De la bilete, la abonamente. Tarifele pentru călătoria în transportul public din capitală ar putea fi formate în baza unei noi metodologii

De la bilete, la abonamente. Tarifele pentru călătoria în transportul public din capitală ar putea fi formate în baza unei noi metodologii

Metodologia, conform căreia se formează tarifele pentru călătoria în transportul public din capitală ar putea fi schimbată. Noua formulă de calcul a fost prezentată joi, 24 martie, de către autoritățile municipale. Printre noile prevederi ale acesteia se numără un tarif de șase lei pentru toate tipurile de transport public, un accent sporit pe procurarea abonamentelor, dar și o nouă procedură de formare a tarifului. Metodologia va fi supusă consultărilor publice.

„Am realizat un sondaj în mun. Chișinău pe 1.700 de respondenți, din care am aflat mai multe lucruri legate de implementarea sistemului e-tichetare dar și atitudinea față de majorarea tarifului. Aproape 50% din populație sunt de acord că trebuie majorate de două, două ori și jumătate sau aproape trei ori, cu condiția extinderii timpului parcurs de transport și îmbunătățirea condițiilor de călătorie în transport public”, a declarat Mihai Roșcovan care este unul din autorii studiului.

PUA și RTEC, în pierdere

Autorii au precizat că ultima dată tariful a fost aprobat de către Consiliul Municipal Chișinău (CMC) în 2009, iar de atunci a crescut presiunea asupra bugetului municipal. Conform studiului, în perioada 2009 - 2020, rata cumulativă a inflației a fost de 68,3%, iar salariul mediu brut în capitală a crescut cu 2,7 ori față de 2009, de rând cu pensia media care s-a majorat de trei ori. Mai mult, tarifele la energia electrică au crescut de 1,3 ori iar la motorină de 2,2 ori.

„Crește presiunea pe bugetul municipal. 700 de milioane de lei sunt veniturile proprii ale municipiului în decurs de un an (...) Dacă nu se merge pe ajustarea propusă a tarifelor, riscul e ca bugetul municipal să nu mai poată îndeplini lucrările pentru care s-a angajat. (...) Estimativ costul pentru majorările de materie primă și combustibil, pune presiune pe bugetul municipal de cel puțin 335 milioane lei”, a precizat viceprimara Olga Ursu.

„De două-trei luni aceste întreprinderi lucrează în minus”, a adăugat aceasta.

Viceprimarul Ilie Ceban susține că de fapt compensația ar putea să crească după recentele majorări de prețuri.

„Dacă nu vom ajusta costul vehicul/kilometru, nu vom ajusta tarifele, vom risca să ajungem la 1 miliard de lei care vor trebui confiscate, și dacă nu va fi confiscat, riscăm să băgăm în faliment aceste două întreprinderi”, a menționat Ceban.

„În 2 - 3 ani de zile, tot bugetul municipiului Chișinău va merge doar pe susținerea transportului public”, a adăugat unul din autorii studiului.

Metodologia propriu-zisă

Potrivit studiului, noua metodologie se bazează pe asigurarea echității sociale la formarea tarifelor, corelarea sistemului de tarifare în transportul public cu evoluția indicatorilor economici naționali, unificarea sistemului de tarifare pentru toate tipurile de transport public municipal și asigurarea sustenabilității financiare a prestatorilor de servicii de transport public municipal.

Totodată, noua metodologie urmărește diminuarea impactului factorului politic asupra procesului de formare a tarifului pentru călători, interconectarea tarifului cu evoluția indicatorilor economici principali, dezvoltarea culturii abonamentelor în rândul călătorilor și extinderea dreptului la călătorie gratuită sau cu tarif redus pentru anumite categorii de pasageri, precum elevii claselor I - IV.

Noul tarif va fi calculat în baza a trei elemente cheie, fiind vorba de valoarea de referință, coeficienții de multiplicare și reducere și evoluția indicelui prețului de consum. 

Valoarea de referință va fi indexată la fiecare doi ani prin Dispoziția Primarul General al municipiului în baza evoluției Indicilor Prețurilor de Consum în ultimii doi ani calculat de Biroul Național de Statistică. Valoarea de referință urmează a fi un număr exclusiv natural și nu va putea fi mai mare decât 0,06%. 

Coeficienții de multiplicare se vor aplica în funcție de numărul de călătorii potențiale care pot fi realizate în medie de un călător cu documentul de călătorie iar cei de reducere se vor aplica în funcție de categoriile de călători.

Accent pe abonamente

Deși costul unui bilet de călătorie ar putea fi de șase lei, conform variante inițiale a metodologiei prezentate astăzi, autorii studiului susțin că Primăria va încerca să convingă populația să opteze pentru abonamente. Abonamentele ar urma să coste de la 234 lei pentru o lună (călători generali), 594 de lei pentru trei luni și până la 972 de lei pentru șase luni.

