Pe parcursul zilei de azi petroliștii au majorat prețurile la benzină și motorină, după ce ANRE a stabilit noi plafon maxim de comercializare a acestor carburanți.

În mare parte acest lucru a fost determinat de majorarea accizelor pentru carburanți, care au intrat în vigoare de la 1 ianuarie 2017. Astfel, cota accizului pentru o tonă de benzină în acest an va constitui 4560 lei, în comparație cu 4137 lei în 2016; pentru motorină accizul va fi 1926 lei, față de 1720 lei; gazul lichefiat este taxat cu 2875 lei, în comparație cu 2557 lei în 2016.

Petroliștii au majorat astăzi prețul pentru gazul lichefiat, care a ajuns să fie comercializat cu 10.81 lei/litru (0,54 dolari, potrivit cursului oficial pentru 11 ianuarie 2015) la benzinăriile Lukoil din R. Moldova. Celelalte benzinării au prețuri care nu variază foarte mult.

La stațiile de PECO Lukoil din București, însă putem găsi prețuri de doar 2.00 roni/litru de gaz lichefiat sau 0.47 dolari. Cel mai scump GPL este vândut de acest lanț de benzinării, la Cluj Napoca cu 2,36 roni sau 0,56 de dolari.

Importul de gaz lichefiat după țările de origine, în primele nouă luni din 2016

Dacă să comparăm prețurile la benzină situație este inversă. Astfel, benzina Premium-95 este comercializată la stațiile PECO din București ale companiei Lukoil cu 5.09 roni (1,2 dolari) și 17,90 lei/litru (0.89 dolari) la cele din R. Moldova.

Din 1 ianuarie 2017, În România accizul pentru gazul petrolier lichefiat utilizat drept combustibil pentru motor,  este 607,70 lei/tonă (circa 142,98 de dolari, potrivit cursului oficial din ianuarie 2017) și este taxat cu o cotă TVA de 19%.

În R. Moldova de la începutul acestui an o tonă de gaz petrolier lichefiat  are o acciză de 2875 lei (142,64 de dolari) și o cotă redusă de TVA de 8%.

Agenția Națională pentru Reglementare în Energetică susține că din 1 iulie 2016 nu mai plafonează prețul de comercializare a gazului lichefiat, acesta fiind stabilit de operatori de sine stătător în baza prețurilor de import, a impozitelor și taxelor la aceste produse, a consumurilor și cheltuielilor aferente activității de import și de comercializare cu ridicata și a cheltuielilor aferente activității de comercializare cu amănuntul.

Expertul în energetică Victor Parlicov susține că nu este deranjat de faptul că prețul GPL-ului din România a devenit mai mic decât cel din R. Moldova, ci faptul că majoritatea benzinăriilor din R. Moldova au practic aceleași prețuri și nu lucrează mecanismele concurențiale.

Totuși, el admite că este o situație stranie în condițiile când cea mai mare partea a gazului lichefiat este importat din Federația Rusă și Kazahstan din cauza prețului mai mic față cel din România. Însă în benzinăriile din această țară prețul este mai mic față de cel din R. Moldova.