Programul presupune organizarea a 12 sesiuni practice, în fiecare lună, iar fiecare dintre ele se va axa pe prezentarea unei țări, care prezintă un interes sporit pentru exportatorii moldoveni. Fiecare destinație de export va fi prezentată prin prisma descrierii pieței cu amănuntul, a piețelor de nișă, a vânzărilor pe piețele B2B și B2C, a profilării concurenților, dar și a istoriilor de succes.

„Uniunea Europeană vrea să contribuie și mai mult la îmbunătățirea accesului pentru întreprinderile din Republica Moldova pe piețele din Uniunea Europeană, cu folosirea potențialului creat de DCFTA, pentru ca businessul de aici să poată folosi din plin oportunitățile create. Acordul de Liber Schimb a deschis foarte multe oportunități pentru creșetrea exporturilor pe piețele europene, dar și pentru a crește calitatea produselor create în Republica Moldova. Am înregistrat succese într-o perioadă foarte scurtă, poate chiar mai scurtă decât se așteptau unii experți”, a declarat șeful Delegației Uniunii Europene în Moldova, Peter Michalko. 

Scopul programului „Export Morning” este de a cunoaște și a aprecia nivelul de pregătire a antreprenorilor autohtoni și de a le oferi acces la o platformă interactivă de discuții și schimb de bune practici, unde vor fi prezentate informații tehnice legate de export (statistici, informații privind regimuri comerciale, vamale etc.), studii de piață relevante, soluții concrete de înlăturare a barierelor din calea exportatorilor.

„Atunci în 2014, când a fost semnat Acordul de Asociere, știm cu toții era o doză de scepticism în societatea noastră. Cu mari precauții și temeri ne așteptam la un impact din partea acestui Acord. Or, viața bate cartea și ne demonstrează de cât de important a fost acest pas. Astăzi deja vorbim de o schimbare de trenduri, de o schimbare radicală a balanței de exporturi din Republica Moldova. Circa 70% din volumul de exporturi este orientat către piețele Uniunii Europene. Tocmai de aceea, sesiunile de informare în cadrul acestui program vor începe cu prezentarea piețelor din UE”, a subliniat cu ocazia lansării programului, directorul general al Agenției de Investiții, Rodica Verbeniuc.

Sesiunea de lansare a programului a fost dedicată prezentării României, ca destinație de export. Datele statistice arată că țara vecină este cel mai important partener comercial al Republicii Moldova, cu o pondere de aproape 30% din totalul exporturilor moldovenești, urmată de Italia și Germania. În 2018, exporturile peste Prut au constituit 792 de milioane de dolari, de 3,5 ori mai mult decât livrările realizate pe cea mai mare piață din Est - cea a Federației Ruse. 

Una dintre companiile autohtone care exportă în țara vecină este compania de produse cosmetice „Viorica Cosmetics”.  

„Noi exportăm în România de trei ani. Am început cu mare greu exportul. Antreprenorilor care vor începe acum, le va fi mult mai ușor. Ei nu vor fi nevoiți să treacă prin multe încercări prin care am trecut noi. Aceleași certificări, informații necesare, noi le-am găsit singuri, informându-ne din Internet. Dar, este mult mai ușor atunci când ai un sprijin, când știi unde și cui să-i adresezi o întrebare. Produsele cosmetice au un specific aparte. Legea spune că ele trebuie să fie înregistrate pe un portal european. Acesta a fost cel mai mare impediment pentru noi, fiindcă nu știam cum se face acest lucru. Am deschis o filială în România, la Iași, am înregistrat produsele acolo și așa am demarat procesul de export”, a povestit directorul general al companiei Maria Bortă. 

Astăzi Viorica Cosmetics numără un depozit și un magazin la Iași și altele două la București.  

În 2018, Republica Moldova a exportat mărfuri în valoare totală de 2,7 miliarde de dolari, în creștere cu 11,6% față de anul 2017.

În 2014, Republica Moldova și Uniunea Europeană au semnat Acordul de Asociere, care a dus la crearea unei Zone de Liber Schimb Aprofundat și Cuprinzător (DCFTA) între ambele părți.