Din 2002 până în prezent mall-urile au dus la pierderea a aproape 450.000 de joburi. Retailerii online nu au acoperit acest gol, pentru că doar 178.000 de persoane au fost angajate în sectorul de e-commerce în ultimii 15 ani.

În cinci ani, 1 din 4 mall-uri din Statele Unite va dispărea, drept exemplu este mall-ul Schuylkill din Pennsylvania, care acum zece ani era gazda a 90 de magazine şi restaurante. Făcea parte din viaţa comunităţii pentru că aici se ţineau festivalul dedicat zilelor Lituaniei şi vânătoarea ouălor de Paşti.   

Pe vremuri, mall-ul era considerat un ecosistem în sine, o alăturare de oameni şi comercianţi, în care găseai tot ce voiai şi ce nu voiai. Istoria acestor fabuloase centre a pornit de la deschiderea mall-ului Southdale Center din Edina, Minn în anul 1956.

Ideea i-a aparţinut lui Victor Gruen, un arhitect austriac. Dorinţa lui a fost ofere o alternativă populaţiei la aglomeraţia urbană, pentru că era îngrozit de ea. El vedea mall-ul ca pe un centru pentru ample construcţii suburbane, care includea clădiri de apartamente, spitale şi birouri.

Din 1980 mall-urile au acaparat Main Street şi au devenit un punct de atracţie pentru emisiuni TV de tip concurs, jocuri şi chiar turnee muzicale (Britney Spears a concertat într-un mall în 1997).

În 1992, puteai zări 48 de mall-uri dacă mergeai în Time Square timp de 90 de minute. La nivelul întregii ţări s-au construit 1.500 de centre comerciale în 49 de ani, ceea ce a depăşit adesea rata creşterii numărului de locuitori.

Declinul a început în anii 2000, din cauza ascensiunii cumpărăturilor online şi a impactului crizei economice, care au dus la scăderea vânzărilor şi a numărului de persoane care călcau pragul centrelor comerciale. Drept dovadă, începând cu anul 2007 nu a fost construit niciun mall în Statele Unite.

Totuşi, situaţia nu este aceeaşi în cazul tuturor mall-urilor. Sunt unele care încă rezistă şi toate au în comun un singur lucru: luxul.