Circa 50 de mii de cetățeni au solicitat cărți de identitate, în prima lună de la lansare. Parlamentul intervine cu modificări

captură de ecran

Circa 50 de mii de cetățeni au solicitat cărți de identitate, în prima lună de la lansare. Parlamentul intervine cu modificări

La puțin peste o lună de la lansare, circa 50 de mii de persoane au depus cereri pentru eliberarea cărților de identitate, după model european. Datele au fost comunicate în Parlament, în contextul în care deputații au votat, în prima lectură, modificări la un set de acte normative ce vizează punerea în circulație a noilor acte.

Olga Scripnic

Primul milion de cărți de identitate va fi eliberat gratuit, iar cheltuielile vor fi suportate din bugetul ASP. Ulterior, tariful pentru eliberarea cărții de identitate va fi de 290 de lei.

Potrivit proiectului, votat în prima lectură în cadrul ședinței Parlamentului din 8 mai, unele date ale titularului nu vor fi incluse în documentul fizic, acestea vor fi accesibile în Registrul de stat al populației, prin intermediul platformei de interoperabilitate (MConnect). 

În conținutul cărții de identitate, inclusiv cea provizorie, nu se va regăsi informația cu privire la domiciliul sau reședința temporară a titularului. Excluderea acestor date va scuti titularii de obligativitatea preschimbării documentelor de fiecare dată când își schimbă locul de trai. De asemenea, nu va fi inclusă nici informația privind patronimicul titularului.

Autor: Parlamentul R. Moldova

Totodată, potrivit proiectului cetățenii vor putea valorifica aceste noi acte de identitate la alegeri.

...

Extras din proiectul de lege

Parlamentul R. Moldova

Proiectul mai prevede și scutirea de plata taxei de stat pentru înregistrarea la domiciliu sau la reședința temporară a copiilor nou-născuți la înscrierea inițială a acestora în Registrul de stat al populației.

De aceeași facilitate vor beneficia și copii cu vârsta sub 14 ani, care nu dețin act de identitate, atunci când sunt înregistrați în Registrul de stat al populației după actualizarea datelor din certificatul de naștere. 

Documentul conține și prevederi ce vizează scutirea de plata taxei de stat pentru copiii străini sau apatrizi care au intrat pe teritoriul Republicii Moldova fără a fi însoțiți de о persoană adultă sau au fost lăsați pe teritoriul Republicii Moldova fără un act juridic.

Autor: Parlamentul R. Moldova

De asemenea, prin modificările introduse, persoanele care aparțin minorităților naționale vor avea dreptul să-și utilizeze numele în forma acceptată în limba lor maternă. 

Totodată, documentul prevede că, la redarea numelui și prenumelui străinilor în cărțile de rezidență, acestea nu se traduc și nici nu se transliterează, dar se transpun conform ortografierii acestora în grafia latină din pașaportul național sau din documentul de călătorie, eliberate de autoritățile competente străine.

Ce de nu au fost făcute modificările până la punerea în circulație a actelor?

Una dintre întrebările deputaților din opoziție parlamentară, înainte de procedura de vot, a fost de ce nu au fost făcute aceste modificări înainte ca să fie puse în circulație noile acte de identitate.

Deputatul PAS, Vasile Grădinaru, a spus că aceste schimbări au fost necesare „pentru a putea valorifica anumite drepturi”.

Ținând cont că nu au fost modificate anumite acte normative, cetățenii ar fi putut ajunge în dificultate să valorifice anumite drepturi. 

De exemplu, noi nu am avut alegeri din momentul în care au fost puse în circulație aceste drepturi și până în prezent, dar curând vom avea alegeri. Cetățenii vor putea să valorifice cărțile de identitate în scop de identificare la următoarele alegeri și trebuie să fie disponibil acest lucru. 

De ce nu s-a făcut concomitent, este un subiect pe care putem să-l discutăm. Ceea ce se întâmplă în continuare este ca să putem aplica aceste prevederi astfel încât să fie pus ca și instrument la dispoziția fiecărui cetățean. 

Autor: Vasile Grădinaru, deputat PAS

Proiectul de lege urmează să fie examinat de Parlament în lectura a doua.

Menționăm că, în afară de datele personale ale beneficiarului, cartea de identitate conține și semnătura electronică, valabilă pentru cinci ani, care va permite accesarea datelor în format electronic.

Citește și: Care este specificul noilor cărți de identitate

Reacții la acest articol
Spațiu rezervat vizitatorilor Agora.
Un Emoji sau Sticker va îmbogăți acest articol.