Moldoveanul care s-a aventurat să facă acest experiment este Vladimir Zaporojan, co-fondator și director tehnic eCharge Moldova. Acesta a ales să conducă un automobil electric des întâlnit pe străzile Chișinăului, BMW i3, din generația 2020, cu baterie de 40 kWh, și autonomie de 300 km. Anterior acesta a mai repetat experimentul și cu alte autombile electrice cu autonomie mai mică decât cele de generație nouă.
În timpul călătoriei, Vladimir a planificat cu grijă punctele de oprire pentru a încărca mașina electrică la stațiile de încărcare amplasate strategic de-a lungul traseului. Această planificare nu doar că a redus timpul petrecut pentru alimentare, dar și a asigurat un consum optim de energie.
Vladimir ne povestește că a pornit la drum cu bateria plină. Acesta a mers pe traseul Chişinău-Leuşeni şi a făcut prima alimentare la stația electrică situată pe teritoriul unei cafenele din satul Ivanovka, care se află la doar câțiva kilometri de vama Leușeni-Albița.
Mai avea suficientă autonomie, dar a decis să combine utilul cu plăcutul. În timp ce el și-a luat doza de energie savurând o cafea, mașina sa a reușit în mai puțin de 15 minute să se încarce cu aproximativ 7 kWh la un port rapid de încărcare. Acești 7 kWh l-au costat pe Vladimir 55 de lei, costul per kWh find de 7,86 lei.
Încărcarea, în satul Ivanovka, în momentul primei opriri din călătoria lui Vladimir
Sursă foto: Vladimir Zaporojan
Stațiile de încărcare electrică de pe traseu au fost amplasate în puncte accesibile, permițându-mi să am un drum lin și fără griji. Acest lucru arată că infrastructura necesară pentru vehiculele electrice ia amploare, atât în Republica Moldova, cât și în România, făcând călătoriile naționale dar și internaționale mai ușoare.
Autor: Vladimir Zaporojan, co-fondator și director tehnic eCharge Moldova
Următoarea oprire a fost planificată să fie la o stație care se afla pe teritoriul unui supermarket din Focșani, însă aceasta era într-o defecțiune tehnică, fapt care nu a permis încărcarea.
Nu m-am speriat deoarece știam că mai sunt multe stații pe traseu, iar autonomia automobilului meu, care la acel moment era aproximativ 100 km îmi permitea să ajung la una dintre ele.
Autor: Vladimir Zaporojan
PlugShare, este aplicația care din spusele lui îl ajută mult în planificarea călătoriilor cu mașina electrică. Aceasta este o aplicație și platformă online care oferă informații despre stațiile de încărcare pentru vehicule electrice la nivel global. Este una dintre cele mai populare resurse pentru șoferii de mașini electrice, permițându-le să găsească rapid locații de încărcare în funcție de tipul de conector, disponibilitate și tarife.
PlugShare: Harta stațiilor pentru încărcarea autovehiculelor electrice din R. Moldova
PlugShare
Am deschis aplicația, am verificat disponibilitatea stației care mă interesează, și așa am ajuns la un centru comercial din Focșani, unde am încărcat mașina gratuit, stația fiind publică.
Autor: Vladimir Zaporojan
Acesta și-a continuat călătoria până la București fără să mai facă opriri, conducând două ore și 40 minute, aproximativ 183 km. Iar la destinație a ajuns cu o autonomie de aproximativ 70 km.
Pe parcursul sejurului său la București, acesta și-a încărcat bateria automobilului la stația gratuită de pe teritoriul hotelului unde a fost cazat.
Vladimir Zaporojan, la o stație electrică în timp ce conectează automobilul cu care a făcut naveta Chișinău-București
Sursă foto: Vladimir Zaporojan
Călătoria mea între Chișinău și București poate deveni un exemplu pentru alți șoferi care doresc să își reducă impactul asupra mediului, economisind în același timp la capitolul costuri. Cu mai multe rețele de stații pentru încărcare în plină dezvoltare, drumețiile cu mașinile electrice devin din ce în ce mai confortabile și ușoare.
Autor: Vladimir Zaporojan
Coloana de mașini din cadrul DIGITAL IMPACT ELECTRO MARATON 2024, pe traseul Chișinău – Cahul. Primul automobil - cel cu care a făcut Vladimir naveta Chișinău-București.
Foto: Maxim Ciumaș
Experiența acestui șofer vine într-un moment în care tot mai multe țări europene își accelerează eforturile de tranziție către un transport mai ecologic. Costurile reduse de operare ale mașinilor electrice, combinate cu confortul rețelelor de încărcare în continuă expansiune, demonstrează că alegerea unui vehicul electric poate fi nu doar o decizie ecologică, ci și una economă pe termen lung.
Numărul de automobile electrice în continuă creștere
Agenția Servicii Publice
Centrul Național pentru Energie Durabilă (CNED) anunță că, în ultimii șapte ani, rata transportului energetic eficient în Republica Moldova este într-o continuă creștere.
Potrivit informațiilor oferite de către Agenția Servicii Publice, în perioada 2018 – iulie 2024, în Republica Moldova au fost înregistrate peste 41 mii de autoturisme electrice și de tip hibrid. CNED declară că mijloacele de transport electric, sau cele de tip hibrid, au o emisie scăzută de CO2 și sunt eficiente energetic având un consum de combustibil redus.
Autoare: Iana Josu, studentă a Școlii de Jurnalism din Moldova
Un Emoji sau Sticker va îmbogăți acest articol.