OPINIE | Mai ții sau nu un om de PR în companie? Noua față a relațiilor publice

OPINIE | Mai ții sau nu un om de PR în companie? Noua față a relațiilor publice
FOTO: Pexels/Tara Winstead

Ce facem cu omul de PR, îl mai ținem sau nu în companie? Acum, când totul pare a fi ușor de setat cu ajutorul tehnologiilor, iar granița dintre marketing și PR s-a cam șters, poate ar fi cazul să reinventăm această meserie? Dispare sau nu omul de PR in-house? Mai avem sau nu nevoie de agenții care să ne livreze servicii de comunicare outsourcing? Acestea sunt câteva dintre întrebările la care încerc să răspund de când am plecat din agenție unde am lucrat pentru clienți mari și mici. Dar și de când am lansat propria afacere, în care alerg după clienți mai mari sau mai mici. Deci, mai este sau nu nevoie de abilitățile pe care le-am dezvoltat în ultimii 12 ani? Haideți că vă povestesc ce am înțeles eu după doi ani de pandemie care mi-au servit drept perioadă de documentare.

Până nu demult, se considera că fata cu PR-ul este o tipă smart, de obicei, elegantă, care știe toți editorii media din piață, poate scrie repede și inteligent, iar la nevoie poate organiza evenimente, poate seta întâlniri, mânuiește bine vreo nouă canale social media instantaneu, știe să editeze video și preferabil muncește peste program. Pe de altă parte, companiile preferau să combine munca in-house cu cea de outsourcing, adică, să îi ia fetei cu PR-ul și o agenție drept supervisor. Munca de echipă e fantastică, așa că acești eroi au cam tot dus-o ani la rând așa, iar în 2020 s-au pomenit în fața unor schimbări care le-au cam tăiat planul. Agențiile au intrat în criză de bugete, fetele de la PR au decis că se descurcă singure. Deși Apocalipsa a fost amânată, se pare că nimic nu va mai fi la fel.

Deci, ce facem cu PR-ul? Care parcă merge de la sine, dacă îți tragi un plan de stories pe Instagram, niște unboxing cu influenceri și poate vreo apariție-două în podcasturi.

Vedeți, dacă ne-am cam ocupat ani la rând de ambalaj am uitat cât de mult valorează conținutul. Or, conținutul comunicării, al imaginii corporative, al valorilor instituționale, al poveștii de brand sunt piatra de temelie a durabilității atât în vremuri bune, cât și în alea de criză. Că doar nu facem afaceri doar de dragul cifrelor de azi (ei bine, nu toți), facem afaceri pentru circuitul de durată, pentru posteritate, dacă vreți. Aici echipa de relații publice joacă un rol crucial prin sporirea credibilității în instituție, prin reducerea la minimum a efectelor crizelor (care devin tot mai prezente și tot mai dificile din cauza vitezei cu care devin virale). O echipă de relații publice joacă un rol cheie în managementul dezvoltării instituționale, managementul relațiilor, managementul imaginii, managementul resurselor și cel al crizelor, se ocupă de CSR (n.r. - Responsabilitate socială a corporațiilor (Corporate social responsibility) și gândește strategie de poziționare sau de transformare. Deci nu vorbim despre PR ca despre o activitate de subordine, ci mai degrabă, una de management vizionar, pe care eu aș trece-o la statut de advisoring.

Războiul, criza umanitară, criza de produs, de resurse umane, aduc cu sine multe informații eronate, mult scepticism și panică, iar oamenii de comunicare cu abilități profunde de PR devin consilieri atât în palierul de politică, cât și pe cel de business. Dar cine sunt acești oameni și cum pot fi aleși cei potriviți rămâne deocamdată o enigmă. Totuși, astăzi, haideți să aprofundăm câteva predicții importante legate de domeniul relațiilor publice care vor modela viitorul industriei.  

Etica în pr devine scut și armă în același timp

Codul de etică trebuie să devină un document esențial pentru companii, mari sau mici. Dar, totuși, ce este etica relațiilor publice? Pornind de la o definiție simplă a lui P. Singer (1994, p. 3), care spune că „etica se referă la modul în care ar trebui să trăim”, S. Bowen propune următoarea definiție: „etica relațiilor publice se referă la modul în care ar trebui să decidem, să gestionăm și să comunicăm” (Bowen, 2010, p. 130).

Potrivit definiției dată de Commission on Public Relations Education, etica relațiilor publice reprezintă „un set de principii, credințe și valori a priori care ar trebui să fie urmate de toți cei care se angajează în practica relațiilor publice” (2006, p. 21). Atenție, toți angajații trebuie să cunoască și să semneze (cel puțin virtual) la acest Cod de Etică, pe care să îl respecte. La ce îi va ajuta? Simplu, este acel set de reguli care odată definite și respectate fac instituția puternică și solidă în fața furtunilor, dar, mai mult, clarifică valorile cu care se pupă intențiile și acțiunile companiei în general. Iar asta devine din ce în ce mai important pentru individ.

