Street-art și integrarea businessului în arhitectura orașului a fost unul dintre principalele subiecte de discuții pe acoperișul #RoofOffline2018. La fel ca grecii antici care se adunau în agora pentru a dezbate chestiunile de interes public, oamenii de creație s-au întâlnit pe același acoperiș din Chișinău, pentru a arunca o privire de ansamblu asupra artei urbane și pentru a identifica modul în care aceasta poate îmbunătăți aspectul Capitalei. 

Vitrinele publicitare pot aduce un plus de armonie orașului 

Astăzi la Chișinău nu prea avem vitrine care să ofere povești, iar arta respectivă duce lipsă acută de specialiști, afirmă decoratorul de vitrine Alexei Frunză. Cu o experiență de zeci de ani în domeniu, acesta s-a arătat dispus să le ofere tinerilor începători „toată experiența” sa, acumulată în timpul studiilor la Academia de Vitrinistică și în cadrul diferitor concursuri internaționale. 

Panourile publicitare care au împânzit străzile Capitalei în ultimii ani nu reprezintă o problemă în sine, a spus expertul. Adevărata problemă constă în faptul că, deseori, aceste panouri intră în conflict cu arhitectura din jur. 

„Atât panoul publicitar, cât și inscripția cu logoul firmei trebuie să fie în armonie cu ceea ce este în jur, să nu intre în conflict nici cu arhitectura și nici cu ochiul uman”, a spus Alexei Frunză. 

Mediul de afaceri poate contribui la îmbunătățirea aspectului general al orașului, dacă antreprenorii vor înțelege că vitrinele trebuie să se potrivească, din punct de vedere estetic, cu arhitectura din jur, a mai spus specialistul. Pentru aceasta, oamenii de afaceri ar trebui să se gândească nu doar la valoarea comercială a vitrinelor, ci și la modul în care acestea se integrează în spațiul înconjurător, apelând la serviciile prestate de către decoratorii de vitrine profesioniști.  

Următoarea „țintă” a lui Dmitrii Potapov

Dmitri Potapov a atras atenția chișinăuienilor după ce a „decorat” un perete imens din inima Capitalei cu un covor moldovenesc, pictat în stilul graffitti. În cadrul discuției pe acoperișul AGORA, artistul a spus că nu se va opri aici. Următorul său proiect ar putea să le întreacă pe cele anterioare, întrucât Dmitri și-a propus să schimbe la față uzina ALFA de la Buiucani, o clădire cu o suprafață de metri pătrați. 

„Am obținut deja permisiunile și acceptul agentului comercial”, a dezvăluit artistul la #RoofOffline2018.  

Viitorul său proiect se anunță a fi o mare surpriză, întrucât Dmitri vrea să țină în secret tematica operei de artă pe care urmează s-o facă. Artistul s-a limitat să spună doar că va fi un proiect de suflet, un proiect necomercial pe care el l-a definit modest „o schiță de-a mea”. 

Maestrul operelor din lemn, despre copacul de la bibliotecă 

Vom mai vedea oare opere de mobilier urban asemănătoare copacului din fața Bibliotecii Naționale? Designer-ul Mihai Stamati preferă să ne țină în suspans. Deocamdată, acesta spune că vrea să se concentreze pe proiectele mici ce țin de aranjarea spațiului personal cu obiecte originale făcute din lemn. Artistul nu exclude însă posibilitatea de a se vedea din nou în atenția locuitorilor Capitalei datorită operelor sale din lemn, pe care el le situează „la granița dintre design și sculptură”. 

„Spațiul public oferă cea mai mare vizibilitate proiectelor pe care le faci. Ele trebuie să se nască din lucruri reale și necesități reale”, a spus invitatul #RoofOffline. 

Mihai Stamati a declarat că operele sale au la bază dorința de a valorifica obiectul, păstrându-l „exact așa cum ni l-a dat natura”, un principiu după care artistul se va ghida și în viitor. 

Despre #RoofOffline

De menționat că discuțiile #RoofOffline, organizate pe acoperișul AGORA, au fost axate pe identificarea soluțiilor pentru comunitate, municipalitate și business, ca răspuns la problemele stringente cu care se confruntă Chișinăul. Evenimentul a reunit oamenii de creație, partenerii de dezvoltare, reprezentanții ONG-urilor și ai companiilor private. 

„Odată cu lansarea acestor evenimente AGORA își propune să devină mai mult decât o instituție media. Vrem să fim o platformă de comunicare pentru activiști, designeri, businessul mic și mijlociu, societatea civilă și toți cei interesați și care au un cuvânt de spus la timpul și locul potrivit”, a spus Victoria Dumbravă, editor-șef Agora.md.

Cel mai tare networking pe acoperiș a avut loc grație:

partenerului general - Kaufland

partener silver - Rogob,

parteneri: Vinaria din ValeCasa Rinaldi în MoldovaUnicorn Winery MoldovaMerryBerryB'SweetGusto PretzelRozmarin CafeOMactivIvatherm Republica MoldovaEcoVazonAntos cosmetică naturalăEclair - Tea, Decor & Lifestyle ShopTafelgutFresh & JoyGrădina MărioareiOLDCOM MoldovaCadouri Originale decor din baloaneRikipalPictura Magică pe apăSmokehouse: BBQ, Beer, CommunityLabrewtory Brewing Company.

Mulțumiri speciale: Foreign Small Enterprise Alliance - FSEAAFAM - Asociația Femeilor Antreprenoare din Moldova.