Instructorii - da, elevii - ba. Ce cred viitorii conducători auto despre excluderea probei „poligon” din examen

Instructorii - da, elevii - ba. Ce cred viitorii conducători auto despre excluderea probei „poligon” din examen

La 24 martie Guvernul a votat un proiect de hotărâre prin care una dintre probele de la examenul auto - „poligon” - a fost exclusă. Potrivit proiectului inițiat de Agenția Servicii Publice (ASP) exercițiile practice vor fi efectuate în condiții de traseu și nu pe poligonul de pe lângă centrele de instruire ale agenției. Astfel, proba practică din trafic, mai numită în popor și „orașul”, va include și elementele de pe poligon („rampă”, „parcare sub unghi drept” și „întoarcerea din trei mișcări”) și nu va dura mai mult de 25 de minute. Cum îi va afecta asta pe elevi, dar și ce cred despre această măsură instructorii auto vedeți în materialul de mai jos.

Elevilor le-ar putea fi mai greu

Directorul unei școli auto din Chișinău, Artur Cecan, a declarat că această decizie va face susținerea examenului mai dificilă, însă, potrivit lui, un viitor conducător auto este obligat să poată efectua manevrele de bază. 

 „Altă parte a monedei este că probabil se vor crea multe ambuteiaje, pentru că infrastructura orașului este supraaglomerată, și în momentul când un student va fi rugat să parcheze pe marginea carosabilului îi va trebui mai mult timp. Unui elev care nu are experiență îi va fi mai greu decât unui șofer care conduce zi de zi. Asta va genera graba sau intoleranța conducătorilor auto, vor claxona, vor înjura etc”, explică Artur Cecan. 

Potrivit directorului, rutele de examinare vor fi excluse total, și vor fi la discreția examinatorului.

 „Instructorul va anunța studentul din timp unde trebuie să se întoarcă și ce manevră trebuie să facă. Sigur că trebuie să vorbim despre factorul uman. Probabil vor apărea mai multe contestații, dacă la proba „poligon” era un singur elev în autoturism și nu putea da vina pe nimeni, acum examinatorul are grijă și în acest caz ar putea apărea mai multe nemulțumiri. Dar în linii generale, procesul de examinare se adaptează spre regulile europene spre care tinde societatea noastră”, explică directorul. 

Potrivit lui, elevii confundă două lucruri: instruirea conducătorilor și examinarea conducătorilor. Cecan spune că mulți cred că și în procesul de instruire vor fi excluse aceste trei elemente. De fapt, există ordinul Ministerului Educației care obligă școlile să facă această instruire la teren. 

Cum va avea loc examenul?

Întrebat dacă în asemenea condiții ar crește numărul studenților care nu ar susține examenele, el a menționat că acest lucru depinde de examinator.

 „Cu riscul de a stârni mai multe comentarii, acest lucru depinde de instructorul studentului. Și elevul este responsabil de rezultatul final, dar în mare parte examinatorul este cel care va influența rezultatele, este strict părerea mea”, spune Artur Cecan. 

Directorul a explicat cum va avea loc examenul în noile condiții.

„Rampa este același deal. Așadar, la orice deal, elevul va fi intenționat oprit și va fi rugat să pornească în rampă. Parcarea se va face la intenția instructorului, între două mașini sau în alte condiții care pot apărea pe parcursul traseului. La fel va fi și cu întoarcerea din trei mișcări, tot examenul va fi ghidat de instructor. În caz de incidente responsabilitatea totală pentru mașină și persoanele din automobil o duce examinatorul. El ar trebui să anticipeze și să ia toate măsurile pentru a evita un accident rutier sau alte incidente. Situația se va rezolva individual pentru fiecare caz”, menționează Cecan. 

El a mai declarat că schimbarea votată de Guvern este binevenită.

 „Eu sunt singur că dacă se execută o pregătire bine pusă la punct, dacă elevul este bine instruit, atunci el va susține examenul. Eu văd în culori foarte pozitive acest lucru, pentru că îi va stimula pe toți cei care sunt în din  acest domeniu de instruire auto să se perfecționeze, să se adapteze astfel încât să dea rezultate bune viitorilor conducători și asta va spori nemijlocit securitatea în trafic”, a conchis Artur Cecan. 

Mergem în pas cu UE

Și directorul Agenției Servicii Publice, Mircea Eșanu, a menționat pentru presă că Ucraina și R. Moldova sunt unicele țări din Europa care încă mai practică subproba poligon la examen. 

„Renunțarea la această subprobă este o practică mondială. Existența acesteia a fost unul din impedimentele echivalării permiselor noastre de conducere în UE. Aducerea legislației Republicii Moldova în corespundere cu directivele UE va permite şi va debloca mai multe negocieri cu statele europene cu preschimbarea permiselor noastre. Totodată, asta ne va permite să scurtăm rândurile pe care astăzi le mai avem la permise, chiar dacă acestea s-au redus simțitor pe parcursul ultimelor luni”, a declarat Eșanu. 

Pe de altă parte, elevii se arată nemulțumiți de noua decizie și cred că astfel va crește numărul celor care nu vor susține examenul auto.