Iar agențiile, și ele, se vor antrena să educe necesitatea acestui aspect etic în raport cu brandurile din portofoliu și să bage asta la servicii prestate. Evident, după ce își trag un Cod de etică propriu.

Mai multă transparență între relațiile publice, strategiile de marketing și echipa de management

PR-ul și marketing-ul au ajuns la o graniță invizibilă, fac parte dintr-aceeași plăcintă, poate doar își trag „sosuri” diferite. Zidurile dintre echipe, cum ar fi relațiile publice, departamentul de marketing și managementul corporativ vor pica sau, cel puțin, devin transparente. În era rețelelor sociale, aceste rigidități sunt contraproductive și nu merg bine atunci când vine vorba de îmbunătățirea experienței clienților. Deci, dăm cărțile pe față și tragem toți în aceeași direcție.

Concurența se transformă, ea nu mai este cu cel de alături, ci cu propriul eu, cel de ieri. Frumoasă transformare!

Mai mult content, mai mult human touch, mai mult storytelling

Da, media clasică este înlocuită tot mai rapid de media online. Departamentele de știri pică în rating în fața oricui are un telefon la locul și timpul potrivit cu ajutorul căruia produce știri la minut. Telegram, Instagram, Facebook, Tik Tok sunt platforme cu milioane de ochi la minut care pot consuma orice, aproape orice. Dar!

Nimic nu poate reduce din importanța conținutului, care trebuie să fie mai mult, mai bun, mai divers, mai aproape de oameni, mai simplu, mai creativ, mai povestit, mai autentic.

Cu baby boomers și generațiile X, Y și Z trebuie să existe o înțelegere a modului în care vor fi difuzate poveștile, prin ce canale și ce conținut vor funcționa cel mai bine pentru un anumit public. 88% dintre profesioniștii în relații publice sunt convinși că content is the future (n.r. - conținutul este viitorul).

Aici capătă pondere marketingul și comunicarea digitală, mesaje volatile, umane, cu încărcătură de imagine, gândite la minut, cu umor, umanizate și personificate. Deci, facem concluzia, conținut mult nu există, în schimb avem conținut prost, care trebuie înlocuit, gândit, băgat în strategie, adaptat la public și monitorizat.

Personal și corporate branding se împletesc

În ultimii 5 ani a explodat piața de servicii pe personal branding, de cele mai dese ori, acestea țintesc în managerii middle sau executive, deși și fondatorii se pot ocupa de imaginea lor, de cele mai dese ori preferă umbra. Totuși, noțiunea de personal branding nu trebuie ridiculizată, ea își face efectul, mai ales după un exercițiu constant, important este să nu încurcăm această noțiune cu spoiala. Adică să nu ajungem să părem mai mult decât suntem. Pentru că imaginea spartă de niște realități dubioase face ca osia încrederii să pice, iar rebranding personal este mai greu de făcut.

Totuși, pentru situațiile în care vorbim despre branding personal de calitate, care urmează niște pași corecți, este musai să spunem că nu putem desprinde partea asta de personal de cea corporate, care tind să se contopească. Acest alineat a fost cu dedicație proprietarilor de organizații. În ceea ce privește politicul, personal branding se contopește cu instituțional și e bine să se lucreze la ambele, preferabil de aceeași echipă, ca să nu fie disonanță în semnătură.

Profesioniștii în PR vor trebui să își îmbunătățească abilitățile

Pe măsură ce liniile dintre marketing și PR devin din ce în ce mai fine, va fi nevoie ca profesioniștii din PR să se adapteze la noile cerințe, să învețe noi abilități și să dezvolte o înțelegere a altor părți ale departamentului de marketing.

După cum am menționat mai devreme, datele vor fi esențiale, mai ales că accentul se pune în principal pe oportunitățile online. Datele furnizează informații, informațiile furnizează idei, ideile susținute de date tind să funcționeze mai bine decât presupunerile. Deci corelația este clară și direcția tot.

Astăzi, profesioniștii de PR pot, și au devenit, experți în rețelele sociale, ambasadori de brand, creatori de conținut/marketing și observatori de tendințe - toate acestea nu par să încetinească, dimpotrivă - se diversifică. Mai adăugăm la portofoliul de abilități: capacitatea de transformare, inteligența emoțională, empatizarea cu nevoile consumatorilor, medierea conflictelor și managementul vizionar cu capacități de predictibilitate.

Da, un detaliu care îmi scăpase: omul de PR muncește la brandul personal, în fiecare zi.

 „Cota” rețelelor sociale continuă să crească

Pot exista multe argumente potrivit cărora rețelele sociale ar putea fi în declin din cauza schimbării valorilor sociale, totuși să nu anticipăm ceva ce nu se va întâmpla prea curând. Rețelele sociale vor domina în continuare, doar paradigma se schimbă, poate accentele și targetarea capătă o nouă dimensiune. În acest mediu de comunicare comunicatul de presă vizual va deveni un atu valoros, la fel cum va deveni valoros orice conținut umanizat care va veni din surse sigure, direct de la instituție. Nu prin intermediari, nu retușat sau decorat. Onest, autentic și din sursă sigură.

