„În contextul actual al R. Moldova, reforma propusă ar putea avea un efect negativ la nivel constituțional, unde majoritatea candidaților ar putea dezvolta legături cu persoane din business sau ar putea fi influențați de actori care urmăresc propriile interese.

Nu este stipulat clar criteriul de constituire a circumscripțiilor din regiunea transnistreană, la fel ca și pentru diasporă.

Modificările propuse nu contribuie la îmbunătățirea reprezentării femeilor și minorităților în Parlament.

Îngrijorările expuse în 2014 rămân valabile. Cadrul legal conține o serie de goluri și lasă multe recomandări expuse anterior neacoperite.

Sistemul electoral al unui stat nu poate fi privit izolat. El trebuie să fie văzut în context constituțional, legal și în cel al tradițiilor politice ale statului, precum și a structurii teritoriale. Percepția că un sistem electoral funcționează bine într-un stat poate să nu fie valabilă pentru un alt stat.

În 2014, Comisia de la Veneția a concluzionat că adoptarea unui sistem electoral mixt în Moldova ar avea „îngrijorări serioase și neajunsuri importante”. Există prea puțin temei de a considera că lucrurile s-au schimbat doar la trei ani distanță.

Comisia de la Veneția a recomandat, de mai multe ori, coborârea pragului electoral în R. Moldova. În special, subiectul trebuie să fie revizuit în cazul în care va fi introdus sistemul mixt de vot care favorizează partidele mari. În precedentele alegeri parlamentare, cinci partide au obținut locuri în Parlament, iar coborârea pragului nu neapărat va duce la fragmentarea Legislativului incapabil să funcționeze.

Faptul că documentul a trecut în prima lectură cu 74 de voturi ale deputaților apare drept un indicator al unei susțineri largi în Parlament. Cu toate acestea, în timpul vizitei la Chișinău, delegația Comisie de la Veneția a obținut puține dovezi ale consensului.

Draftul documentului pare să fi fost introdus în grabă în Parlament. Prima lectură a legii nu apăruse din timp pe agenda Parlamentului, fiind introdusă de Președintele Parlamentului în aceeași zi.

În lumina acestor îngrijorări şi având în vedere lipsa unui consens în această problemă, atât de polarizată, o astfel de schimbare fundamentală, chiar dacă este prerogativa suverană a republicii, nu este recomandabilă în acest moment”.

 

Amintim că pe data de 5 mai, Parlamentul a votat în prima lectură proiectul privind schimbarea sistemului proporțional de vot în cel mixt. Acesta a fost susținut de 74 de deputați din 101.