Ioniță: „Majorarea tarifelor în transportul public ar rezolva mai multe probleme din municipiul Chișinău”

Ioniță: „Majorarea tarifelor în transportul public ar rezolva mai multe probleme din municipiul Chișinău”

Expertul economic Veaceslav Ioniță este de părere că noua metodologie de calcul a prețului pentru călătoriile cu transportul public ar putea rezolva problemele cu care se confruntă municipiul Chișinău în domeniul transportului public. Ioniță a evidențiat patru probleme majore ale capitalei. Printre acestea: presiunea asupra bugetului municipal, politizarea tarifelor, lipsa unui sistem integral a transportului public și reducerea numărului de călători în mijloacele de transport public. 

Conform metodologie prezentate pe 24 martie, costul unui bilet de călătorie ar putea fi de șase lei. Totuși, acesta urmează a fi dezbătută.

Presiunea asupra bugetului municipal

Anul acesta, bugetul municipiului Chișinău trebuie sa utilizeze pentru subvenționarea transportului public șapte sute de milioane de lei, în contextul în care s-a scumpit energia electrică și motorina, punctează  Veaceslav Ioniță. Acesta este de părere că transportul public trebuie să fie subvenționat, dar în limita unor parametri normali.

„Consider că transportul public trebuie subvenționat, pentru că astfel se încurajează cetățenii să utilizeze transportul public. Totuși, asta trebuie să fie până la niște parametri normali, care să cuprindă cinci, șase la sută din bugetul municipal. Subvențiile de șapte sute de milioane de lei este o povara prea mare pentru bugetul municipal”, a spus economistul.

Politizarea tarifelor la transport

Veaceslav Ioniță consideră că politicul a încurcat rezolvarea problemei tarifelor. Astfel, depolitizarea tarifelor este o soluție bună, iar metodologia are o abordare corectă în gestionarea situației. 

„Această metodologie este prima care încearcă să clarifice situația. Tarifele în municipiul Chișinău este mai mult o problemă social – politică decât una economică”, a menționat expertul.

Lipsa unui sistem integral de transport public

În municipiul Chișinău nu întotdeauna este posibil cu o singură unitatea de transport să ajungi la destinație. De multe ori ești nevoit să schimbi mai multe transporturi. Ioniță crede că aceasta problemă va fi rezolvată parțial prin introducere abonamentelor.

„Acum doar se introduce un preț unic pentru tot transportul mun. Chișinău. Sper că în 2023, 2024 vom avea posibilitatea să procurăm un tichet, care ne va permite deplasarea din punctul A în punctul B,  indiferent de câte unități de transport schimbăm. Abonamentele vor face posibilă circulația în autobuz și troleibuz”, a punctat expertul economic.

Reducerea numărului de cetățeni care circulă cu transportul public

În municipiul Chișinău sunt mai puține persoane care aleg transportul public. Cetățenii preferă transportul privat, astfel numărul de autoturisme vor continua să crească, a estimat Veaceslav Ioniță. De asemenea, el a menționat că municipalitatea trebuie să se gândească la politici clare de descurajare a utilizării transportului privat și încurajarea celui public.

„Una dintre politici ar fi penalizarea celor care merg cu un transport privat, prin diferite plăți adiționale. Ulterior, acești bani  să meargă la subvenționarea transportului public. Astfel,  omul o să înțeleagă că transportul public este mai ieftin”, a spus expertul economic.

Metodologia de calcul a prețului pentru călătoriile cu transportul public

Potrivit expertului economic, această metodologie presupune depolitizarea transportului public, aprobarea unui mecanism de compensare a loialității și mecanism de protecție a populației. Mecanismul de compensare a loialității va fi realizată prin introducerea abonamentelor, care pentru trei luni de zile, trebuie să prezinte scăderea prețului de cel puțin trei ori. În schimb, mecanismul de protecție a populației trebuie să presupună că prețul nu este mai mare, decât posibilitatea de a cumpăra 1.650 de călătorii. O altă formă de protecție este ca pensionarii și copii să circule gratuit.

„Consiliul municipal aprobă valoarea de baza a tarifului, apoi coeficientul de fidelitate și mecanismul de protecție a populației. După ce se adoptă această metodologie, primarul, o dată la doi ani va putea majora tariful, în dependență de inflație. Totuși biletul trebuie să aibă sume exacte”, a menționat expertul economic Veaceslav Ioniță.

Potrivit expertului, din 2009, tariful nu am mai fost modificat, iar acum este o creștere bruscă. În cazul troleibuzelor  este vorba despre o majorare de 3 ori, iar în cazul autobuzelor -  de 2 ori. Veaceslav Ioniță a mai adăugat că aceasta ar putea crea nemulțumiri în rândul cetățenilor, în contextul în care avem o creștere a tuturor prețurilor.

