Este sau ba acest banner sexist? Ce scop a avut compania prin aceste imagini? Încalcă ele cumva egalitatea de șanse, atacă asupra imaginii femeii în societate, sunt discriminatorii?”, acestea au fost întrebările la care redacția nonastră a încercat să afle răspunsurile, atât de la comanditarii acestor panouri, cât și de la specialiști în PR și Publicitate cu experiență din Republica Moldova.

Contactați de noi, compania care a lansat bannerele spune că nu a avut nicio intenție defăimătoare asupra imaginii femeii.

„Acest baner nu conține nimic sexist, iar intenția companiei nu a fost de leza drepturile cuiva. Este o fotografie care vine să pună în valoare brandul de covoare, fără alte conotații. Regretăm reacțiile publice ofensatoare, pe le considerăm nejustificate. Mizăm pe înțelegerea corectă a acestui mesaj și rămânem fideli tuturor clienților noștri”, ne-au declarat cei de la Covor.md.

Ludmila Andronic, specialist în comunicare și relații cu publicul:

„În opinia mea, acest banner nu este nici măcar sexist. El este, pur și simplu, lipsit de bun simț. Fără pretenții de puritanism, amintesc doar faptul că publicitatea unui produs trebuie să promoveze caracteristicile unicale ale acestuia și nicidecum fanteziile sexuale ale autorilor de publicitate. Pentru cei care nu înțeleg, vă rog, citiți „99 francs” de Frederique Beigbeder”, a spus specialista pentru EA.md.

Expert în comunicare și PR, Cristian Saulea:

„Înainte de toate, ar fi interesant să aflăm dacă ei au planificat această gălăgie, sau „așa s-a primit”.
Atunci când îți asumi astfel de publicitate, trebuie să îți asumi și urmările. Ele pot fi diferite, de la apreciere, până la înjurături. Unii clienți vor merge din curiozitate, alții vor pune brandul în lista neagră. Am văzut că deja au scos posibilitatea de a scrie o recenzie pe pagina lor de Facebook.

S-au făcut recognoscibili cei de la covor.md - da, a vorbit lumea despre ei - da. Pe termen scurt au avut de câștigat, însăpe termen lung eu cred că o să aibă doar de pierdut.

Pentru un brand mai puțin recunoscut este important contextul în care pentru prima oară clientul interacționează cu produsul/serviciul tău. Până la urmă vorbim de covoare, un produs pe care nu îl cumpărăm în fiecare zi/lună. Iar atunci când o să îl cumpărăm, pe lângă preț o să ne interesăm ce e cu viața companiei…”a, îs ăștia cu sexul oral pe covor”.

Partea morală a publicității e un subiect foarte sensibil. Cert e un lucru: când sari peste limitele general acceptate de societate, primești neapărat peste mâini. Sexul vinde doar în anumite contexte, și atunci trebuie utilizat atent și cu măsură.

Covoare.md și-a creat cu mâinile sale o situație de criză, pentru care, aparent nu este pregătită. Lipsa unei reacții prompte la criză, o să aducă la aprofundarea ei, iar compania va simți acest lucru prin scăderea vânzărilor, pierderea potențialilor clienți, și cel mai important deteriorarea încrederii în companie”, a spus Cristian pentru Ea.md.

Precizăm că în Legea cu privire la Publicitatea de pe teritoriul Republicii Moldova există un alineat dedicat cazurilor de sexism, iar acesta are următoarele prevederi:

Articolul 111. Publicitatea sexistă
(1) Se consideră sexistă publicitatea care:
a) prezintă femeia sau bărbatul drept obiect sexual, în situații umilitoare sau degradante, violente și care ofensează demnitatea umană;
b) promovează stereotipuri sexiste în scop discriminatoriu, cu menținerea percepției tradiționale asupra femeii drept o ființă slabă, vulnerabilă și dependentă, având o poziție socială inferioară.
(2) Publicitatea sexistă este interzisă.
[Art.111 introdus prin LP71 din 14.04.16, MO140-149/27.05.16 art.291]

Foto: Facebook.com/Covor.md, Facebook.com/Diana Guja, Ina Cristian, Alex Gogu