Publicația descrie în amănunte istoricul firmelor implicate în gestionarea proiectului de supraveghere video. Ultimii trei ani scot la iveală un întreg serial de schimbare a administratorilor, persoanelor de încredere și a adreselor juridice. De asemenea, investigația scoate în relief că majoritatea companiilor care au fost selectate în urma licitațiilor avea legături cu fondatorii sau persoanele din spatele companiei „Midland Engineering” SRL.

Aceasta din urmă a câștigat cele mai multe licitații pentru monitorizarea video a traficului rutier și este deținută de compania olandeză „Dekka Holding”.  

În spatele acestor companii olandeze se ascundeau însă interesele unor oameni de afaceri și chiar ale unui politician din R. Moldova. ZdG a obținut contractul autentificat de către notarul olandez Marten Van der Loo prin care compania „Vreewijk Management” a vândut, la 15 iulie 2014, firma „Dekka Holding” omului de afaceri originar din Edineț, Iurie Coșciug și secretarului general al PLDM, Victor Roșca. Conform înțelegerii, Coșciug obține 68,5% din capitalul social al firmei, iar Roșca - 31,5%. Firma a fost înregistrată cu un capital social de o mie de Euro. În cadrul tranzacției, cetățenii R. Moldova au fost reprezentați de un intermediar olandez.

Iurie Coșciug este un discret om de afaceri, originar din Edineț. Oficial, acesta este administrator și unul dintre fondatorii „Eng East Techologies” SRL, înregistrată la Bălți. Neoficial, inclusiv prin offshore-uri, Coșciug controlează mai multe firme, inclusiv SRL-urile implicate în business-ul cu camere video. Coșciug preferă să nu prea apară în spațiul public.  

ZdG a consultat, după ce a primit prin email, mai multe conversații electronice între Victor Roșca și Iurie Coșciug, despre afacerea privind monitorizarea video a traficului rutier. În unul din mesaje, în iulie 2015, Petru Știrbate, pe atunci deputat PLDM, a trimis un anunț către 4 colegi de partid: Valeriu Streleț, George Mocanu, Valeriu Ghilețchi și Victor Roșca, care utiliza adresa de email secretar.general@pldm.md. Alesul poporului le expediase acestora un proiect de lege care viza supravegherea video a traficului rutier. Solicitat de ZdG, deputatul Știrbate, care din septembrie 2015 a părăsit PLDM, a confirmat, după ce i-am trimis o mostră, autenticitatea mesajului trimis către colegii săi, precizând că acesta „a fost adresat către persoanele nominalizate, ele fiind cele care s-au arătat dispuse să se implice în crearea unei legi mai perfecte”. La scurt timp, Roșca a redirecționat mesajul către Iurie Coșciug care, l-a rându-i, l-a redirecționat către Ghenadie Frunză, cerându-i să se expună. Într-un alt mesaj, Roșca îi cere lui Coșciug să vină cu propuneri la proiect cât mai rapid și „să-mi dați și argumentele necesare pentru a apăra orice punctișor care este important și în interesul nostru”. Ulterior, Frunză a trimis mai multe modificări la proiectul propus de Știrbate, doar că acesta nu a mai fost votat, din cauza instabilității politice.

În alt schimb de mesaje, din mai 2015, Victor Roșca, Iurie Coșciug și ceilalți reprezentanți ai business-ului cu camere video discută despre situația din Anenii Noi, unde consilierii ar fi refuzat să aprobe o nouă înțelegere. În mesaj, Ion Clima raportează situația, dând numele consilierilor care s-au opus semnării acordului, dar și apartenența lor politică. În dreptul unora sunt înscrise afacerile pe care ei le-ar deține. „Vom încerca cu noua componență a CR. Rapcea nu mai este membru PLDM. Bujac tot nu-i activist PLDM, doar că a mers pe listele noastre. Sorry”, îi scrie Roșca lui Coșciug, ca răspuns la acest raport. 

După 3 ani, nicio cameră nu mai funcționează

Proiectul de monitorizare video a traficului rutier a fost stopat însă, aproape brutal, spre sfârșitul anului 2015, din cauza intereselor tot mai mari care au început să apără. Războaiele pentru putere, inclusiv cele dintre cei implicați în acest business, au făcut ca, astăzi, la 3 ani de la inițierea programului, nicio cameră, cu excepția celor din municipiul Chișinăului, să nu funcționeze, deși în mai multe puncte acestea rămân instalate și încă îi mai „sperie” pe șoferi. Până acum, doar cei implicați în afacere cunoșteau că sistemul nu funcționează. 

Investigația în întregime o puteți citi aici