#prieteniiAGORA | Psihologa Ana Niculăeș: „Pentru sănătatea mintală, abonarea la știri echidistante este echivalentul expresiei: Ești ceea ce citești și gândești!”

#prieteniiAGORA | Psihologa Ana Niculăeș: „Pentru sănătatea mintală, abonarea la știri echidistante este echivalentul expresiei: Ești ceea ce citești și gândești!”

A dezinstalat din telefonul mobil aplicațiile rețelelor de socializare și a decis să se aboneze la newsletter-ul oferit de AGORA. Așa începe „relația” dintre redacția noastră și psihologa Ana Niculăeș. Războiul de la granița țării noastre, dar și multitudinea de informații legate de cele mai nefaste evenimente din regiune au făcut-o pe Ana să aleagă cu mai multă grijă știrile pe care le consumă și a ales să se informeze din sinteza evenimentelor atât la nivel internațional, cât și local, oferită zilnic de AGORA.

„Pentru a evita sa fiu expusă la prea multă informație și pentru că aveam nevoie să mă asigur că sunt la curent cu ultimele noutăți, am decis să mă abonez la newsletter-ul oferit de Agora, pe care îl primesc zilnic seara pe e-mail.”

Ana Niculăeș

Ana Niculăeș și-a început activitatea în domeniul psihologiei în anul 2006, a activat în calitate de psiholog școlar, și-a îmbunătățit cunoștințele în domeniul în afara țării, la mai multe instituții internaționale precum Universitatea din Buffalo, NY, SUA, iar din anul 2014 are propriul cabinetul de consiliere psihologică. Totodată, Ana este membra mai multor organizații precum: American Psychologist Association, International Society for Mental Health Online, International Association of Applied Psychology, International Association of Schools of Social Work, Society for Social Work and Research, Toastmaster International.

Iar pentru că domeniul sănătății mintale este domeniul în care Ana se simte ca „pește în apă”, în aceste timpuri deloc ușoare, vine cu o serie de sfaturi pentru toți consumatorii de știri. Totodată, Ana explică de ce este musai să fii abonat AGORA!

Bunăstarea mintală este strâns legată de știrile echidistante

„Putem face comparația unui aliment care aparent este benefic, dar înțelegem că nu este așa doar după ce l-am mâncat și începem să resimțim indigestie. Pe termen lung vom fi bine, dacă reușim la timp să luăm măsurile necesare pentru a scoate din organism ceea ce a provocat indigestia și să înlocuim cu substanțe care să echilibreze corpul, dar cu părere de rău unele intoxicații pot fi și fatale. Iată de ce acum, în afară de atenție la alimentație, este vital să fim atenți și ce tip de informație consumăm”. Ana Niculăeș

Potrivit psihologei, pentru sănătatea mintală, abonarea la știri echidistante, așa cum sunt cele de la AGORA, este echivalentul expresiei: Ești ceea ce citești și gândești! 

Ana Niculăeș susține că în această perioadă asistăm și la un „război informațional”, iar pentru a diminua din nivelul de stres acut și cronic prin care trecem de la începutul războiului se recomandă să evităm să fim expuși prea mult la reportaje însoțite de poze sau video, pentru că impactul memoriei vizuale este mai mare și poate contribui la dezvoltarea tramei martorului. Respectiv, recomandarea este să consumăm știrile în format text.  

La fel, psihologa atrage atenția la pericolul pe care îl atrag după sine propaganda și manipularea, dar și cum ne pot afecta starea emoțională și sănătatea mintală știrile false. 

„Este un lucru deja bine știut, noutățile false sunt distribuite și comunicare de 6 ori mai mult decât cele adevărate, la bază având emoția de frică, rolul căreia este să se asigure că vom rămâne în viață. Creierul nostru nu face diferența dintre un gând fals și unul adevărat și la nivel de corp emoția apare instinctual, în timp dacă discutăm cu alte persoane sau verificam știrea în alte canale putem înțelege că a fost o manipulare, dar corpul și psihicul nostru deja a pierdut energie pentru a procesa anumite emoții care de regulă ne ghidează spre anumite comportamente”, menționează Ana Niculăeș!

