Sistemul informațional de care dispunem la moment colectează date din totalul de declarații vamale stocate și validate per tipuri de marfă. Un inspector, văzând un automobil în fața lui, despre care are un dubiu, accesând acel sistem, indicând același fel de automobil, an, serie, model, sistemul deja îi dă o valoare care a fost acceptată anterior, cu toate actele în regulă, credibil. Cumva, ai putea să vezi diferența, că nu poate o marcă de o mașină din același an să coste azi 10.000 de euro și mâine numai 4.000 de euro, este imposibil. Numai dacă are defecte care pot fi observate cu ochiul liber și pot fi demonstrate în urma unui control.
Autor: Vladimir Cebanenco, șef interimar al Biroului Central Vamal
Iar pentru a preveni importul de mașini vechi, la mâna a doua, soluția ar fi introducerea unei taxe ecologice.
Dacă mașina e mai nouă, taxa e mai mică, cumva ai stimula persoana să cumpere un automobil mai nou, astfel încât să nu achite taxa ecologică mare. Cumva există o tendință globală de a proteja mediul înconjurător, Pentru o mașină mai veche, cumva și taxa ar fi mai mare.
Autor: Vladimir Cebanenco, șef interimar al Biroului Central Vamal
Chiar dacă, începând cu 2026, va fi introdus TVA-ul de 20% la importul autovehiculelor, nu se va renunța la taxa de lux.
Ideea de renunțare treptată la accize era în versiunea nr. 1 a legii, acum există și al doilea proiect. Din 2026, o să apară TVA-ul și atât. Fără să mai existe o renunțare treptată la accize.
Autor: Vladimir Cebanenco, șef interimar al Biroului Central Vamal
În prezent, la importul autoturismelor în Republica Moldova, accizele se calculează în funcție de tipul motorului, de capacitatea cilindrică și anul producerii. Începând cu 2026, ar urma să fie introdus TVA-ul unic de 20%.
Un Emoji sau Sticker va îmbogăți acest articol.