Înainte de Barbie a fost Lilli
Povestea Barbie începe în 1959, an în care compania americană de jucării Mattel a lansat-o pe piață. Barbie a apărut din intenția de a oferi copiilor un model de păpușă „care să fie o figură feminină asemănătoare unui adult, nu unui copil”, cel puțin, așa ziceau creatorii.
Prototipul, care a fost punct de pornire pentru conceperea păpușii Barbie, este jucăria Bild Lilli, un model fabricat în Germania și care era populară în partea de Vest a Europei la acea vreme. Doar că, aceasta era considerată o jucărie sexuală sau un cadou - glumă pentru bărbați, scrie The Washington Post.
Bild Lilli, prototipul Barbie
Newsweek
Pornind de la felul în care arăta Lilli, fondatorii companiei de jucării Mattel, Elliot și Ruth Handler, și partenerul lor de afaceri, Harold Matson, au lansat, trei ani mai târziu de la găsirea prototipului, dublura ei americanizată: Barbie. La prima sa apariție pe piață, aceasta purta o rochie de baie albă și ochelari de soare. Mai mult era cunoscută drept „Teenage Fashion Doll” și era destinată fetelor cu vârste cuprinse între 8 și 12 ani.
Prima păpușă Barbie
Newsweek
Păpușa a fost numită după fiica lui Handler, Barbara Millicent Roberts.
Cârligul trendurilor - piața
În ciuda acestei apariții, relativ simple, conceptul din spatele păpușii avea să se schimbe la scurt timp. Inițial a început să fie diversificată paleta meseriilor pe care le poate avea, astfel Barbie devine editor de modă, asistentă medicală, însoțitoare de zbor, până și și astronaut. Pentru fiecare meserie a fost creată și ținută corespunzătoare.
Începutul diversificării profesionale păpușilor Barbie
Britannica
La cererea consumatorilor, în 1961, Mattel a scos pe piață „accesoriul suprem al lui Barbie” - iubitul ei, Ken. Iar mai apoi cercul ”familial” a lui Barbie a început să fie extins tot mai mult, pentru a o apropia de conceptul de comunitate.
În 1980 a fost lansată păpușa Barbie afro-americană, iar mai apoi latină. Lucrurile, în acest sens, avansează și mai mult în 2015, când au fost lansate păpuși în 100 de tonuri ale pieli, texturi de păr, forme ale feței, diferite culori ale ochilor. Mai mult, au apărut și diferite dimensiuni ale corpului păpușii - înaltă, scundă sau voluptoasă. Atot atunci, a fost introdusă Barbie cu vitiligo, cu sindromul Down, cheală și multe altele.
Păpuși Barbie
Alamy
Barbie nu a câștigat niciodată aprobarea autorităților din lumea musulmană. Astfel, în 1995, Arabia Saudită a oprit vânzarea acesteia, deoarece nu îndeplinea codul vestimentar islamic. În cele din urmă, au fost comercializate păpuși purtând hijaburi.
Un alt model Barbie
NPR
Diversitatea nu a anulat idealul
În toată avalanșa de produse care exista, intoxicarea cu conceptul Barbie era de neevitat - de la culoare roz, produse "Barbie" și până la parteneriate de licențiere Barbie pentru covoare, lumânări, oje, flotoare de piscină, asigurări și console de jocuri video. Toate acestea au transformat produsul Barbie într-un concept.
Tot din categoria acestui brand și a limitelor în care era formată lumea și ideea de "Barbie" se încadrează și standardele care existau la baza formării ei. Cu alte cuvinte, imaginea Barbie, care a ajuns să fie universal cunoscută este o păpușă cu părul blond, ochii albaștri, o siluetă subțire și curbe exagerate.
Încă din anii 1970, Barbie a fost criticată pentru materialism (acumularea de mașini, case și haine), pentru proporțiile nerealiste ale corpului și promovarea stereotipurilor de gen. Mai mult , păpușa a fost percepută ca un "instrument" de insuflare și învățare a feminității, fiind imaginea femeii occidentale perfecte.
