Narendra Modi acordă o atenție deosebită folosirii rețelelor de socializare în scopuri politice. Acum trei ani, echipa acestuia a lansat o aplicație digitală, NaMo, care răspândește citate premierului indian, însoțite de infografice care arată cât de multă prosperitate economică există în India sub conducerea lui Modi. Aplicația utilizează jocuri de tip mini-games pentru a atrage atenția utilizatorilor. Aceștia din urmă sunt rugați să „câștige insigne” prin „îndeplinirea taskurilor”. Aplicația NaMo a fost descarcată de cinci milioande de ori și este preinstalată la cele 40 de milioane de telefoane mobile produse de compania indiană Reliance Jio.  

Imagine: Scroll.in

Pe lângă aceasta, partidul politic al lui Modi, Bharatiya Janata, are o celulă de social media care a fost acuzată de trolling-ul cetățenilor care critică guvernarea. La rândul lor, membrii cabinetului Modi activează în calitate de „cor muzical” care răspândește mesajele premierului pe Twitter, scrie sursa. 

Echipa lui Modi se pregătește acum de campania electorală din 2019, care ar putea să-I aducă premierului un nou mandat de cinci ani, informează FT. 

Recent, guvernul a anunțat o licitație privind crearea unui „department media” care va activa „non-stop” pentru a „colecta toate conversațiile de pe rețelele de socializare” și pentru a „analiza tendințele” identifcate pe platforme cum ar fi Facebook, Twitter și Instagram. Totodată, noul departament va colecta datele găsite pe portalurile de știri și bolguri, notează sursa.

Departamentul urmează să aibă 20 de angajați specialiști în social media. Jobul lor va fi să „măsoare starea de spirit a utilizatorilor” și să vină cu recomandări privind „dezvoltarea sentimentelor naționaliste”. Totodată, angajații noului departament vor împărți conversațiile pe rețelele de socializare în trei categorii - pozitive, negative și neutrale - din perspectiva guvernului. Grupul va fi însărcinat cu gestionarea „percepțiilor” asupra Indiei și identificarea soluțiilor pentru a „contracara atacurile care provin de la adversarii Indiei”. 

Bugetul initial al operațiunii este de șase milioane de dolari SUA, scrie Financial Times. 

Potrivit co-fondatorului ONG-ului indian pentru liberatetea pe Internet, Apar Gupta, acest sistem ar urma să încalce drepturile constituționale ale cetățenilor la libera exprimare și viața privată. 

„Este un sistem de supraveghere în masa, capabil să disemineze dezinformare și propaganda”, afirmă Gupta. 

Vineri, Curtea Supremă din India urmează să examineze recursul unui investitor Indian care s-a transformat în liderul opoziției, Mahua Moitra. Acesta susține că departamentul media propus de Modi este, de fapt, o încercare de „spionaj” asupra cetățenilor. 

Nu este prima data când Narendra Modi este acuzat de exces în colectarea datelor. În martie, liderul partidului de opoziție Congresul Național Indian, Rahul Gandhi, a declarat că aplicația NaMo i-a permis echipei lui Modi să acceseze conținutul telefoanelor mobile ale utilizatorilor, inclusiv fotografii și liste de contacte.  

Partenerii premierului au respins acuzațiile, spunând că aplicația colectează datele în același mod în care o face Facebook și alte platforme media.