Câteva din cele mai grave accidente feroviare din istorie și originea expresiei „Acarul Păun”
Accidentele feroviare pot avea uneori urmări foarte grave, în special în cazul coliziunilor sau nerespectării unor reguli de securitate. În ultimul secol, acestea au figurat pe prima pagină a ziarelor, de multe ori alături de bilanțuri care indicau sute de morți și răniți.
・ Cristian Bolotnicov
În articolul de mai jos vă prezentăm cinci cele mai grave accidente de tren înregistrate în ultimii 100 de ani, care au avut loc pe continentul european și în alte părți ale lumii.
România - 1923
În 2 iulie 1923, un tren accelerat care venea de la București și se îndrepta spre Iași s-a ciocnit, în stația Vintileanca, în jurul orelor 1:00, cu un tren de marfă, provocând moartea a 60 de oameni și rănirea altor 100, potrivit presei de atunci.
Un fapt curios al acestui accident este că ancheta vremii a constatat că principala cauză a accidentului a fost faptul că acarul (muncitor feroviar care manevrează acele la calea ferată - n.r) de serviciu nu a observat că acul macazului, manevrat pentru a trece un tren de marfă pe altă linie, s-a defectat și nu s-a închis, iar trenul de persoane, intrat cu viteză în gară, a fost îndrumat tot spre linia, unde se afla trenul de marfă, rezultând ciocnirea.
Accident de tren în România interbelică
adevărul.ro
Presa interbelică nota și despre faptul că o bandă de hoți din zonă a jefuit morții și răniții, iar acarul de serviciu a fugit de la locul faptei, amplificând dramatismul situației și ținând prima pagină a ziarelor.
Comisia de anchetă constituită l-a găsit vinovat în special pe acarul Ion Păun și personalul CFR de la stația Vintileanca, majoritatea fiind deferiți justiției. Presa însă a susținut nevinovăția acarului, afirmând că vina ar fi a autorităților centrale, care ar fi lăsat ca sistemul feroviar să fie măcinat de probleme.
De aici a apărut și expresia „Acarul Păun”, care înseamnă că în orice circumstanțe, țapul ispășitor va fi mereu omul simplu, ci nu șefii acestuia.
Italia - 1944
Cel mai grav accident feroviar din istoria Italiei s-a petrecut în zilele de 2 - 3 martie 1944 și a avut un bilanț de 520 de morți. Dezastrul s-a produs din cauza gazului de monoxid de carbon de la motoarele cu aburi ale locomotivei nr. 8017, atunci când aceasta s-a oprit cu toate vagoanele pe o pantă abruptă în interiorul tunelului Armi. Cărbunele de calitate inferioară a creat monoxid de carbon otrăvitor care a provocat decesele.
Accidentul feroviar de la Balvano, Italia - 1944
Wikipedia
Pasagerii și echipajul nu au reușit să observe pericolul, deoarece fumul și vaporii s-au răspândit încet. Unele persoane din ultimele vagoane au supraviețuit, deoarece au scăpat înainte ca gazele otrăvitoare să ajungă la vagoanele din capăt.
India - 1981
Accidentul de tren din statul Bihar, India, produs în 6 iunie 1981 a avut la bază de asemenea condițiile meteo nefavorabile și nerespectarea regulilor de securitate.
Potrivit presei indiene, trenul a deraiat de pe șine în momentul în care traversa un pod peste râul Bagmati, căzând în apele fluviului din apropierea orașului Mansi, lovit recent de un ciclon. Se consideră că o altă cauză a accidentului a fost și sistemul defect de frânare.
Accidentul feroviar din statul Bihar - India, 1981
Wikipedia
Accidentul feroviar a provocat moartea a 800 de persoane, în vagoane aflându-se la acel moment 1.000 de pasageri.
Uniunea Sovietică - 1989
Accidentul feroviar din apropierea orașului Ufa, s-a produs în 4 iunie 1989, provocând moartea a 575 de persoane și rămânând unul din cele mai mari dezastre feroviare din istoria țării.
Dezastrul s-a produs din cauza unui nor foarte inflamabil creat de scurgerea de gaz lichefiat dintr-o conductă spartă în apropierea liniei de cale ferată, unde două trenuri de pasageri se intersectau între Ufa și Asha. Trenurile transportau în total aproximativ 1.300 de pasageri pe ruta Adler-Novosibirsk în momentul accidentului.
Accidentul de la Ufa, URSS - 1989
BBC
Forța uriașei explozii, care a fost estimată la echivalentul a 10kt TNT, a ars complet șapte vagoane și a distrus 37 de vagoane de tren și două locomotive. Accidentul a provocat rănirea a peste 800 de persoane.
Sri Lanka - 2004
În decembrie 2004, Sri Lanka a fost martora celui mai grav accident feroviar din istoria acestui sector, după ce trenul Queen of the Sea , supraîncărcat, a fost inundat de un val imens de tsunami din Oceanul Indian, în localitatea Peraliya, sud-vestul insulei.
Accidentul a provocat moartea a peste 1.700 de persoane care erau înghesuite în opt vagoane. În momentul tragediei, trenul se apropia de destinația sa, orașul Galle, venind din capitala țării, Colombo.
Accidentul feroviar din Peraliya - Decembrie 2004
Wikipedia
În 2008, trenul Queen of The Sea a fost restaurat și repus în circulație pe linia de coastă.
Grecia - 2023
Dimineața zilei de 1 martie a fost marcată de un grav accident feroviar produs în Grecia. Acesta a fost calificat ca cel mai dur din ultimii 100 de ani în această țară. Numărul victimelor a ajuns la 38 de decese și 85 de răniți. Circa 25 de persoane sunt în stare gravă. Autoritățile elene s-au mobilizat în lichidarea consecințelor, iar președinta Katerina Sakellaropoulou își întrerupe vizită la Chișinău și revine alături de poporul său.