În anii '90, psihologii au început să tragă un semnal de alarmă cu privire la criza de încredere a fetelor față să sine și corpul său, iar în acest context erau făcute trimiteri și la Barbie. Toate aceste momente au redus din imaginea și popularitatea păpușii pe piață. Specialiștii puneau accent pe proporțiile ei nefirești, cum ar fi raportul dintre talie și șold, care nu pot corespunde realității, fără a nu dăuna organelor interne ale unui corp.
Unii au estimat că, dacă Barbie ar fi fost un om real, ar fi avut o înălțime de 1,75 metri și ar fi cântărit 48 kilograme. Măsurile bustului, taliei și șoldurilor ar fi de 90, 45 și, respectiv, 96 de centimetri. Mai mult, gâtul ei nu ar fi putut să-i susțină capul, iar gleznele și picioarele sale mici i-ar fi făcut imposibil mersul pe jos. Astfel, promovarea Barbie ca ideal al standardelor de frumusețe feminină a început să fie văzut ca o intenție distructivă.
Mai târziu, a pornit să fie disputat tot mai mult blondul și culoarea deschisă a pielii ei. În ciuda introducerii unor Barbie care au culoarea întunecată a pielii și latino-americane în 1980, precum și a unor colecții speciale, cum ar fi „Barbies of the World” din anii 1980, toată lumea știa că adevărata Barbie - icoana sau singura Barbie adevărată - era o dovadă a aceluiași ideal de frumusețe occidental introdus în alte instituții americane de feminitate, de la Hollywood la Miss America și Playboy, scrie The New York Times.
În 1992, compania de jucării Mattel a introdus „Teen Talk Barbie”, care a rostit, printre alte fraze, „Ora de matematică este grea!”, iar acest fapt a degradat și mai mult imaginea brandului, a stârnit critici din partea Asociației Americane a Femeilor Universitare.
Ruth Handler, creatoarea Barbie
Mattel Inc
O nou regândire Barbie
Pe 21 iulie curent, a avut loc premiera unui nou film „Barbie”, regizat de Greta Gerwig. Pelicula îi are protagoniști pe Margot Robbie, care o interpretează pe Barbie, și Ryan Gosling în rolul lui Ken. De această dată, povestea „Barbie” este una despre maturizare, potrivit regizoarei, scrie The New York Times.
Personajul care ajunge la maturitate este o bucată de plastic adultă. "Micile femei" ar fi fost un titlu alternativ foarte bun pentru acest film.
Autor: Greta Gerwig, regizoarea filmului „Barbie”
Poate deveni o păpușa cu zâmbet larg și construcție corporală ireală o icoană feministă? Aceasta este întrebarea care se învârte în filmul „Barbie”, o fantezie live-action. În pelicula cinematografică, Barbie stereotipică intră în lumea reală, iar construcția ideală a personalității ei ar fi destrămată.
M-am gândit la el ca la o călătorie spirituală. Barbie trăiesc într-o lume care are confortul fundamentalismului, nu există moarte, îmbătrânire sau rușine și nu trebuie să te întrebi niciodată ce ești menit să faci. Apoi, celulita se strecoară în paradis. Ideea că nu vei urma o cale care ți-a fost trasată vine la pachet cu o cantitate destul de mare de teroare.
Autor: Greta Gerwig, regizoarea filmului „Barbie”
Noul film Barbie
Agencies
În același timp, noul film „Barbie” ar fi încercat să combată și unele preconcepții și tendințe sexiste. Astfel, s-ar explica conceperea unei lumi în totalitate roz și în care există diferite personaje, indiferent de gen. Aici, culoarea nu și-ar alege caracterele, transmite BBC.
Termenii scurți și clișeele sunt foarte puternice și este dificil să scăpăm de ele. Cred că ceea ce se schimbă este o reducere a ideii că rozul este o culoare limitativă și că rozul înseamnă ceva mai puțin decât albastru.
Autor: Kassia St Clair, istoric cultural
Tot la 21 iulie a avut loc premiera unui dintre cele mai așteptate filme ale anului, realizat sub regia lui Christopher Nolan, Oppenheimer. Află povestea mai puțin cunoscută de la baza filmului.
Un Emoji sau Sticker va îmbogăți acest articol.