În cadrul seminarului ”Sănătatea financiară a localităților din Moldova prin prisma experienței slovace”, care a avut loc pe 28 mai a fost anunțată intenția de creare a unui portal de date deschise în toamna acestui an, pentru a monitoriza bugetele autorităților publice locale  precum și transparentizarea politicii financiare la nivel local, preluând experiența slovacă.

„Problemele finanțelor publice locale rămân în continuare pentru Republica Moldova Călcâiul lui Ahile. Chiar dacă s-au făcut anumite reforme și s-au înregistrate anumite rezultate, oricum ne confruntăm cu o mulțime de probleme la acest capitol. Una din cele mai mari probleme ține de transparență - încă nu există o cultură a transparenței procesului bugetar la nivel local, încă nu există o comunicare eficientă între factorii de decizie la nivel local și cetățeni, și între liderii locali și cei din centru. În acest context, am fi vrut să preluăm din experiența slovacă cele mai bune metodologii ca să implementăm și la noi în țară reformele necesare”, a declarat Liubomir Chiriac, directorul executiv IDIS „Viitorul”.

Prezent la seminar, Ambasadorul Republicii Slovace la Chișinău, Robert Kirnag a declarat că reponsabilizarea financiară și este unul din elementele de care au nevoie autoritățile publice de la noi din țară. „Suntem gata să vă oferim experiența noastră, dar metodologic ar fi corect să implementați acest proiect în felul vostru și să vă împărtășiți propriile istorii de succes. Eu sper că veți face propriile greșeli și să nu le repetați pe ale noastre. Democrația trebuie să înceapă de la nivelul local și nicidecum de la cel central și sper ca acest proiect să fie unul important în atingerea eforturilor voastre de a consolida autonomia autoritățile publice locale din Moldova”.

Reforma descentralizării fiscale a durat în Slovacia aproape patru ani, din 2003 până în 2007 și nu a fost o reformă ușoară, consideră Peter Golias, directorul INEKO: „Reforma fiscală s-a bazat pe două componente: transferul de competențe de la nivel central la nivel local și doi, transferul de bani”. Veniturile celor aproape 3 mii de municipalități din Slovacia reprezintă circa patru miliarde euro, majoritatea obținute din taxe (48%), în special imopozite pe persoanele fizice, granturi și transferuri (29%), arată datele INEKO. Acest lucru se datorează în mare parte transparenței gestionării finanțelor publice și a activității administrative caracteristică autorităților publice locale din această țară. Astfel, pentru a fi considerate valide, toate actele emise de autoritățile locale din Slovacia trebuie să fie publicate pe internet, nivelul de transparența al autorităților (accesul la informație, achiziții publice, conflicte de interese, autorizații emise) fiind permanent monitorizat prin intermediul portalului de date deschise.



Comparativ, în Republica Moldova, ponderea veniturilor în bugetele locale este foarte mică, iar ponderea transferurilor către unele localități ajunge până la 95 - 99%. „Înainte de modificarea Legii cu privire la finanțele locale transferurile erau efectuate în funcție de apartenența politică a primarului sau al consiliului și cea mai mare problemă era faptul că transferurile se făceau prin intermediul nivelului raional, care nu utiliza nici o formulă pentru efectuarea acestor transferuri”, explică expertul financiarAngela Secrieru. Potrivit noii legi, intrată în vigoare de la 1 ianuarie 2015, veniturile proprii generate de autoritățile publice locale rămân la dispoziția acestor autorități, iar banii alocați din bugetul central sunt transferați direct primăriilor. Cele mai mari probleme legate de bugetele locale, în opinia Angelei Secrieru sunt: ne credibilitatea bugetelor locale datorată faptului că legislația fiscală se schimbă anual de câteva ori, capacitatea insuficientă a autorităților publice locale pentru a produce bugete credibile, accesul limitat al publicului la informațiile bugetare și participarea cetățenilor la procesul decizional.

În același timp, Veaceslav Ioniță, expert IDIS “Viitorul” este de părerea că legea actuală a finanțelor locale rezolvă o problemă, și anume depolitizarea investițiilor capitale și a relațiilor dintre raioane și primării, dar rămân încă o sumedenie care trebuie rezolvate. „Dacă nu gândim un sistem administrativ funcțional, noi riscăm să îngropăm sistemul finanțelor publice locale din simplul motiv că sistemul actual nu permite concentrarea de resurse. Dacă anul trecut, la nivel local au fost făcute investiții de 500 milioane lei, în acest an, modul cum sunt distribuiți banii nu permite autorităților locale să facă investiții și banii care au mers anul trecut la investiți, anul acesta vor fi mâncați”.

Această realitate este confirmată si de reprezentanții autorităților publice locale care susțin că împuternicirile lor rămân în continuare limitate și, chiar dacă noua lege a intrat în vigoare acum câteva luni, mecanismul acesteia nu este implementat. „În patru ani de zile am observat că nu este vorba despre bani, dar este vorba de oameni de calitate și despre faptul că primăria trebuie să se ocupe de interesul general al oamenilor. În acest sens, politica statului ar trebui schimbată, iar problema descentralizării reprezintă doar o jumătate de măsură care nu este dusă până la capăt”, consideră Pavel Codreanu, primarul comunei Ruseștii Noi din Ialoveni.

Un pas important pentru reformarea financiară a autorităților locale reprezintă monitorizarea procesului bugetar local, care urmează a fi evaluat prin intermediul portalului de date deschise. Portalul va prezenta nivelul de transparență al gestionării finanțelor publice în cel puțin 50 de autorități locale din țară. Printre indicatorii monitorizați se numără ponderea veniturilor și a cheltuielilor, datoriile înregistrate, împrumuturile luate de la stat și activele financiare. Ulterior, în baza analizei datelor recepționate de la autoritățile publice locale, va fi realizat un raport care va prezentat nivelul de sănătate al autorităților publice locale din Republica Moldova.