Conform avizului consultativ din 15 mai, Consiliul pentru egalitate a recepționat o sesizare care susține că denumirea disciplinei „Istoria Românilor” are un „caracter discriminator” în raport cu alte grupuri etnice din R. Moldova și „încalcă dreptul la educație al copiilor care nu sunt etnici români”.
Potrivit poziției MEC, la elaborarea Curriculumului la disciplina „Istoria românilor și universală” s-a ținut cont de recomandările referitoare la studierea istoriei, incluse în documentele elaborate la nivel european, precum și sugestiile parvenite din raioanele republicii.
Ministerul a evidențiat că documentul include pentru toate epocile istorice studierea conținuturilor curriculare cu referire la minoritățile naționale conlocuitoare pe teritoriul țării. Astfel, nu mai puțin de 5% din numărul anual de ore sunt atribuite pentru studierea istoriei locale.
Prin urmare, Consiliul pentru egalitate susține că denumirea „Istoria Românilor” poate alimenta disensiunile interetnice și obstrucționa eforturile de construire a unei societăți coezive și multietnice.
Încă din titlul său, disciplina școlară „Istoria Românilor” subliniază doar un singur grup etnic din Republica Moldova, fapt care poate diminua simțului demnității și, astfel, afecta dezvoltarea personalității elevilor ce aparțin altor grupuri etnice.
Autor: extras din avizul Consiliului pentru egalitate
În consecință, Consiliul recomandă Ministerului Educației și Cercetării revizuirea denumirii disciplinei „Istoria Românilor”, în scopul adoptării unei denumiri neutre din punct de vedere etnic și să contribuie la consolidarea unei societăți incluzive, bazate pe recunoașterea și valorificarea diversității.
CONTEXT. Datele preliminare ale recensământul populației din 2024 arată că, în ceea ce privește structura etnică, 77,2% dintre locuitori se declară moldoveni, iar 7,9% se consideră români.
Dintre minoritățile etnice, s-au declarat ucraineni 4,9% din persoanele recenzate, găgăuzi 4,2%, ruși 3,2%, bulgari 1,6% și romi/țigani 0,4%.
Un Emoji sau Sticker va îmbogăți acest articol.