Air Moldova a intrat oficial în procedură accelerată de restructurare. Datoriile depăşesc două miliarde

Air Moldova a intrat oficial în procedură accelerată de restructurare. Datoriile depăşesc două miliarde

Compania aeriană Air Moldova a intrat oficial în procedură accelerată de restructurare, metodă pentru a scăpa de pretenţiile imediate ale creditorilor. Se întâmplă după aproape jumătate de an de suspendare a zborurilor. Ultima dată compania a anunţat că zborurile sunt sistate până pe 14 septembrie 2023 inclusiv, iar pasagerii vor primi notificare la adresele de email cu opțiunile de rambursare și rebooking, scrie Mold-Street.

Ana Baciu

CE S-A ÎNTÂMPLAT ȘI DE CE ASTA CONTEAZĂ. De jumptate de an compania aeriană Air Moldova își suspendă zborurile. La jumătate de an, compania a intrat oficial în procedură accelerată de restructurare.

Conform unui aviz publicat la finele lunii iulie, de instanţa de insolvenţă, creditorii Air Moldova sunt atenționaţi despre faptul că „termenul-limită de depunere a referinţei creditorilor la cererea introductivă de intentare a procedurii accelerate de restructurare, precum şi despre termenul-limită de înregistrare a cererii de admitere a creanţelor asupra patrimoniului debitorului, este data de 21 august 2023”. Adică, deja a trecut termenul.

Conform anunţului, creditorii pot lua cunoştinţă de proiectul planului procedurii accelerate de restructurare la sediul companiei și cel al administratorului provizoriu.

Datele publice arată că instanţa a numit doi administratori provizorii: Lilian Ciobanu şi Irina Selevestru. Reprezentanţii companiei aeriene nu au oferit comentarii la acest subiect.

Pierderi şi datorii record

Între timp, au fost publicate rezultatele financiare pentru anul trecut, care arată că Air Moldova a înregistrat pierderi uriaşe de 458 milioane lei, aproape dublu faţă de 2021 şi cu circa 43% mai mult faţă de 2020, când restricţiile impuse în perioada pandemiei COVID-19 au dus la sistarea curselor aeriene regulate pentru câteva luni.

Compania aeriană a avut anul trecut venituri de 1,68 miliarde lei, în creştere cu circa 470 milioane lei faţă de 2021. În pofida creşterii, Air Moldova a fost depăşită pentru prima dată de concurenţii de la Fly One, care au raportat venituri de circa 1,83 miliarde lei, dublu faţă de 2021 şi un profit de 40,4 milioane lei.

Datele financiare arată că la finele anului trecut datoriile curente ale Air Moldova au depăşit 2 miliarde de lei, cu peste jumătate de miliard de lei mai mult decât erau la finele anului 2021 şi cu circa un miliard peste datoriile de la finele 2018, ultimul an înainte de privatizare.

În consecinţă, compania avea la finele anului trecut capital propriu negativ de peste 1,22 miliarde lei.

De atunci, este puţin probabil că situaţia s-a îmbunătăţit. Din contra! Datele publice arată că dacă în martie 2023, înainte de sistarea zborurilor Air Moldova nu avea datorii la bugetul de stat, apoi acum au ajuns la circa 15 milioane lei.

Ce prevede procedura accelerată de restructurare

Legea insolvabilității prevede că o astfel de procedură se aplică debitorilor în dificultate financiară, iar scopul ei este „salvgardarea debitorului în dificultate financiară, pentru ca acesta să își continue activitatea, să păstreze locurile de muncă și să stingă datoriile prin aplicarea unui plan”.

Potrivit art.219 alin.(1) din Lege, „debitorul în dificultate financiară este în drept să depună în instanța de insolvabilitate o notificare privind inițierea negocierilor cu creditorii a unui plan al procedurii accelerate de restructurare extrajudiciară și să ceară instanței de insolvabilitate suspendarea executărilor silite ale bunurilor debitorului pe durata negocierilor pentru o perioadă care nu va depăși 2 luni”.

În cel mult 3 zile lucrătoare de la data depunerii notificării, instanța de insolvabilitate verifică dacă sunt respectate cerințele de la alin.(1) din art.219 și adoptă din oficiu o încheiere privind suspendarea executărilor silite și, după caz, privind desemnarea administratorului provizoriu.

În cadrul procedurii accelerate de restructurare, debitorul poate preveni intrarea în insolvabilitate prin negocierea extra judiciară a planului cu clasele de creditori afectați, iar pentru perioada negocierilor (care durează maximum 2 luni) se poate cere suspendarea executărilor silite individuale.

Legea prevede că, în caz de reușită a negocierilor, planul va fi supus aprobării instanței de insolvabilitate și implementat.

CONTEXT. Începând cu luna februarie Air Moldova a început periodic să-și anuleze cursele. În toate comunicatele, decizia este explicată prin „dificultăți operaționale” și aeronave indisponibile”.

La 20 aprilie curent, angajații operatorului avia Air Moldova au lansat o petiție publică în care cer președintei Maia Sandu să intervină pentru deblocarea situației financiare precare a companiei. Aceștia constată că compania nu poate achita salarii și servicii de aeroport și riscă să intre în faliment în câteva zile.

Reacții la acest articol
Spațiu rezervat vizitatorilor Agora.
Un Emoji sau Sticker va îmbogăți acest articol.