„Clientul de astăzi al transportului public este cel care se mișcă permanent. S-a pus accentul pe o lună, trei luni și șase luni, cu condiția ca acea persoană ar face 2 - 3 călătorii pe zi. Astfel, în acest caz, prețul per călătorie va constitui 2,7 lei la un abonament de șase luni, 3,30 lei la unul de trei luni și 3,90 la unul de o lună”, a precizat unul din autorii studiului.

Acesta susține că în cazul în care călătorii ar opta pentru abonamente, presiunea pe bugetul municipal ar putea scădea până la 100 de milioane de lei.

Noua metodologie urmează să fie supusă dezbaterilor publice și ajustată la recomandările și propunerile ce vor parveni în cadrul acestora.

Dragă cititor,

Mii de oameni ne citesc în aceste zile în căutarea informațiilor, răspunsurilor și a unui fir de speranță. Iar noi lucrăm ca să asigurăm un jurnalism responsabil care să ne ajute pe fiecare dintre noi să înțelegem mai bine tot ce se întâmplă în jurul nostru și să ne unească în aceste timpuri complicate.

Ce putem face noi acum, este să te informăm corect, din surse verificate. Când nu știi pe cine să crezi, vezi ce scrie AGORA.
Fiecare contribuție din partea cititorilor este valoroasă pentru activitatea redacției. Susține-ne cu un abonament de membru. Mulțumim

Vezi și aceste știri
La Bălți se scumpesc călătoriile cu transportul public

La Bălți se scumpesc călătoriile cu transportul public

Călătoriile cu transportul public național și raional se scumpesc din 1 martie. Tarifele anunțate oficial

Călătoriile cu transportul public național și raional se scumpesc din 1 martie. Tarifele anunțate oficial

Timp de un an, în transportul public din Chișinău au fost achitate fără numerar peste 385 mii de călătorii

Timp de un an, în transportul public din Chișinău au fost achitate fără numerar peste 385 mii de călătorii

Advertoriale
Fă-ți ghiozdanul pentru școală cu METRO! Rechizitele care îți vor face învățatul mai plăcut (FOTO)

Fă-ți ghiozdanul pentru școală cu METRO! Rechizitele care îți vor face învățatul mai plăcut (FOTO)

Maib a inaugurat „maib Academy”, un centru inovativ de instruiri pentru angajați

Maib a inaugurat „maib Academy”, un centru inovativ de instruiri pentru angajați

Î.S. MOLDATSA recrutează. Află cum poți să devii Controlor de Trafic Aerian Stagiar

Î.S. MOLDATSA recrutează. Află cum poți să devii Controlor de Trafic Aerian Stagiar

E un efort pe care nu-l putem face
singuri, așa că te așteptăm alături de noi
EMISIUNI
  • DESCIFRAT| R. Moldova și riscul unei catastrofe nucleare: În cât timp vom fi informați, ce măsuri întreprindem și cum administrăm iodura de potasiu(VIDEO)
    DESCIFRAT| R. Moldova și riscul unei catastrofe nucleare: În cât timp vom fi informați, ce măsuri întreprindem și cum administrăm iodura de potasiu(VIDEO)
  • Copiii știu mai bine: „Sport pentru a fi subțirei” și „sâmburi de harbuz”. Remedii pentru o viață fără covid
  • DESCIFRAT: 12 ani pe calea digitalizării serviciilor publice sau cât de utilizate sunt tehnologiile informaționale în relația cetățean - Guvern
  • Copiii știu mai bine: De ce Moldova nu are mare? „Ne-a fost furată” sau „S-a scurs prin găurile lăsate de tancuri”
  • DESCIFRAT| Alertele cu bombă - ecuații cibernetice cu multe necunoscute sau slăbiciunea sistemului? (VIDEO)
Cele mai populare
  • 1
    Maia Sandu împreună cu stagiarii de la Președinție au mers într-o drumeție la Orheiul Vechi (FOTO)
  • 2
    Primul sector din drumul de ocolire a municipiului Chișinău este gata în proporții de 70%, anunță Spînu
  • 3
    Atenție, vreme nefavorabilă! Meteorologii au emis Cod Galben de ploi cu descărcări electrice
  • 4
    În atenția șoferilor! Timp de o lună și jumătate va fi suspendat traficul pe o stradă din centrul capitalei
Canalul nostru de pe YouTube
Autentificare
Ai uitat parola?
Salvează articolul

Pentru a activa această opțiune, e nevoie să fii logat pe AGORA.

Articolele salvate pentru mai târziu, le vei putea găsi în profilul tău.

Urmărește subiectul

Pentru a activa această opțiune, e nevoie să fii logat pe AGORA.

Subiectele urmărite le vei putea găsi în profilul tău.