Media și Twitter-ul/Instagramul/ Telegramul / Facebook-ul merg mână în mână în aceste zile,  așa că e logic ca cele mai importante mesaje să pornească de acolo, mai ales că avem instrumente de optimizarea și de control a impactului.

Relațiile publice vor fi tot mai concentrate pe oameni

Aici agențiile sau oamenii de PR in-house trebuie să reeduce companiile sau organizațiile că mesajele se duc spre oameni, așa că tot conținutul lor, intenția trebuie să satisfacă latura umană.

Oamenii cumpără de la oameni. Oamenii sunt inspirați de oameni. Modelul Zelenski confirmă tot ce zic, așa că nu mai trebuie să privim totul prin prisma clientului sau a electoratului.

Mai degrabă să vedem oameni care vor primi mesajele noastre, care le vor consuma și care trebuie să rămână după asta „mai oameni”. Sper că ați înțeles ce am vrut să zic!

 

Poți face diferența

Dacă îți iei un abonament cu doar 48 lei pe lună, noi vom putea să-ți oferim în continuare jurnalism independent.

Dragă cititor,

Mii de oameni ne citesc în aceste zile în căutarea informațiilor, răspunsurilor și a unui fir de speranță. Iar noi lucrăm ca să asigurăm un jurnalism responsabil care să ne ajute pe fiecare dintre noi să înțelegem mai bine tot ce se întâmplă în jurul nostru și să ne unească în aceste timpuri complicate.

Ce putem face noi acum, este să te informăm corect, din surse verificate. Când nu știi pe cine să crezi, vezi ce scrie AGORA.
Fiecare contribuție din partea cititorilor este valoroasă pentru activitatea redacției. Susține-ne cu un abonament de membru. Mulțumim

Vezi și aceste știri
SUA l-au avertizat pe Putin că folosirea armelor nucleare va avea „consecințe catastrofale pentru Rusia”

SUA l-au avertizat pe Putin că folosirea armelor nucleare va avea „consecințe catastrofale pentru Rusia”

Ultimul meci din grupa D1 a Ligii Națiunilor: Echipa Moldovei a învins Liechtenstein cu 2-0

Ultimul meci din grupa D1 a Ligii Națiunilor: Echipa Moldovei a învins Liechtenstein cu 2-0

Coreea de Nord a lansat o rachetă balistică

Coreea de Nord a lansat o rachetă balistică

Advertoriale
Învață de la specialiștii DAD Human Capital cum să selectezi candidații potriviți în procesul de recrutare a personalului

Învață de la specialiștii DAD Human Capital cum să selectezi candidații potriviți în procesul de recrutare a personalului

Start înregistrare pentru stagiu în Moldcell Academy, ediția din 2022

Start înregistrare pentru stagiu în Moldcell Academy, ediția din 2022

Sucursala maib „Mircea cel Bătrân” și-a redeschis ușile după renovare și modernizarea modelului operațional

Sucursala maib „Mircea cel Bătrân” și-a redeschis ușile după renovare și modernizarea modelului operațional

E un efort pe care nu-l putem face
singuri, așa că te așteptăm alături de noi
EMISIUNI
  • DESCIFRAT| Distribuirea lemnelor de foc sau drumul celor 5 metri ster: De la lista întocmită de primării, la stocurile care se golesc (VIDEO)
    DESCIFRAT| Distribuirea lemnelor de foc sau drumul celor 5 metri ster: De la lista întocmită de primării, la stocurile care se golesc (VIDEO)
  • Moldova, I am back! | Cristina Tocari, tânăra care a revenit din Franța pentru a transforma plasticul în bijuterii (VIDEO)
  • DESCIFRAT| Meniul preșcolarilor, între posibilități și necesități (VIDEO)
  • Moldova, I am back! | Nicolai Croitoru: „Pot să mă mândresc că echipa mea e formată practic în proporție de 80% din persoane revenite de peste hotare”(VIDEO)
  • DESCIFRAT| Cum (NU) face față Chișinăul inundațiilor de după ploi cu un sistem de canalizare pluvială din 1980. Care sunt soluțiile (VIDEO)
Cele mai populare
  • 1
    Anti-protest în centrul capitalei. Două femei își manifestă susținerea pentru președinta Maia Sandu (VIDEO)
  • 2
    Odesa a fost ținta atacurilor inamice. A fost lovită clădirea administrativă din centrul orașului
  • 3
    Un nou protest organizat de Partidul Șor în fața Parlamentului. Urmăriți în direct imagini de la manifestație (LIVE)
  • 4
    Poliția sesizează repetat Primăria Chișinău despre încălcările admise la protestul din fața Parlamentului: „Nu s-a luat atitudine”
Autentificare
Ai uitat parola?
Salvează articolul

Pentru a activa această opțiune, e nevoie să fii logat pe AGORA.

Articolele salvate pentru mai târziu, le vei putea găsi în profilul tău.

Urmărește subiectul

Pentru a activa această opțiune, e nevoie să fii logat pe AGORA.

Subiectele urmărite le vei putea găsi în profilul tău.