Veaceslav Ioniță: În Moldova, un om care a ajuns într-un accident rutier are șanse mici de a supraviețui

Veaceslav Ioniță: În Moldova, un om care a ajuns într-un accident rutier are șanse mici de a supraviețui

În Republica Moldova, numărul persoanelor decedate, din totalul celor care au suferit traume în timpul accidentelor rutiere este de 7,7%. Această cifră este de 4-5 ori mai mare decât media din țările dezvoltate. Din nefericire, pentru un om care a ajuns într-un accident rutier, șansa de a supraviețui este mult mai mică decât într-o țară dezvoltată. Despre aceasta a comunicat expertul în politici economice, Veaceslav Ioniță.

Alina Mîndrilă

Țara noastră este pe locul IX în topul țărilor din Europa și CSI privind numărul de decese în accidente rutiere pe cap de locuitor. 78,1 decese în urma accidentelor rutiere la un milion de locuitori. Țările din Europa, cu niveluri înalte de decese cauzate de accidentele rutiere, ca și Republica Moldova, sunt țări din fosta URSS, spune expertul.

Mortalitatea în accidentele rutiere este o problemă specifică țărilor slab dezvoltate, mai sărace. În interiorul unei țări, este specific regiunilor slab dezvoltate, iar în interiorul unei regiuni este specifică populației sărace. Omul, fiind mai sărac, este supus riscului de a muri într-un accident rutier de câteva ori mai mult decât un om dintr-o țară mai bogată sau dacă are un statut social mai înalt.

Autor: Veaceslav Ioniță, expert în politici economice

Publicitate

Faptul că în 2022 s-a înregistrat cel mai mic număr de decese din ultimii cel puțin 40 de ani îl face pe Ioniță să creadă că lucrurile în Moldova pot să evolueze corect. În 2010 au fost înregistrate 450 de decese în urma accidentelor rutiere. 

„Avem o tendință încurajatoare de reducere a deceselor, însă nivelul rămâne, din nefericire, unul foarte ridicat la nivel european”, a declarat economistul.

Autor: Veaceslav Ioniță, expert în politici economice

Analistul economic afirmă că avem această statistică tristă moștenică de pe vremea URSS. Un raport din 1989 spune că în Republica Moldova a murit atunci 1.200 de persoane în urma accidentelor rutiere. Expertul declară că, în Moldova, este mare numărul accidentelor rutiere soldate cu decese, numărul traumatismelor primite în urma accidentelor rutiere și este incomparabil de mare numărul deceselor ca urmare a traumelor primite în urma accidentelor rutiere. Expertul afirmă că la noi accidentele rutiere sunt, în primul rând, multe și, în al doilea rând, sunt cu consecințe grave. În 2022 am avut cu 200 de decese mai puține înregistrate în accidente rutiere decât acum 10 ani, dar numărul este mare față de decesele pe care le înregistrează țările dezvoltate. 

Avem de îmbunătățit acest indicator prin respectarea vitezei, a principalelor reguli de circulație rutiere și lipsa stării de ebrietate la volan. Aici, nu este vorba doar de autorități, cel mai mult este o problemă a șoferilor, a oamenilor.

Autor: Veaceslav Ioniță, expert în politici economice

Veaceslav Ioniță spune că, potrivit OMS, sunt trei riscuri care provoacă accidentele:

- situația social-economicăa unei țări. Peste 90% dintre toate decesele care sunt înregistrate în lume, în urma accidentelor rutiere, sunt în țările în curs de dezvoltare. În țările dezvoltate, decesele domină în grupurile social-vulnerabile;

- vârsta, or, cele mai multe persoane, sau aproape jumătate din toate decesele, au vârsta de la 5 la 29 de ani; și

- genul - ¾ dintre cei care mor ca rezultat al accidentelor rutiere sunt bărbați de până la 25 de ani.

Expertul mai enumeră și cauzele care provoacă, cel mai des, accidentele rutiere.

Viteza excesivă. 1% de creștere a vitezei crește riscul de deces cu 4%. În cazul în care viteza de deplasare a unui automobil crește de la 50 la 65 de km la oră, probabilitatea unui deces crește de 4,5 ori.

Șofatul în stare de ebrietate – OMS consideră că în Republica Moldova legislația care reglementează conducerea în stare de ebrietate, rămâne sub nivelul minim necesar.

Lipsa capacității autorităților de a interveni, este una sub nivelul așteptat.

Neatenția la volan – dacă cineva utilizează telefonul mobil în timpul condusului, chiar dacă viteza este redusă, șansa lui e a ajunge într-un accident rutier crește de 4 ori. „În mare parte este vorba de controlul slab privind respectarea regulilor de circulație. Atunci când statul pune niște reguli, pe care nimeni nu le respectă, creează o incultură al deplasării în trafic. Nerespectarea regulilor elementare este una dintre consecințele accidentelor rutiere în Republica Moldova”, a spus Ioniță.

Alți factori, potrivit OMS, ar fi: ignorarea elementelor de siguranță sau infrastructura rutieră precară. „În ultimii ani au fost marcate tot mai multe puncte negre pe traseele naționale, care indică un loc primejdios. Pe anumite segmente de drumuri naționale s-au întreprins acțiuni clare, cum sunt construcția pereților de beton. Acest fapt a diminuat semnificativ numărul accidentelor rutiere. Infrastructura precară din nefericire rămâne o problemă”, a menționat expertul.

Expertul afirmă că în Republica Moldova accidentele rutiere sunt, în primul rând, multe și, în al doilea rând, sunt cu consecințe grave. În 2022 am avut cu 200 de decese mai puține înregistrate în accidente rutiere decât acum 10 ani, dar numărul este mare față de decesele pe care le înregistrează țările dezvoltate. „Avem de îmbunătățit acest indicator prin respectarea vitezei, a principalelor reguli de circulație rutiere și lipsa stării de ebrietate la volan. Aici, nu este vorba doar de autorități, cel mai mult este o problemă a șoferilor, a oamenilor”, a conchis expertul.

Cele mai populare

Agora

AGORA își propune să devină cea mai credibilă instituție media din Republica Moldova prin calitatea și diversitatea conținutului, să fie prima alegere a cititorilor pentru știrile și analizele online.

REȚELE SOCIALE

  • Facebook
  • Instagram
  • Youtube
  • Twitter
  • Telegram
  • RSS Feed

APLICAȚIE

  • App Store
  • Google Play
© 2023 Interact Media SRL
  • Mastercard
  • Visa
  • PayPal