Ministra Infrastructurii, înțeleasă greșit. Cum o declarație despre Aeroport a stârnit amenințări cu moțiuni de cenzură

Ministra Infrastructurii, înțeleasă greșit. Cum o declarație despre Aeroport a stârnit amenințări cu moțiuni de cenzură

Declarația ministrei Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, Lilia Dabija, cu privire la eventuala concesionare a Aeroportului Internațional Chișinău ar fi fost înțeleasă greșit. Contactată de AGORA, consiliera ministrei susține că la emisiunea „Puterea a patra”, Dabija s-a referit la colaborări în vederea investițiilor și nu a concesionării instituției. Totuși, în urma mediatizării celor spuse de Dabija, deputații Blocului Comuniștilor și Socialiștilor au amenințat că vor iniția o moțiune de cenzură împotriva Guvernului dacă se va decide concesionarea aeroportului.

Ana Baciu

Declarația ministrei Lilia Dabija

„Conform legislației…Analizăm diferite opțiuni la Guvern, suntem în discuții, o să vă anunțăm în momentul în care o să avem o decizie. Dar ceea de ce ne ocupăm la moment este să convingem cât mai mulți operatori să opereze pe piața noastră”, a spus Dabija.

Întrebată unde se poartă discuțiile, ministra a zis: „Sunt discuții cu parteneri mari pe care le port și eu și domnul prim-ministru, și directorul autorității, și colegii mei de la Ministerul Dezvoltării Economice și Digitalizării, pe partea de investiții. Suntem o echipă largă”.

BCS promite moțiune de cenzură împotriva Guvernului

În urma acestei declarații, deputatul Vlad Bătrîncea a amenințat că BCS va iniția o moțiune de cenzură împotriva Guvernului condus de Dorin Recean.

„Aeroportul Internațional Chișinău trebuie să rămână în proprietatea statului. Categoric. [...] În caz că se va insista pe asemenea scenarii, Blocul Comuniștilor și Socialiștilor va iniția în Parlamentul RM o moțiune de cenzură împotriva guvernului PAS”, a menționat Vlad Batrîncea.

Consiliera ministrei: „Dabija s-a referit la oportunitățile investiționale”

AGORA a discutat cu consiliera ministrei infrastructurii, Alina Pisică care ne-a declarat că: „Când dna ministră a spus că se discută cu parteneri s-a referit la oportunitățile investiționale și de asistență pentru dezvoltarea aeroportului în continuare. În general, autoritățile statului sunt în dialog cu mai multe entități internaționale pentru a atrage investiții, operatori, în special cei de low-cost”.

Întrebată dacă în general Lilia Dabija în declarația sa, s-a referit la concesionarea aeroportului, Alina Pisica a spus: „Nu, nu s-a referit la asta”.

Precizăm că, începând cu 28 martie, Aeroportul Internațional Chișinău nu mai este administrat de compania „Avia Invest”, ci a trecut în gestiunea statului. 

Menționăm că, la 23 noiembrie 2022, ex-ministrul justiției, Sergiu Litvinenco anunța că Aeroportul Internațional Chișinău revine în proprietatea statului. O decizie în acest sens fiind luată de magistrații Curții de Apel Chișinău.

După anunțul lui Litvinenco, ex-prim-ministra Natalia Gavrilița a dat asigurări că Aeroportul Internațional Chișinău va beneficia în continuare de investiții, iar locurile de muncă nu vor fi pierdute. 

Amintim că, în iulie 2020, Agenția Proprietății Publice (APP) a anunțat că a rezoluționat (n.r. - a desființat retroactiv) contractul de concesiune a activelor Aeroportului Internaţional Chişinău, încheiat cu Avia Invest. APP spunea că firma concesionară nu-și respectă obligațiile contractuale. De partea cealaltă, Avia Invest declara că acuzațiile „sunt mincinoase și făcute sub influența politicului”, dând asigurări că toate condițiile prevăzute în contract sunt îndeplinite. Respectiv, a atacat Guvernul la Curtea Internațională de Arbitraj, iar instanța de la Stockholm a interzis, printr-o decizie provizorie, rezilierea contractului.

În 2013, „Avia Invest” a preluat operațiunile și managementul Aeroportului Internațional Chișinău în cadrul unui parteneriat public-privat, urmând să gestioneze aeroportul timp de 49 de ani și să investească 250 de milioane de euro în modernizarea sa. Ulterior, compania a fost acuzată că nu a respectat obligațiile contractuale, fiind solicitată rezilierea contractului de concesionare. Compania a negat acuzațiile și a dat Moldova în judecată la Curtea de Arbitraj de la Stockholm. 

Reacții la acest articol
Spațiu rezervat vizitatorilor Agora.
Un Emoji sau Sticker va îmbogăți acest articol.