Schimbarea se învață. Ce rămâne după ce proiectele se termină?

A.O. Prietena Mea

Schimbarea se învață. Ce rămâne după ce proiectele se termină?

Impactul unui proiect educațional nu se măsoară doar în activități desfășurate sau numărul de participanți. Ceea ce contează cu adevărat este ce rămâne după – în atitudinile elevilor, în inițiativele care continuă independent și în modul în care școala își asumă, în timp, valorile promovate.

La IPLT „Ion Pelivan” din comuna Răzeni, Ialoveni, proiectul Învăț Limbajul Acceptării a marcat un astfel de început. Pentru elevele Mădălina Bivol și Mădălina Iovu, dar și pentru cadrul didactic coordonator, Ala Calmațui, implicarea nu a fost doar o etapă extracurriculară, ci o experiență formativă care le-a schimbat felul de a vedea incluziunea.

„Am înțeles că empatia nu e doar un concept frumos, ci o responsabilitate față de ceilalți.” menționează Mădălina Bivol.

...

AO Prietena Mea

Participarea în proiect le-a oferit oportunitatea de a învăța ce este diversitatea, dar și curajul de a ieși din zona de confort. Au început să organizeze activități de informare în școală, să vorbească despre incluziune colegilor lor și să creeze inițiative de conștientizare în comunitate.

...

AO Prietena Mea

„Cel mai valoros lucru a fost că am putut transmite mai departe mesajul despre acceptare. Am învățat că fiecare dintre noi poate fi un actor al schimbării – prin felul în care acționează și relaționează cu ceilalți,” spune Mădălina Iovu.

Inițiativa lor nu s-a limitat la încheierea proiectului. Inspirate de această experiență, cele două eleve au aplicat la Fondul pentru Tineri din Ialoveni și au obținut finanțare pentru a continua acțiunile în liceu. În plus, Ziua Mondială a Sindromului Down a devenit, astfel, o tradiție anuală în școală.

...

AO Prietena Mea

Profesoara Ala Calmațui, coordonatoarea echipei, confirmă transformarea: „Am observat o schimbare cât se poate de reală – fetele au devenit mai curajoase, mai implicate și mai dispuse să acționeze. Iar acest fapt i-a inspirat și pe ceilalți elevi.”

Într-un final, pentru cele două eleve schimbarea s-a produs și la nivel personal: „Am învățat să nu ne mai ghidăm după stereotipuri. Ce e diferit nu ne mai sperie. Din contră – ne inspiră,” spun ele.

...

AO Prietena Mea

Proiectul Învăț Limbajul Acceptării s-a desfășurat în 15 școli model din întreaga țară și are ca obiectiv promovarea incluziunii și coeziunii sociale în mediul educațional, prin formarea a 30 de elevi lideri și 15 cadre didactice în roluri de sprijin activ.

Proiectul a fost implementat de AO „Prietena Mea”, în parteneriat cu Ministerul Educației și Cercetării al Republicii Moldova și People in Need Moldova, cu sprijinul financiar al Uniunii Europene.

Reacții la acest articol
Spațiu rezervat vizitatorilor Agora.
Un Emoji sau Sticker va îmbogăți acest articol.