Scopul principal al acestor campanii sponsorizate este de a semăna panică în societate, de a discredita procesul de integrare europeană a Republicii Moldova și de a spăla imaginea Rusiei. În contextul în care conducerea țării nu are mecanisme eficiente de luptă cu astfel de instrumente de dezinformare, una din soluții este să informăm societatea despre circularea acestor falsuri. Este nevoie de o reglementare mai eficientă a platformelor de social media, de exemplu prin racordarea Moldovei la Actul privind Serviciile Digitale al UE, pentru a preveni utilizarea abuzivă a reclamelor sponsorizate în scopuri de dezinformare.
Autor: Raportul WatchDog.md
Cheltuielile lui Șor pentru perioada 25 aprilie - 24 mai 2024
Ilan Șor a promovat în perioada 25 aprilie - 24 mai cel puțin 52 de reclame prin intermediul a 10 pagini pe Facebook, cheltuind aproximativ 12 700 de euro. Trei pagini aparțin membrilor Partidului „Renațtere”, susținut oficial de Ilan Șor, cum ar fi Vasile Bolea, Veaceslav Jucov și Aleksandr Nesterovschi.
Restul paginilor folosesc o identitate de branding similară: au fotografii de profil cu drapelul Moldovei și nume de utilizator care fac aluzie fie la organizații media, fie la organizații patriotice: „Moldova cu Viață Plus”, „Moldova Cu Speranțe Mărite”, „Conștiința Îmbunătățită a Moldovei”, „Moldova în Media”, „Transformarea Moldovei Înainte” și „Știri din Moldova”. Toate aceste pagini utilizează categoriile „Site web media/de știri”, „Ziar” sau „Companie de producție media și difuzare” pentru a crea iluzia că aparțin unor instituții media legitime.
Cheltuielile lui Platon pentru perioada 25 aprilie - 24 mai 2024
Veaceslav Platon a promovat în perioada 25 aprilie - 24 mai în jur de 84 de reclame pe pagina sa personale de Facebook și cea a concubinei Natalia Morari, cheltuind aproximativ 18.400 de euro. Doar pentru săptămâna 18 - 24 mai, Platon a cheltuit pentru promovare reclamelor de pe cele două pagini 3100 de euro. Oligarhul distribuie în mare parte conținutul propagandistic furnizat de Natalia Morari.
Totodată, potrivit raportului, platon sponsorizează pe Facebook emisiunea Nataliei Morari de pe Youtube, în care aceasta vine cu critici în adresa Maiei Sandu după interviul acordat jurnalistului rus Iurii Dudi. Morari o acuză pe Sandu, care a declarat că închiderea televiziunilor afiliate lui Șor nu ar fi cenzură.
Totodată, după ce YouTube la sfârșitul lunii martie a permis rularea reclamelor pe teritoriul Republicii Moldova, Veaceslav Platon a început să promoveze activ reclame și pe această platformă. Problema constă însă în faptul că pe Google Ads Transparency, pe disclaimer-ul Veaceslav Platon apare doar două clipuri video, însă nu și suma cheltuită pentru promovare.
Raportul integral poate fi văzut aici.
Un Emoji sau Sticker va îmbogăți acest articol.