În prezent, în Moldova sunt 3.000 de ambarcațiuni înregistrate. Însă la nivel de țară nu există un sistem național de formare profesională și certificare a personalului navigant, chiar dacă în domeniul transport naval sunt înregistrate 348 de acte eliberate personalului navigant și 291 de carnete de marinar, iar 946 de certificate de navigație eliberate conducătorilor de ambarcațiuni de tonaj mic.
Acești profesioniști însă trebuie să-și reconfirme periodic certificatele în baza unor instruiri de formare profesională continuă.
Până în prezent, acești profesioniști din Republica Moldova au fost formați în mare parte în perioada sovietică, iar după destrămarea URSS, în Ucraina sau în România. La fiecare cinci ani toate aceste persoane urmau instruiri de calificare profesională și erau recertificați tot în statele vecine.
Războiul din Ucraina a făcut imposibilă certificarea profesioniștilor in domeniul transport naval din Moldova, dar și din Ucraina.
În același timp, Moldova încă nu poate oferi servicii de instruire și formare profesională deoarece nu dispune de cadrul legislativ și reglementare, precum și centre de școlarizare privind instruirea și formarea profesională a personalului navigant.
Astfel, sectorul transport naval al Republicii Moldova va beneficia de asistență din partea Programului USAID Reforme Instituționale și Structurale în Moldova (MISRA) în soluționarea problemei majore privind pregătire profesională a personalului navigant.
CONTEXT. Republica Moldova deţine două căi navigabile interne de scurgere liberă (râurile Nistru şi Prut) clasificate drept căi de importanță internațională, pe anumite porțiuni, incluzând două porturi moldovenești de importanță internațională portul Giurgiulești pe fluviul Dunărea, şi portul Bender pe râul Nistru.
Un Emoji sau Sticker va îmbogăți acest articol.