Vedeți mai jos câteva argumente ale Curții Constituționale:

„Declanșarea blocajului instituțional a fost însoțită de multiple declarații ale președintelui și intenția de a promulga legile, a numi miniștrii, dar și lipsa de respect față de Constituție. Președintele exercită presiuni pe care Curtea le califică drept intimidare.

Președintele RM poate refuza o candidatură și să facă o altă propunere. Cu toate acestea, voința politică a președintelui nu poate constitui o sursă de blocaj constituțional. CC a constatat că președintele are dreptul să verifice candidatul, dar nu are drept de veto asupra candidaturii primului ministru.

Alegerea președintelui prin mod popular nu îl transformă într-un opozant al Parlamentului, el continuă să joace un rol de putere neutră. Curtea reiterează că într-un sistem parlamentar, șeful statului e detașat de partidele politice și joacă rolul unui arbitru. El nu este un partizan al politicului.

În cadrul formării guvernului există un acord dintre prim-ministru, Parlament și președinte, iar elementul central este programul de guvernare și nu miniștrii. Remanierea guvernamentală nu necesită intervenția parlamentului, fiind o procedură internă. Simetric, șeful statului nu are nicio putere asupra remanierii, puterea reală în ceea ce privește remanierea și numirea aparține prim-ministrului.

Blocajul instituțional a fost cauzat de acțiunile deliberate ale președintelui. Refuzul de a-și îndeplini obligația de numire a candidatului propus repetat constituie o încălcare gravă a jurământului său și constituie o premisă pentru suspendarea șefului statului. 

Hotărârea a fost pronunțată de către președintele CC, Tudor Panțîru. 

Revenim cu detalii.