Noile reglementări  oferă persoanelor fizice posibilitatea să-şi declare bunurile nedeclarate sau care au fost declarate la valoare redusă. Aceasta se referă la mijloacele băneşti, bunurile imobile, valorile mobiliare, cotele de participare la capitalul social, mijloacele de transport rutier atât din ţară, cât şi de peste hotare.

Subiectul declarării voluntare, în termen de până la 1 februarie 2019, va achita la bugetul de stat o taxă de declarare voluntară în mărime de 3% din sumă, valoare sau diferenţă.

Vezi și: De ce reforma fiscală a fost aprobată în grabă. Candu: „Să nu beneficieze răufăcătorii”

Subiecți ai declarării voluntare a bunurilor sunt cetăţenii Republicii Moldova, cu excepţia persoanelor care au ocupat sau ocupă, în perioada de la 1 ianuarie 2009 şi până în prezent, funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova, membru al Guvernului, deputat în Parlament, judecător, procuror, director, director adjunct al Serviciului de Informaţii şi Securitate, director, director adjunct al Centrului pentru Combaterea Crimelor Economice şi Corupţiei, director, director adjunct al Centrului Naţional Anticorupţie, preşedinte, vicepreşedinte, membru al Comisiei Naţionale a Pieţei Financiare, guvernator, prim-viceguvemator, viceguvernator al Băncii Naţionale a Moldovei, membru al Consiliului de administraţie, al Comitetului executiv sau al Consiliului de supraveghere al Băncii Naţionale a Moldovei, director, director adjunct al Serviciului Prevenirea şi Combaterea Spălării Banilor, administrator, administrator special, lichidator, membru al Consiliului băncii, al Consiliului de administrare, al Comisiei de cenzori la unele din cele cinci bănci comerciale implicate în frauda bancară sau persoane fizice care au statutul de bănuit, învinuit în cauzele penale privind infracţiuni comise aferent activităţii acestor bănci.

Declararea voluntară a bunurilor va începe la data punerii în aplicare a acestei legi şi se va încheia la 1 februarie 2019.

Citește și: Ambasada SUA, extrem de dezamăgită de legea aministiei fiscale: „Infractorii trebuie pedepsiți, nu răsplătiți”

O altă noutate a proiectului este stimularea fiscală care prevede anularea majorărilor de întârziere şi amenzilor neachitate bugetului de stat, bugetului asigurărilor sociale de stat şi fondurilor asigurării obligatorii de asistenţă medicală. Condiţia pentru achitarea impozitelor, taxelor, contribuţiilor şi altor plăţi la buget este stabilită până la data de 20 decembrie 2018.

Din nota informativă a proiectului de lege:

Potrivit autorilor proiectului, necesitatea declarării voluntare şi stimulării fiscale sunt motivate de necesitatea ameliorării climatului investiţional şi majorarea fluxului de investiţii în activitatea de întreprinzător prin aplicarea unui mecanism eficient de impozitare a bunurilor introduse în circuit economic.

Deputații cred că inițiativa va avea un impact semnificativ pozitiv și asupra persoanelor fizice care doresc să-și declarare voluntar bunurile, precum și asupra economiei R. Moldova în ansamblu.

„Importanţa acestor modificări nu poate fi subapreciată. În primul rând, ea va permite persoanelor fizice cetățeni ai Republicii Moldova să declare bunurile ce le aparţin, care anterior se aflau formal în posesiunea altor persoane fizice sau valoarea cărora era subestimată. De asemenea, anularea penalităților și amenzilor aferente bugetului public național va crea un stimul important în dezvoltarea întreprinderilor care la moment resimt obstrucționate de aceste obligațiuni.

Totodată, proiectul va impulsiona creşterea caracterului atractiv al Republicii Moldova ca destinaţie pentru investiţii pe plan internaţional, sporirea capitalizării activităţii şi ameliorarea indicatorilor economico-financiari ai întreprinderilor din ţară, fapt ce va crea posibilităţi suplimentare în procesul de atragere a resurselor investiţionale”, cred reprezentanții majorității parlamentare.

Concepţia declarării voluntare

Declararea voluntară oferă persoanelor fizice posibilitatea cetățeni ai Republicii Moldova să-şi declare bunurile, care anterior nu erau declarate. Aceasta se referă atât la mijloacele băneşti, cât şi la bunurile imobiliare, mijloace de transport, valori mobiliare, cote de participare în întreprinderi.

Pot fi supuse declarării benevole bunurile care anterior nu au fost obiect al impunerii, evitându-se astfel penalizarea de natură fiscală. Însă în cadrul legalizării nu pot fi înregistrate mijloace şi active obţinute din surse infracţionale inclusiv care cad sub incidența Convenţiei privind spălarea banilor, depistarea, sechestrarea şi confiscarea veniturilor provenite din activitatea infracţională (din 8 noiembrie 1990), ratificate prin Legea Republicii Moldova nr.914-XV din 15 martie 2002, cu excepția celor rezultate din neachitarea obligațiilor fiscale.

Taxele ce urmează a fi achitate în cadrul declarării voluntare

La declararea voluntară a bunurilor, subiectul legalizării achită o taxă de 3% din valoarea bunurilor declarate voluntar. Taxa de declarare voluntară se face venit în bugetul de stat. 

Garanţii oferite subiecţilor declarării voluntare

Statul, în persoana autorităţilor administraţiei publice, garantează subiecţilor declarării voluntare neadmiterea pe viitor de măsuri discriminatorii în ceea ce priveşte impozitarea bunurilor declarate.

Stimularea fiscală

Prin stimulare fiscală se înțelege anularea sumelor reflectate în sistemul de evidenţă al Serviciului Fiscal de Stat, al Serviciului Vamal, al Casei Naţionale de Asigurări Sociale, inclusiv în sistemul de evidenţă specială, la majorările de întîrziere şi la amenzile aferente bugetului de stat, bugetului asigurărilor sociale de stat şi fondurilor asigurării obligatorii de asistenţă medicală, neachitate la data punerii în aplicare a prezentei legi, cu condiția achitării pînă la data de 20 decembrie 2016 a impozitelor, taxelor, altor plăți, aferente bugetului de stat, bugetului asigurărilor sociale de stat şi fondurilor asigurării obligatorii de asistenţă medicală.

De asemenea se propune de a aplica interdicția la efectuarea controalelor de către organele cu atribuții de administrare fiscală a controalelor pentru perioadele de pînă la 1 ianuarie 2018, cu excepția controalelor efectuate la persoanele fizice prin metode si surse indirecte.

În aceste condiții, anularea majorărilor de întârziere (penalităților) și sancțiunilor (amenzilor) vor avea un impact pozitiv asupra dezvoltării sectorului economiei prin sporirea productivității și a competitivității mărfurilor produse și serviciilor prestate. O atare măsură de diminuare a poverii fiscale este un mecanism de sprijin a fiecărui agent economic din țară, prin contribuirea directă la sporirea veniturilor acestora și reinvestirea lor în active, totodată lărgind baza fiscală pentru acumularea veniturilor bugetare.

Proiectul de lege a fost criticat dur de reprezentanții poziției. Atât PL, cât și PCRM sau PLDM au declarat că inițiativa este una cu iz electoral și permite legalizarea de bani furați.