„Comandantul Suprem al Armatei nu se ocupă cu așa probleme. Interdicția de a părăsi țara pentru tot efectivul militar poate fi justificată numai în caz de război, stare de război sau stare de asediu. În alte cazuri nu poate fi justificată. Plecarea militarilor la diverse activități nu sunt măsuri care pot afecta sau slăbi capacitatea securității naționale sau a ordinii publice. Nu poate influența negativ sistemul. Sunt măsuri prea drastice și nu țin de nivelul Comandantului Suprem”, a declarat Osmochescu.

Potrivit expertului în drept constituțional, astfel de decizii revin altor demnitari de un rang mai mic și nicidecum Comandantului Suprem.  

„Cu asta se ocupă șeful statului major, ministrul, viceministrul, comandantul direct, ofițerul de brigadă, șefii de departamente. Dodon își asumă niște competențe care sunt caracteristice în forțele militare responsabililor cu un rang inferior. Permisiunea în scris pentru un ofițer care pleacă având scopuri de reciclare, de pregătire, nu putem spune că este neconstituțională, dar este una drastică, dură. Ofițerului i se limitează libertatea de acces la instruire”, a mai subliniat Osmochescu.

În context, sursa a făcut referire și la perioada în care președinte era Vladimir Voronin. Atunci, după modificarea Constituției în 2001, toate distincțiile diplomatice erau acordate doar de către șeful statului, miniștrii de Externe neavând această pârghie pentru a motiva profesioniștii din domeniu.

„Era o perioadă când nu se putea angaja nimeni în Ministerul de Externe fără acordul președintelui Voronin. Acum președintele își asumă responsabilități care nu sunt și nu trebuie să fie caracteristice pentru o persoană care exercită funcții atât de înalte. El trebuie să se ocupe cu probleme strategice și asta nu este nicidecum o strategie”, a conchis expertul.

Amintim că președintele Republicii Moldova, Igor Dodon, a semnat un Ordin prin care le interzice militarilor moldoveni să participe la orice gen de activități înafara țării, fără un acord prealabil din partea Comandantului Suprem al Forțelor Armate, adică a președintelui. 

Șeful statului și-a motivat juridic Ordinul prin al. 4 al art. 87 al Constituției și art. 25 și 29 a Legii cu privire la apărarea naţională.