Dincolo de evoluția din prezent a plăților electronice, guvernatoarea BNM declară că în următorii 10 - 15 ani trebuie să fie menținut un echilibru între numerar și plăți fără numerar.
În felul acesta avem acces la și mai multe tipuri de produse, la mai multe tipuri de tranzacții. Vorbim de diferite costuri de tranzacții. Plățile fără numerar au niște costuri, la cele cu numerar - costurile sunt de altă natură.
Autor: Anca Dragu, guvernatoarea BNM
În același timp, directorul general al Monetăriei Statului de la București, Octavian Schen, menționează că societatea nu a experimentat încă „ce e mai rău pe partea de plăți electronice”.
Discutăm de alte metode, criptomonede, lucruri care sunt extrem de volatile. Cred, totuși, că cetățenii ar trebui să dea credit băncilor centrale.
Autor: Octavian Schen, directorul general al Monetăriei statului român
Guvernatoarea BNM mai subliniază că, dincolo de echilibru, mai este nevoie și de educație financiară.
Cred că trebuie să fim echilibrați și băncile centrale să fie gata să ofere toate opțiunile populației. Mai este nevoie și de educație financiară, astfel încât cetățenii să nu cadă pradă unor răufăcători, unor care pot fi în mediul online sau pot fi pe stradă lângă noi.
Autor: Anca Dragu, guvernatoarea BNM
CONTEXT. Cetățenii R. Moldova au efectuat plăți cu cardul bancar în sumă de 85,9 miliarde de lei în 2024. Asta în timp ce, în 2015, acestea au fost de doar șase miliarde de lei. Astfel, suma achitărilor cu cardul a crescut de 15 ori, timp de zece ani.
Mai mult, 70% din veniturile moldovenilor sunt direcționate deja pe carduri, potrivit unei analize a expertului economic IDIS „Viitorul”, Veaceslav Ioniță.
BNM și USAID Moldova au lansat noul sezon al podcastului „Sensul banilor”, parte a Campaniei Naționale „Educație financiară pentru toți”. Acest proiect își propune să aprofundeze cunoștințele financiare ale publicului larg, facilitând accesul la informații esențiale despre finanțele personale și economie.
Campania Națională „Educație financiară pentru toți” a fost lansată în toamna anului trecut, fiind implementată de BNM cu sprijinul financiar al programului USAID „Reforme structurale și instituționale în Moldova”. Această campanie este adresată publicului larg, indiferent de vârstă și ocupație, având scopul să promoveze o cultură financiară sănătoasă în rândul cetățenilor și să intensifice eforturile de educație financiară în Republica Moldova.
Un Emoji sau Sticker va îmbogăți acest articol.