La nivel național, dar și internațional Moldova a fost denumită „stat capturat”. Poate oare businessul să funcționeze și să se dezvolte în cadrul unui astfel de stat? E posibil ca cetățenii, dar și oamenii de afaceri să fie „eliberați” din acest „stat capturat” prin metode revoluționare?

 Eu aș spune, că Republica Moldova, mai mult sau mai puțin, a fost un „stat capturat” pe durata întregii sale istorii. Doar că anumite personaje politice, bazându-se pe "clanurile" hrănite de ei, au reușit într-o măsură, mai mică sau mai mare, să organizeze un atac raider asupra instituțiilor statului. În cele din urmă,  în lupta pentru putere, cel mai „abil” dintre ei a devenit câștigător și a ajuns a fi "singurul invadator". Cum se compară aceasta cu o întreprindere privată? Experiența istorică arată că o afacere, mai ales una mare, este capabilă să existe pentru o anumită perioadă de timp în condițiile unei "monarhii luminate", în care există ordine, stabilitate și previzibilitate. Există o mulțime de exemple de simbioze similare în practica mondială. Pentru dezvoltarea economiei este o continuitate importantă, imutabilitatea condițiilor-cadru pentru desfășurarea afacerilor, dezvoltarea lor evolutivă, care este apriori opusă tentativelor și revoluțiilor. Dar, de asemenea, este foarte important cine sunt beneficiarii finali, cât de larg și transparent este cercul acestor persoane, valorile morale dominante și ce metode asigură procesul activității vitale ale sistemului. Desigur, dacă regimul monarhic nu este însetat de sânge, dacă este corect, are grijă de prosperitatea economiei și a cetățenilor săi, ei îl pot accepta. Dar progresul său social și economic este limitat, în principiu, și mai ales prin calitățile profesionale și personale ale "pseudo-monarhului" și a anturajului său.

Ca urmare a schimbării puterii în țara noastră, pe care unii experți au identificat-o drept "revoluție diplomatică", soarta "statului capturat" al Republicii Moldova a ajuns în mâinile coaliției parlamentare și a guvernului format de aceasta. Noile autorități s-au îndreptat spre "deoligarhizarea totală". În contextul acestui proces, a apărut întrebarea acută pentru mulți: "unde și cu cine ați fost înainte…"?

Încă de la începuturile sale, în 2003, Asociația Investitorilor Străini FIA, care reunește reprezentanți ai marilor companii din diferite țări-metropolitane, a fost în afara politicii, departe de ideologii radicale, în afara oricăror conflicte geopolitice și „reglări” între partide. Nu am finanțat niciodată concurenții electorali, nu am plătit pentru "servicii speciale" deputaților și funcționarilor de stat. Dar fiecare dintre noi a fost responsabil pentru sute și mii de angajați, pentru siguranța și eficiența investițiilor care ne-au fost încredințate în management. De aceea am cooperat și vom coopera cu toate guvernele Republicii Moldova pentru a îmbunătăți climatul legal, investițional și calitatea vieții populației - consumatorii bunurilor și serviciilor noastre.

A fost relația noastră ușoară cu acest sau acel guvern? S-au întâmplat de toate. Conflicte grave, inclusiv proteste în masă, la un moment dat au existat pe timpul Guvernului Tarlev, iar în timpul Guvernului Filat s-au conturat atacurile deschise, însoțite de inspecții și acțiuni nejustificate ale puterii, în ceea ce privește membrii FIA, ale căror scop a fost extorcarea sau acordarea de sprijin "antreprenorilor locali" utilizând resursele administrative pentru distrugerea concurenților. A trebuit să ne adresăm și ministerelor de externe ale guvernelor țărilor-rezidenți ai societăților-mamă pentru a preveni acțiunile necivilizate ale anumitor reprezentanți ai autorităților moldovenești la acea perioadă. În general, oportunitatea de a apela la sprijinul guvernelor naționale ale țărilor puternice și influente este un mare avantaj și o trăsătură importantă a marilor investitori străini în Moldova. Evident, din acest motiv, guvernul trecut a fost suficient de inteligent pentru a ține cont de experiența predecesorilor și a nu încerca să ne preseze.

Cu toate acestea, este imposibil să se construiască o afacere eficientă "cu o față umană" în firmele individuale. Investitorii străini coexistă în același mediu cu partenerii de afaceri moldoveni, furnizorii, contractorii și consumatorii. Și, desigur, aceștia sunt mai afectați de lipsa unei justiții echitabile, a incompetenței funcționarilor, a standardelor contradictorii și alogice, a migrației populației, etc.  

În această ordine de idei, FIA ar trebui să susțină, alături de restul companiilor din Moldova, procesul de "deoligarhizare". Nu-i așa?

Bineînțeles. Dar pentru orice revoluție reușită este caracteristică o etapă de euforie și entuziasm romantic, prin care câștigătorii scapă de moștenirea regimului răsturnat. Este important ca acest proces interesant să nu se răspândească la absolut toate birourile guvernamentale. Din păcate, în opinia mea, anumite simptome au apărut deja sub forma unor concedieri nejustificate ale unor șefi de înaltă calificare din departamentele de "al doilea nivel", care se presupune că s-au „pătat” prin legături cu "regimul oligarhic". Între timp, este important ca operațiile complexe și subtile, de care depinde viața și sănătatea organismului, respectiv statul, să fie efectuate de către profesioniști.

