„Pentru întreținerea instituțiilor cu sold negativ, Direcția Educație, în comun cu cea de Finanțe, în a doua jumătate a anului școlar, au fost puse în situația de a identifica resursele financiare necesare pentru salarizarea angajaților și achitarea serviciilor comunale. Componenta municipală este, astfel, afectată. În anul de studii 2017-2018, pentru asigurarea funcționalității instituțiilor cu sold negativ, au fost alocate 25 de milioane 600 de mii de lei, comparativ cu 10 milioane 748 mii lei în 2016”, a declarat Rodica Guțu, menționând că majoritatea școlilor cu probleme sunt amplasate în suburbii.

O problemă este și faptul că instituțiile nu utilizează la maximum capacitatea clădirii de care dispun. „Dacă în 2016, 32 de instituții de învățământ primar și secundar, adică cca 24% din numărul total de instituții, utilizau edificiile până la 50% din capacitatea de proiect, în anul curent de studii, numărul acestora s-a majorat și constituie 58 de instituții cu utilizarea capacității de proiect de 47%. O situație critică se atestă în 9 instituții de învățământ, care utilizează 25% din spațiile educaționale”, a subliniat șefa Direcției Educație.

Primarul interimar al capitalei, Ruslan Codreanu, a menționat că „ar pune nota doi Direcției”. „Suntem la coada țării, pe când ar trebui să fim pe primul loc și să arătăm altor raioane ce înseamnă să fii la autogestiune. Pentru prima jumătate a anului 2018, costul pe bugetul municipal pentru instituțiile cu sold negativ este de 60 de milioane de lei. Asta înseamnă când este o clădire cu capacitatea de 1.000 de elevi, dar avem 250, 200, 150 de elevi, dar toată clădirea trebuie întreținută, salariul îl plătim pentru tot cadrul didactic, cheltuielile de deservire fiind pentru 1.000 de elevi. Și astea sunt costuri municipale pe bugetul municipal, bani care ar putea fi investiți în laboratoare de fizică, de chimie. Trei instituții una lângă alta, în una sunt 1.000 de elevi, în una 250 și în a treia - 300. Direcția Educație ar fi trebuit, cel puțin, să revadă districtele, astfel încât să existe concurență în astea trei instituții. Clădirile stau goale, iar una arhiplină”, a menționat Ruslan Codreanu.

Șefa Direcției Educație a menționat că, deocamdată, școlile cu probleme nu pot fi optimizate, din cauza unui moratoriu instituit de Ministerul Educației. În timpul apropiat, Direcția urmează să elaboreze un plan strategic de eficientizare a rețelei școlare, îndemnând instituțiile de învățământ să treacă la autogestiune financiară.