Expunerea prelungită la poze cu conținut traumatizant poate crea, în timp, o anesteziere emoțională

Ana Niculăeș subliniază impactul emoțional pe care îl au imaginile devastatoare atât de tirajate în ultima lună. Potrivite ei, cei mai afectați, în timp, de aceste imagini sunt chiar jurnaliștii.

„Persoanele care practica meseria de jurnalist, de regulă, manifestă un nivel de rezistență mai înalt comparativ cu media populației. Cu toate acestea, dacă perioada de expunere la imagini devastatoare este una îndelungată, începe să se manifeste efectul traumatizării secundare. Este asemeni picăturii care sparge piatra”, subliniază Ana Niculăeș.

Psihologa accentuează că evenimentele la care suntem martori de la începutul războiului, în mod firesc, ne fac să ne simțim copleșiți și neputincioși. Tragedia se referă la un eveniment care provoacă multă suferință emoțională și distrugere. Și este important de menționat că suferința este percepută în mod individual, de acea e vital să știi că nu suntem singuri, indiferent de ceea ce simți. 

„Expunerea prelungită la poze cu conținut traumatizant poate crea,  în timp, o anesteziere emoțională, acesta este modalitatea prin care psihicul alege să se protejeze”, conchide psihologa.

Una dintre cele mai firești și des întâlnite este starea de neputință, în mod special când au loc acte de violență la o scară mare, îndeosebi atunci când ești la distanță și nu știi cum să ajuți. Furia este o emoție intens resimțită și, deseori, este amestecată cu frică. Potrivit Anei, este firesc să resimțim furie și frică, este un răspuns uman, în special atunci când suntem martori la acte de violență și crime. 

Important este să nu încercăm să blocăm aceste emoții, ele au un rol, ceea ce contează este ce facem cu aceste emoții. Atunci când ne simțim amenințați sau speriați putem fi tentați să izbucnim asupra celorlalți, este o reacție naturală să avem grijă de siguranța noastră și a celor dragi. Aceste emoții au la bază o energie puternică și dacă sunt canalizate corect pot contribui la dezvoltarea acțiunilor de compasiune direcționate atât spre sine, cât și spre cei din jurul nostru.  

Pentru a reduce din încărcătura traumatică, psihologa recomandă: 

1. Fii conștient de responsabilitatea pe care ți-o asumi. Asemeni persoanelor care lucrează cu substanțele toxice, cum ar fi lucrătorii din domeniul nuclear, ei au o sarcină, dar în același timp se întreprind măsuri concrete pentru a minimiza expunerile care nu sunt necesare.

2. Evită expunerile repetate care nu sunt utile și mereu preîntâmpina colegii despre conținutul materialului.

3. Ajustează condițiile în care vizualizezi materialul, pentru fotografii diminuează din lumină, pentru video diminuează sunetul, pentru că deseori sunetul este cel care are cel mai mare impact.

4. Este important în cadrul redacției să fie reguli clare referitor la modul în care este păstrat și distribuit materialul cu caracter traumatizant, să fie distribuit doar celor care au nevoie de material și nu forțați pe nimeni să vadă materiale care nu vor fi difuzate. 

5. Setează alarmă pentru pauze în afara ecranului. Plimbă-te un pic, poți face întinderi, ideal ar fi să te conectezi la natură, aceste activități ajută corpul să diminueze din nivelul de stres. Ideal ar fi ca locul de lucru să aibă fereastră care are vedere spre natură sau să aveți plante verzi în oficii. Evită să fii expus la imagini cu conținut traumatizant înainte de somn și nu consuma alcool pentru a adormi și a anestezia durerea emoțională sau imaginile vizuale care te bântuie pentru că riscul de a avea coșmaruri crește.

6. Dezvoltă un plan de auto-îngrijire. Persoanele sunt mai rezistente atunci când fac activități fizice în mod regulat, au o alimentație echilibrată, se hidratează suficient și practică tehnici de relaxare prin respirație sau meditație.  Reușesc să mențină entuziasmul pentru hobby care îi energizează și petrec timpul alături de cei dragi. Jurnaliștii care nu au grijă de sine, suprasolicitându-se, nu fac nimic altceva decât să submineze propria misiune.