 Noii lideri de stat manifestă o  dorință mare și onestă de a "deznoda ițele", dar pentru aceasta, în afară de entuziasm, este nevoie de experiență, competențe profesionale și cunoștințe în sfera funcționării statului. Cred că e oportun să ne amintim de perioada  în care chiar bolșevicii au apelat la serviciile exponenților regali și de viță veche din clasele sociale străine doctrinei lor. În acest sens sperăm că bunele intenții de a re-modela sistemul se va sincroniza cu bunele intenții ce ține de politica de cadre.

Ce opinie aveți în legătură cu ideea „externalizării” funcțiilor cheie, precum administrarea procuraturii și controlul activităților instanțelor? Această întrebare survine deoarece poziția oficială a FIA cu privire la această idee, vehiculată în spațiul public, nu a fost deocamdată anunțată.

 În opinia mea, care în ultimii 15 ani am exprimat-o în mod repetat atât în ​​comunicarea cu elita politică din Moldova, cât și cu reprezentanții corpului diplomatic, justiția moldovenească este bolnavă, este dependentă de interesele clanurilor și nu este capabilă să se "vindece" de sine stătător. Având în vedere atitudinile profund negative în societate (neîncrederea totală în instituția procuraturii și a instanțelor), ideea externalizării acestei funcții pentru viitorul Moldovei este pe deplin justificată. Angajarea unor profesioniști externi, cu  sprijinul partenerilor de dezvoltare, ar lucra exclusiv în beneficiul justiției echitabile, fără mită, fără interesele rudelor, prietenilor și alte "tradiții locale", incompatibile cu o instanță corectă. Aceasta este o șansă ca "justiția selectivă" să fie înlocuită cu o justiție corectă și imparțială. Experiența țărilor care datorită sprijinului UE au implementat cu succes sistemul de control extern al justiției, dovedește acest lucru.

Totuși, procurorul străin va trebui să se bazeze pe mai mult de șase sute de procurori încurajați de sistemul care este lipsit de reputație.

 Cu siguranță există un risc serios în acest sens. Prin urmare, structurile internaționale și europene sunt foarte precaute în rezolvarea unor astfel de probleme. Corpul diplomatic așteaptă ca Moldova să se maturizeze pentru o reformă adevărată, or ei nu își doresc o reformă formală a justiției. Cu sprijinul partenerilor de dezvoltare, societatea civilă a țării va selecta specialiști care să poată asigura implementarea unor reforme profunde și radicale ale instituțiilor vitale ale statului. Reforme pentru o viață mai bună, pentru întreaga societate și pentru fiecare cetățean din Moldova, nu pentru un grup restrâns de "beneficiari".

Ce alte riscuri vedeți?

Sunt convins că principalele riscuri nu sunt legate de alegerile viitoare și probabilitatea de răzbunare pe elita politică anterioară. Cei care au plecat nu se vor întoarce. Dar riscul de a păstra vechile scheme de influență a corupției asupra statului, asupra instituțiilor, riscul de concentrare patologică a puterii și apariția unor noi "centre decizionale" specifice, din păcate, rămâne. Este necesar o impunere constantă, consistentă, dar rigidă a legalității, inviolabilitatea principiului separării puterilor legislative, executive și judiciare. Probabil va fi necesară asistență de specialitate pentru actuala clasă politică, în sensul de a evita deciziile pripite și neargumentate, inclusiv în sfera economică. De exemplu, merită să ne gândim de două ori înainte de majorarea ratelor de impozitare, mai ales că o astfel de creștere nu a dus niciodată la o creștere proporțională a veniturilor bugetare. În plus, există o alternativă promițătoare sub forma extinderii bazei impozabile (apropo, recomandată de FMI). Este necesar să menționăm promisiunile electorale ale autorităților de a prelungi valabilitatea patentelor pentru comerț, care nu au analog în UE și care provoacă pagube enorme atât bugetului Republicii Moldova, cât și întregului comerț civilizat pe teritoriul țării. În acest sens, aș vrea să punctez că ar fi foarte important ca și Consiliul Economic pe lângă Prim-ministrul RM, care include reprezentanți ai asociațiilor de afaceri, să își continue activitatea. Acest organ consultativ a fost finanțat de partenerii de dezvoltare și s-a dovedit a fi foarte eficient.

Prin ce anume ar fi capabilă FIA să ajute noul guvern?

 Una dintre prioritățile FIA ​​este de a ajuta Moldova să atragă investiții străine. Împreună cu această funcție "externă", asociația a solicitat în mod constant aplicarea de către autoritățile Republicii Moldova a principiului transparenței și colegialității formării condițiilor-cadru pentru desfășurarea afacerilor. Pentru a ajuta agențiile guvernamentale, începând cu anul 2005 FIA a publicat cinci ediții ale Cărții Albe, o compilație de propuneri de natură normativă, dezvoltată sistematic de experți cu înaltă calificare din cele mai mari companii cu investiții străine. Printre recomandări s-au numărat reforma justiției, optimizarea cadrului de reglementare "Ghilotina 1 și 2", simplificarea sistemului de raportare, optimizarea controalelor, "decriminalizarea" unui număr de încălcări economice și demonopolizarea serviciilor medicale în domeniul oncologiei. Cele mai multe dintre aceste propuneri au fost puse în aplicare, altele sunt în faza de implementare.

În prezent, se muncește la elaborarea celei de-a șasea ediții a Cărții Albe. În acest context, FIA speră ca potențialul intelectual al celor mai buni experți din țară să fie apreciat și utilizat. Suntem încrezători în dialogul activ și constructiv cu noul guvern, în beneficiul tuturor cetățenilor Republicii Moldova.