 „Am o părere negativă asupra acestei decizii. Îmi pare că examenul va fi mai complicat și nu sunt de acord să fie așa. Dacă la poligon știi la ce să te aștepți, în oraș sunt cu totul alte circumstanțe. Eu cred că ar fi fost bine ca înainte să fi luată decizia să se fi întrebat elevii care este poziția lor”, a spus Corina Lungu. 

O altă elevă consideră că unii examinatori ar putea crea situații speciale în care viitorii conducători auto să nu susțină examenul.

„Eu sunt contra acestei decizii. Mi se pare că e mai ușor de susținut examenul pe teren decât în oraș. Cred că dacă va intra în vigoare această hotărâre foarte mulți nu vor susține examenul. Elevul se deprinde la un fel de exerciții, dar în oraș va fi altceva și examinatorul poate special să spună să parcheze acolo unde elevul nu va putea face acest lucru”, a afirmat Alexandra Cricicovschi.

Datele statistice din ultimii ani arată că doar 25% din elevii școlilor auto susțin examenul practic din prima încercare. Mai exact ar fi vorba de fiecare al patrulea candidat. În prezent, pentru o obține permisul de conducere, candidații trebuie să susțină examenul teoretic, un examen practic la terenul special amenajat numit și proba „poligon” și proba practică la traseu pe străzile din oraș. 

Dragă cititor,

Mii de oameni ne citesc în aceste zile în căutarea informațiilor, răspunsurilor și a unui fir de speranță. Iar noi lucrăm ca să asigurăm un jurnalism responsabil care să ne ajute pe fiecare dintre noi să înțelegem mai bine tot ce se întâmplă în jurul nostru și să ne unească în aceste timpuri complicate.

Ce putem face noi acum, este să te informăm corect, din surse verificate. Când nu știi pe cine să crezi, vezi ce scrie AGORA.
Fiecare contribuție din partea cititorilor este valoroasă pentru activitatea redacției. Susține-ne cu un abonament de membru. Mulțumim

Vezi și aceste știri
Permisele de conducere moldovenești ar putea fi recunoscute în Germania

Permisele de conducere moldovenești ar putea fi recunoscute în Germania

 Procedura de obținere a permisului de conducere, simplificată: Ce conțin noile prevederi

Procedura de obținere a permisului de conducere, simplificată: Ce conțin noile prevederi

Examenul practic pentru obținerea permisului de conducere - susținut din prima de 25% dintre candidați. Care este recordul tentativelor nereușite (VIDEO)

Examenul practic pentru obținerea permisului de conducere - susținut din prima de 25% dintre candidați. Care este recordul tentativelor nereușite (VIDEO)

Advertoriale
Moldova Developer Conference: Află de ce nu ar trebui să ratezi cel mai mare eveniment anual IT

Moldova Developer Conference: Află de ce nu ar trebui să ratezi cel mai mare eveniment anual IT

Dobânda mică nu înseamnă un credit ieftin! Cum să alegi corect cel mai bun credit?

Dobânda mică nu înseamnă un credit ieftin! Cum să alegi corect cel mai bun credit?

Traumeel S a fost sponsorul Zilei Recordurilor din acest an. Află cine sunt câștigătorii și la ce probe au fost supuși

Traumeel S a fost sponsorul Zilei Recordurilor din acest an. Află cine sunt câștigătorii și la ce probe au fost supuși

E un efort pe care nu-l putem face
singuri, așa că te așteptăm alături de noi
EMISIUNI
  • PROFESIONIȘTII| Inspector de patrulare: „Șoferii au două întrebări: M-ai găsit taman pe mine? Ai procent de aici?”
    PROFESIONIȘTII| Inspector de patrulare: „Șoferii au două întrebări: M-ai găsit taman pe mine? Ai procent de aici?”
  • DESCIFRAT| (IN)Siguranța din mijlocul protestelor sau șirul neregulilor din Orășelul Schimbărilor. Invitați: Șeful IGP, Viorel Cernăuțeanu și directorul executiv API, Petru Macovei
  • DESCIFRAT| Distribuirea lemnelor de foc sau drumul celor 5 metri ster: De la lista întocmită de primării, la stocurile care se golesc (VIDEO)
  • Moldova, I am back! | Cristina Tocari, tânăra care a revenit din Franța pentru a transforma plasticul în bijuterii (VIDEO)
Cele mai populare
  • 1
    „Nimeni nu are nevoie de noi”. În mediul online a apărut un video în care sute de soldații ruși din regiunea Belgorod se plâng de haosul din timpul mobilizării (VIDEO)
  • 2
    „R. Moldova încalcă drepturile cetățenilor din stânga Nistrului”, reprezentantul Transnistriei în Rusia, acuză țara noastră la ONU. Reacția autorităților de la Chișinău
  • 3
    PROFESIONIȘTII| Inspector de patrulare: „Șoferii au două întrebări: M-ai găsit taman pe mine? Ai procent de aici?”
  • 4
    Ruptură între PSRM și PCRM? „Noi, comuniștii, și Voronin personal, am devenit o acoperire pentru Dodon”
Canalul nostru de pe YouTube
Autentificare
Ai uitat parola?
Salvează articolul

Pentru a activa această opțiune, e nevoie să fii logat pe AGORA.

Articolele salvate pentru mai târziu, le vei putea găsi în profilul tău.

Urmărește subiectul

Pentru a activa această opțiune, e nevoie să fii logat pe AGORA.

Subiectele urmărite le vei putea găsi în profilul tău.