7. Fiecărui membru din echipă este important să îi fie explicată reacția la traumă. Membrii echipei ar fi bine să fie conștienți că fiecare are propria modalitate de a face față traumei, care este impactul cumulativ de-a lungului timpului, cum să identifice potențiale semne de ardere profesională, atât la ei înșiși, cât și la colegi. Și nu în ultimul rând să apeleze la ajutor specializat în cazul în care disconfortul emoțional se manifestă mai mult de două săptămâni prin insomnii sau schimbări ale poftei de mâncare și stări de apatie. 

Hai și tu în comunitatea AGORA!

AGORA a lansat, la 30 aprilie 2020, opțiunea de abonamente SUSȚINĂTOR, FAN sau AMBASADOR. În prezent , 346 de persoane fizice sau juridice au ales să ne susțină.

Devin-o și tu membru al comunității AGORA. Susține jurnalismul independent din Republica Moldova. Astfel, ne ajuți să relatăm despre cele mai importante evenimente din țară și din afara ei.

Dragă cititor,

Mii de oameni ne citesc în aceste zile în căutarea informațiilor, răspunsurilor și a unui fir de speranță. Iar noi lucrăm ca să asigurăm un jurnalism responsabil care să ne ajute pe fiecare dintre noi să înțelegem mai bine tot ce se întâmplă în jurul nostru și să ne unească în aceste timpuri complicate.

Ce putem face noi acum, este să te informăm corect, din surse verificate. Când nu știi pe cine să crezi, vezi ce scrie AGORA.
Fiecare contribuție din partea cititorilor este valoroasă pentru activitatea redacției. Susține-ne cu un abonament de membru. Mulțumim

Vezi și aceste știri
#prieteniiAGORA | Valeriu Istrati: „Visul meu îndepărtat e să redăm sălbăticia cailor”. Despre conexiunea cu natura și implicare (FOTO)

#prieteniiAGORA | Valeriu Istrati: „Visul meu îndepărtat e să redăm sălbăticia cailor”. Despre conexiunea cu natura și implicare (FOTO)

#prieteniiAGORA | Radu Cheltuiala, despre impedimentele organizării evenimentelor: „La anul, unele festivaluri s-ar putea să nu mai aibă loc”

#prieteniiAGORA | Radu Cheltuiala, despre impedimentele organizării evenimentelor: „La anul, unele festivaluri s-ar putea să nu mai aibă loc”

#prieteniiAGORA | Anastasia Cozlovschi, despre strigătul de ajutor al patrupezilor fără adăpost: „Un animal e o mare responsabilitate, similar cu grija pentru un copil”

#prieteniiAGORA | Anastasia Cozlovschi, despre strigătul de ajutor al patrupezilor fără adăpost: „Un animal e o mare responsabilitate, similar cu grija pentru un copil”

Advertoriale
„Bucură-te de moment. Noi ne ocupăm de restul”. De Ziua Internațională a Cafelei, Julius Meinl plantează arbori în numele partenerilor

„Bucură-te de moment. Noi ne ocupăm de restul”. De Ziua Internațională a Cafelei, Julius Meinl plantează arbori în numele partenerilor

Servicii de recrutare cu garanție de la DAD Human Capital

Servicii de recrutare cu garanție de la DAD Human Capital

Cauți un job în IT? Vezi care sunt primii pași pentru a deveni un specialist în domeniu

Cauți un job în IT? Vezi care sunt primii pași pentru a deveni un specialist în domeniu

E un efort pe care nu-l putem face
singuri, așa că te așteptăm alături de noi
Autentificare
Ai uitat parola?
Salvează articolul

Pentru a activa această opțiune, e nevoie să fii logat pe AGORA.

Articolele salvate pentru mai târziu, le vei putea găsi în profilul tău.

Urmărește subiectul

Pentru a activa această opțiune, e nevoie să fii logat pe AGORA.

Subiectele urmărite le vei putea găsi în profilul tău.