80% din școlile din țară au un număr de copii mult mai mic decât media națională. Sistemul educațional în cifre
80% din școlile din țară au un număr de copii mult mai mic decât media națională de 275 de copii per școală. Cel puțin asta arată o analiză a IDIS Viitorul, care menționează că în ultimii 10 ani, numărul elevilor a scăzut cu 11% la nivel național.
・ Cristian Bolotnicov
CE S-A ÎNTÂMPLAT ȘI DE CE ASTA CONTEAZĂ. În același timp, pe lângă scăderea numărului de elevi, anual are loc și închiderea a 15-20 de școli mici, iar în noul an de studii au primit elevi 1.200 de școli sau cu 40 mai puține față de 2020/2021.
De aproape 15 ani se înregistrează practic același număr de copii care merg în clasa I. Demografic vorbind avem o stabilizare. Însă, în următorii ani, din nefericire, numărul copiilor care vor merge în clasa I va scădea puternic, din cauza tendințelor demografice negative înregistrate în ultimii ani.
Autor: Veaceslav Ioniță, expert economic
Potrivit lui Ioniță, anul record, în care a fost înregistrat cel mai mare număr de elevi în instituțiile de învățământ primar și secundar general, a fost 1990/1991 - 743 de mii de elevi. Ulterior, a fost înregistrată o scădere continuă până în 2015.
În anul de studii 2023/2024, în jur de 35 de mii de copii merg în clasa I sau cu 1.200 de copii mai mulți față de 2020/2021. Cu toate acestea, numărul este unul constant din anul 2015. Mai mult, Ioniță notează că o scădere a acestui număr ar urma să fie înregistrată în viitor, tendință confirmată și de ministrul educației și cercetării, Dan Perciun.
Din 2015 și până în prezent, rămâne constant numărul elevilor în instituțiile de învățământ primar și secundar general. 334500 au fost în 2015/2016; 334400 în 2020/2021 și estimativ 333 de mii vor fi în 2023/2024, ajungându-se la nivelul anilor 1933/1934.
Acum o sută de ani erau puțin peste 136 de mii de elevi.
Scăderea nu este însă una uniformă, or o anumită creștere a fost înregistrată în municipiul Chișinău (24,7%) și Bălți (13,1%), în timp ce o scădere masivă a avut loc în raionul Cimișlia (-41%), peste -30% în raioanele Nisporeni, Ștefan Vodă, Glodeni, Telenești, Basarabeasca și cu peste -20% a fost înregistrat în Fălești, Leova, Hâncești și Cantemir.
Cel mai mare număr de școli a fost în perioada interbelică
Cele mai multe erau în anul de studiu 1939/1940 – 2720 de școli, când Moldova era în componența României era școală primară practic în fiecare localitate. După 28 iunie 1940, când a avut loc ocupația sovietică a Basarabiei, numărul școlilor în anul școlar 1940/1941 a fost redus cu circa o mie, la 1840 și 1800 de școli au existat până în 1980/1981, când a scăzut drastic la 1600 de instituții de învățământ.
CITEȘTE ȘI: PORȚIA de istorie: Cum a reușit România să construiască aproape 2.000 de școli în Basarabia (LONGREAD)
Ulterior, situația a fost stabilă până în 2010, când a început reforma sistemului educațional, care era o necesitate, dacă nu se făcea sistemul vechi falimenta. În noul an școlar 2023/2024, în Republica Moldova sunt pregătite către 1 septembrie 1200 de școli, cu 40 mai puține față de 2020/2021. Anual se închid 15-20 de școli, dintre cele mai mici, ritm va continua.
Raportul elevi-profesori
Cei mai mulți profesori au fost în anul școlar 1990/1991, circa 49300. Ulterior, a scăzut la 40900 către 2005/2006, la 37300 către 2010/2011, la 26900 către 2020/2021 și la 26300 către 2023/2024. „Scăderea a fost lentă până în 2010, din 2010 au început optimizările. Dacă nu se făcea acea reformă, astăzi era să fim într-o situație extrem de proastă”.
În Republica Moldova tradițional erau 15-18 elevi la un profesor. Din 2000, numărul de copii a scăzut constant, dar cel al profesorilor practic nu se reducea și s-a ajuns în 2010 să fie 10 elevi la un profesor, ceea ce a făcut imposibil de întreținut acel sistem de educație. „Reforma din 2010/2015 a dat rezultate și în prezent avem circa 12,7 elevi la un profesor. Nici în asemenea situație nu poți asigura un sistem educațional eficient, sunt mai puțin de 15 copii la un profesor”.
Cât s-a alocat pentru educație în din 1996 până în prezent?
Potrivit lui Ioniță, sumele alocate din buget pentru sistemul educațional în ultimii 30 de ani, arată în felul următor: 1996/1997 – 800 de mln de lei; 1999/2000 – 600 de mln de lei, când a fost și perioada de criză când profesorii nu-și primeau salariile și tot atunci a început marea migrație; 2005/2006 – 2,7 mlrd de lei; 2010/2011 – 6,6 mlrd de lei; 2015/2016 – 8,5 mlrd de lei; 2020/2021 – 12,6 mlrd de lei; 2023/2024 – 17,9 mlrd de lei.
Cheltuielile pentru sistemul educațional raportat la Produsul Intern Brut: 1996/1997 – 8,6% din PIB; 1999/2020 – 3,9%; 2000/2001 – 4,8%; 2005/2006 – 6%; 2010/2011 – 7,6%; 2015/2016 – 5,8%; 2020/2021 – 6,3%; 2023/2024 – 5,8%. „La noi din cauza că avem un număr mare de școli, care sunt mici, cresc și cheltuielile pentru sistemul educațional. Educația copiilor în școli mici, cu puțini elevi, costă statul de 5-6 ori mai mult. O școală cu un număr mai mare de elevi cheltuie mai puțin”.
CONTEXT. În anul de studii 2023/2024, în jur de 35 de mii de copii merg în clasa I sau cu 1.200 de copii mai mulți față de 2020/2021. Cu toate acestea, numărul este unul constant din anul 2015.