Industria vinului ocupă un loc important în economia Republicii Moldova, țara noastră fiind al 13-lea producător de vinuri în lume după volumul exporturilor. Aproape o cincime din populația activă este implicată, direct sau indirect, în industria vitivinicolă, care le dă de lucru la circa 200.000 de persoane, conform datelor Oficiului Național al Viei și Vinului. 

În aceste împrejurări apare un produs nou, CryptoBottle. Creatorii acestuia, din start, se gândesc la intrarea pe piața globală și vor să introducă vinul moldovenesc în lista lucrurilor care pot fi procurate cu criptomonedă. Capitalizarea pieței criptovalutelor, potrivit unor surse, se ridică la 750 de miliarde de dolari.


IDEEA

CryptoBottle este o sticlă de vin care poate fi cumpărată doar cu criptomoneda ETH (Ethereum), nu și cu banii obișnuiți. O sticlă va costa aproximativ 0,3 ETH, echivalentul a 400 de dolari (la momentul scrierii acestui articol). 

La ce îmi trebuie o cripto-sticlă de vin? Totul face parte dintr-un joc cu șansa de a câștiga un premiu în valoare de 1 000 000 de dolari, susțin inițiatorii startup-ului. „Într-o ediție limitată, va fi produs un soi de vin nou. Doar 10 000 de sticle de vin vor fi scoase la vânzare. Pe eticheta fiecăreia dintre ele va fi un cod QR unic. Sticla îi va fi livrată la domiciliu fiecărui participant după principiul „o persoană - o sticlă”, a povestit developer din cadrul echipei, Dmitrii Pavlov. 

Regulile jocului. Utilizatorul intră pe o platformă on-line, își scanează QR codul de pe etichetă și devine, oficial, unicul proprietar al acestei cripto-sticle de vin. Jocul începe doar atunci când toate 10 000 de persoane sunt înregistrate și au primit sticlele unice. Atunci participanții încep să negocieze, on-line, cu alți 9999 proprietari ai acestor sticle individualizate pentru a obține de la ei QR codurile lor. 

Marile premii. Conform creatorilor, prima persoană care va reuși să colecteze 9500 de QR coduri va obține circa 1300 ETH (actualmente echivalentul a mai mult de un milion de dolari). Primele 10 persoane care vor aduna 1000 de QR coduri vor primi echivalentul a 14 mii de dolari în ETH, iar primele 100 persoane care vor aduna 100 de QR coduri vor obține echivalentul a 1400 de dolari în ETH (ceea ce le acoperă investiția inițială). 

De ce Ethereum? Faptul că valoarea criptomonedelor se schimbă cam des este un lucru cunoscut, însă Ethereum a reușit să facă fața fluctuațiilor pieței, fiind printre cele mai stabile monede (de altfel, unii experți cred că, pe termen lung, e mai stabilă decât Bitcoin). 

Bitcoin VS Ethereum: cum s-a schimbat prețul 1 criptomonede în USD în ultimele șapte zile 

Totodată, Ethereum este unica monedă utilizată pe platforma CryptoKitties, un startup din care se inspiră creatorii CryptoBottle. Utilizatorii își cresc pisici virtuali care încep să nască alte pisici cu caracteristici unice. Cea mai scumpă a ajuns să fie vândută la un preț de 253 ETH  (echivalentul a peste $ 300 000 de dolari la momentul scrierii acestui articol). 

 

ECHIPA

CryptoBottle este o echipă tânără, formată din antreprenori, economiști, developeri, absolvenți ai UTM, dar și ai instituțiilor de învățământ de peste hotare. Unii dintre ei s-au cunoscut pentru prima dată la Startup Weekend Moldova, cel mai mare eveniment dedicat inovațiilor în sectorul IT, organizat anual la Tekwill. Atunci, viitorii membri ai echipei au venit cu ideea platformei GoDrinkFree pe care continuă s-o dezvolte.

Ulterior, ei au participat și la hackathonul Wine Hacks by Purcari, în cadrul căruia ideea CryptoBottle a câștigat locul trei și un premiu în valoare de 10 000 de lei.

Membrii echipei CryptoBottle: Dmitrii Pavlov, Valerian Brumari, Ina Priscaru, Anton Cebanu, Alexandru Verșinin

„După părerea mea, este o echipă perfectă. Pentru ca o afacere să aibă succes, trebuie să ai oamenii care fac produsul și oamenii care știu să-l vândă, ceea ce are echipa CryptoBottle”, spune Alexandru, specialist în marketing și unul dintre autorii ideii, care menționează că, deși participanții sunt implicate în mai multe proiecte și doresc să lanseze un centru dedicat inovațiilor pe Blockchain, dezvoltarea CryptoBottle este primul lucru în lista priorităților. 

CE URMEAZĂ

Lansarea oficială. Intrarea pe piață a CryptoBottle se preconizează pentru săptămâna viitoare, atunci când va fi lansată platforma online unde utilizatorii își vor putea comanda primele 3000 de cripto-sticle.

Promovarea. Ca să atragă cât mai multă atenție și să lanseze Crypto Bottle pe piața globală, membrii echipei speră la ceea ce numesc „Cea mai nebunatică campania de PR în istoria Purcari”. Dat fiind faptul că publicul țintă îl reprezintă iubitorii de vin și deținătorii criptovalutei deopotrivă, promovarea va fi făcută peste tot: pe rețelele de socializare, site-urile specializate și forumurile despre criptomonede gen BitcoinTalk. Mai mult, CryptoBottle își propune să angajeze influenceri care le vor explica prietenilor avantajele legate de procurarea primei sticle de vin în varianta crypto.

Blockchain Accelerator. Toți membri ai echipei CryptoBottle sunt pasionați de tehnologia Blockchain, iar, pentru a-și transforma visele în realitate, ei vor investi mijloacele proprii și banii câștigați la Wine Hacks în dezvoltarea unui centru, primul în Moldova care se va ocupa de inovațiile bazate pe această tehnologie, pe care unii analiști o numesc „noul Internet”.