„Am luat act cu îngrijorare de intenția postului rus de televiziune RTR de a intra pe piața mediatică din România, concretizată într-o cerere adresată în acest sens Consiliului Național al Audiovizualului (CNA). Faptul în sine confirmă existența unei strategii a Moscovei de expansiune mediatică în țara noastră.

Cazul trebuie interpretat în contextul amenințărilor hibride la care este expusă România din partea Moscovei. Este general cunoscut că, situată pe flancul estic al NATO și UE, România este expusă puternic amenințărilor clasice și hibride, atât convenționale și neconvenționale, cât și militare și non-militare venite dinspre Rusia”, se arată într-un comunicat de presă al parlamentarului.

Potrivit acestuia, reprezentanții RTR cu sediul la Iași au declarat că intenționează să producă emisiuni despre așa-zisa „diaspora moldovenească din România”.

„Pentru o înțelegere exactă a orientării și profilului ideologic al postului de televiziune RTR Moldova, trebuie să precizăm că, printr-o decizie din 4 iulie 2014, Consiliul Coordonator al Audiovizualului (CCA) de la Chișinău a sancționat acest post rusesc, alături de altele, întrucât „în emisiunile informativ-analitice preluate din Federația Rusă, posturile de televiziune respective utilizează instrumente de propagandă agresive, promovează și intensifică zvonuri neconfirmate, manipulează prin text și imagini, utilizează etichetări pentru a discredita și a prezenta într-o conotație negativă guvernul de la Kiev, dezinformează și manipulează opinia publică referitor la evenimentele din Ucraina prin tertipuri de montaj și comentarii ce abundă în invective. De asemenea, posturile monitorizate au difuzat știri și reportaje în care nu există pluralism de opinii, acestea prezentând, unilateral și preponderent punctul de vedere al Moscovei și al adepților federalizării Ucrainei. Limbajul utilizat în comentarii este unul agresiv și intolerant, care conține insulte directe față de Guvernul Ucrainei și față de populația care îl susține. Totodată, raportul evidențiază câteva cazuri de instigare la violență și ură interetnică, discriminare pe motiv de apartenență la forțele proucrainene și proeuropene”.

Transmisiunile postului RTR au fost interzise în Estonia din 1 ianuarie 2006, în Kazahstan din 24 octombrie 2007, în Azerbaidjan din 1 ianuarie 2008, în Georgia din 8 august 2008, în Ucraina din 25 iulie 2014, în Lituania din 8 aprilie 2015, în Letonia din 11 aprilie 2016. Motivele pentru care au fost interzise transmisiunile postului RTR în aceste state post-sovietice au fost argumentate prin recursul lui la „ațâțarea urii naționale și incitarea la război”, mai spune deputatul, care afirmă că un asemenea post de televiziune, conceput și utilizat de Federația Rusă drept instrument de manipulare în străinătate, nu poate fi acceptat pe piața mediatică din România.

„RTR nu este binevenit în țara noastră. Consiliul Național al Audiovizualului este obligat să ia în considerație motivele temeinice pentru care acest post rusesc de televiziune a fost interzis în diverse state expuse anterior propagandei Moscovei și să adopte o decizie negativă cu privire la intrarea RTR pe piața mediatică din România”, a încheiat Constantin Codreanu.