este prea simplu să ţină minte o parolă sigură pentru fiecare. O soluţie de administrare a parolelor îi poate ajuta să ţină la îndemână şi să genereze parole complexe, care scad riscul de a le fi compromise conturile”, a continuat Mochola.

Kaspersky Lab propune Kaspersky Password Manager, o soluţie pentru păstrarea în siguranţă a parolelor şi datelor de identificare ale cardurilor, sincronizate automat pe toate dispozitivele, astfel încât utilizatorii să nu fie nevoiţi să reţină decât o parolă principală.