Amintim că, metodologia, conform căreia se formează tarifele pentru călătoria în transportul public din capitală ar putea fi schimbată. Noua formulă de calcul a fost prezentată joi, 24 martie, de către autoritățile municipale.

Printre noile prevederi ale acesteia se numără un tarif de șase lei pentru toate tipurile de transport public, un accent sporit pe procurarea abonamentelor, dar și o nouă procedură de formare a tarifului. 

Noua metodologie urmează să fie supusă dezbaterilor publice și ajustată la recomandările și propunerile ce vor parveni în cadrul acestora.

*Autor: Lidia Danila, stagiară

Dragă cititor,

Mii de oameni ne citesc în aceste zile în căutarea informațiilor, răspunsurilor și a unui fir de speranță. Iar noi lucrăm ca să asigurăm un jurnalism responsabil care să ne ajute pe fiecare dintre noi să înțelegem mai bine tot ce se întâmplă în jurul nostru și să ne unească în aceste timpuri complicate.

Ce putem face noi acum, este să te informăm corect, din surse verificate. Când nu știi pe cine să crezi, vezi ce scrie AGORA.
Fiecare contribuție din partea cititorilor este valoroasă pentru activitatea redacției. Susține-ne cu un abonament de membru. Mulțumim

Vezi și aceste știri
De la bilete, la abonamente. Tarifele pentru călătoria în transportul public din capitală ar putea fi formate în baza unei noi metodologii

De la bilete, la abonamente. Tarifele pentru călătoria în transportul public din capitală ar putea fi formate în baza unei noi metodologii

La Bălți se scumpesc călătoriile cu transportul public

La Bălți se scumpesc călătoriile cu transportul public

Timp de un an, în transportul public din Chișinău au fost achitate fără numerar peste 385 mii de călătorii

Timp de un an, în transportul public din Chișinău au fost achitate fără numerar peste 385 mii de călătorii

Advertoriale
Începe toamna la Castel MIMI cu Festival Internațional de muzică clasică „VinOPERA”

Începe toamna la Castel MIMI cu Festival Internațional de muzică clasică „VinOPERA”

Fă cunoștință cu viitorul, descoperă noul card ultra comod

Fă cunoștință cu viitorul, descoperă noul card ultra comod

EuroCreditBank continuă să ofere soluții pentru cei care preferă economiile în valută străină. Depozite la cele mai avantajoase condiții de 3,5% anual

EuroCreditBank continuă să ofere soluții pentru cei care preferă economiile în valută străină. Depozite la cele mai avantajoase condiții de 3,5% anual

E un efort pe care nu-l putem face
singuri, așa că te așteptăm alături de noi
EMISIUNI
  • DESCIFRAT| R. Moldova și riscul unei catastrofe nucleare: În cât timp vom fi informați, ce măsuri întreprindem și cum administrăm iodura de potasiu(VIDEO)
    DESCIFRAT| R. Moldova și riscul unei catastrofe nucleare: În cât timp vom fi informați, ce măsuri întreprindem și cum administrăm iodura de potasiu(VIDEO)
  • Copiii știu mai bine: „Sport pentru a fi subțirei” și „sâmburi de harbuz”. Remedii pentru o viață fără covid
  • DESCIFRAT: 12 ani pe calea digitalizării serviciilor publice sau cât de utilizate sunt tehnologiile informaționale în relația cetățean - Guvern
  • Copiii știu mai bine: De ce Moldova nu are mare? „Ne-a fost furată” sau „S-a scurs prin găurile lăsate de tancuri”
  • DESCIFRAT| Alertele cu bombă - ecuații cibernetice cu multe necunoscute sau slăbiciunea sistemului? (VIDEO)
Cele mai populare
  • 1
    Prim-ministra Finlandei, surprinsă dansând „exuberant” la o petrecere privată. Reacția Sannei Marin: Am făcut lucruri legale
  • 2
    Moscova amenință Europa cu „norul radioactiv” de la centrala atomică din Energodar. Moldova figurează pe harta prezentată de ruși (FOTO/VIDEO)
  • 3
    Exporturile de gaze rusești destinate României, sistate brusc. Gazprom continuă livrările în restul Europei
  • 4
    FC Zimbru, amendat cu 25.000 de lei din cauza unui mesaj afișat de fani (FOTO)
Canalul nostru de pe YouTube
Autentificare
Ai uitat parola?
Salvează articolul

Pentru a activa această opțiune, e nevoie să fii logat pe AGORA.

Articolele salvate pentru mai târziu, le vei putea găsi în profilul tău.

Urmărește subiectul

Pentru a activa această opțiune, e nevoie să fii logat pe AGORA.

Subiectele urmărite le vei putea găsi în profilul tău.