Potrivit raportului Agenţiei Naţionale pentru Reglementare în Comunicaţii Electronice şi Tehnologia Informaţiei (ANRCETI), în 2016 volumul total al vânzărilor pentru serviciile de acces la Internet mobil şi la Internet fix a sporit, faţă 2015, cu 12% și a depășit pragul de 1,8 mld. lei, ceea ce constituie circa 27% din valoarea totală a pieței de comunicații electronice.

Numărul utilizatorilor de Internet mobil în bandă largă (în baza tehnologiilor 3G, 4G și prin acces dedicat, tehnologii care asigură viteze sporite de navigare pe net) a crescut cu 30% și a însumat mai bine de 1,89 milioane lei iar al celor de Internet fix - cu 4,3% și a totalizat peste 557,4 mii. În consecință, rata de penetrare a serviciilor de Internet mobil, raportată la 100 de locuitori, a ajuns la 54%, iar cea a serviciilor de Internet fix - la 15,7%.

Autorii raportului explică trendul ascendent al pieţelor de Internet mobil și de Internet fix prin creșterea cererii pentru serviciile respective, intensificarea concurenței între furnizori, dezvoltarea infrastructurii de acces la rețeaua globală în baza tehnologiilor 3G, 4G și în baza fibrei optice.

Creșterea vnazârilor pe pieţele de Internet mobil și de Internet fix, precum și a veniturilor din alte activități în domeniul comunicațiilor electronice (+14,5%) s-a produs pe fundalul unei diminuări accentuate a volumelor de vânzări pe celelalte trei piețe: de telefonie mobilă, telefonie fixă, difuzare și retransmisie a programelor audiovizuale. După o perioadă de stagnare de câțiva ani, vânzările pe piaţa de telefonie mobilă au scăzut, față de anul 2015, cu 4,4% și au totalizat 3,44 miliarde lei, iar cele de pe piaţa de telefonie fixă, care se află în declin de zece ani, s-au micșorat cu 14% şi au constituit 876,1 milioane lei. Totodată, volumul vânzărilor pe piața serviciilor de difuzare şi retransmisie a programelor audiovizuale s-au diminuat cu 18,9% şi au alcătuit 297,8 miioane lei.

Micșorarea vânzărilor pe piețele sus - menționate a cauzat o diminuare de 2,9% a volumului total al vânzărilor în sectorul comunicaţiilor electronice, volum care s-a coborât la 6 mld. 730,6 milioane lei. ANRCETI notează că recesiunea telefoniei fixe și a telefoniei mobile este determinată de schimbarea preferințelor de consum al utilizatorilor de servicii voce de la telefonia fixă la telefonia mobilă și de la telefonia mobilă la servicii alternative de comunicare prin rețeaua Internet care sunt mai ieftine sau se oferă gratuit (aplicaţii OTT: Skype, Viber, WhatsApp etc.).

Specialiștii ANRCETI consideră că această tendință, care se atestă și pe piețele de telefonie din țările europene, va fi mai pronunțată în anii următori, când majoritatea consumatorilor vor utiliza serviciile de comunicații mobile prin intermediul telefoanelor inteligente (smartphone).

Estimările ANRCETI arată că în următorii ani serviciile de acces la Internet mobil și la Internet fix vor continua să fie cele mai dinamice piețe în sectorul comunicațiilor electronice, ele fiind principalele motoare de creștere a acestui sector.