ANALIZĂ | Potențialul Uniunii Europene de a deveni un garant al securității Europei de Est

ANALIZĂ | Potențialul Uniunii Europene de a deveni un garant al securității Europei de Est
FOTO: TIME

Invazia Ucrainei de către Rusia pune în discuție potențialul Uniunii Europene de a deveni un garant al securității pentru țările din Parteneriatul Estic și în special pentru țările din Trio Asociat: Ucraina, Georgia și Moldova. Parteneriatul estic a fost conceput de UE pentru a ajuta șase țări să abordeze provocările politice și economice cu care se confruntă și, în acest fel, să-și susțină aspirațiile europene. Parteneriatul a venit cu un bonus - Acordurile de Asociere (AA) care includ și ZLSAC (Zona de Liber Schimb Aprofundată și Cuprinzătoare) - un document extrem de ambițios care reprezintă o gamă largă de reforme a fi implementate de către țările semnatare. În contextul războiului din Ucraina, asistăm la evoluția rolului de actor de securitate a Uniunii Europeane care a răspuns cu o unitate, hotărâre și viteză excepțională. În același timp, acest război dezvăluie sensibilitățile diferitelor țări UE și evidențiază necesitatea demonstrării unei voințe politice în acest sens.
 

Integrarea europeană drept asigurare a securității

Integrarea țărilor din Europa de Est în comunitatea de securitate a UE a fost un proces mai degrabă latent. Spre deosebire de comunitățile tradiționale de securitate, cum ar fi Organizația Tratatului Atlanticului de Nord, UE este în primul rând o comunitate de securitate economică a cărei funcționare și extindere se bazează, în primul rând, pe o integrare economică funcțională, urmată de o dinamică a efectului-domino care declanșează integrarea pe domenii de politică. Această filosofie este respectată în relațiile de politică externă a Uniunii: ZLSAC se referă la armonizarea a 80-90% din legislația UE, care, prin urmare, ancorează, în mod legal, state precum Moldova, Ucraina și Georgia în zona economică europeană prin procesele de liberalizare a comerțului cu bunuri și prin eliminarea barierelor din calea comerțului cu servicii. De aceea nu ar trebui să ne mire că aceste țări sunt mai degrabă integrate în comunitatea de securitate economică a UE și nu în cea de ordin (geo)politic.

Totuși, asigurarea securităților naționale și eliberarea de pârghiile Moscovei reprezintă interesul de bază al țărilor din Trio Asociat. Anume posibilitatea și capacitatea lor de a depăși conflictele energetice și geopolitice cu Rusia sunt esențiale pentru securitatea lor națională. În pofida faptului că Acordurile de Asociere codifică o agendă de reforme avansate, dezideratul de securitate națională a acestor țări nu a fost atins. Acțiunile distructive consistente ale Rusiei în aceste țări, în combinație cu lipsa perspectivei de aderare la NATO, au determinat Ucraina, și apoi Georgia și Moldova să aplice pentru statutul de țară-candidată UE. Acest pas istoric pentru Trio Asociat reprezintă o măsură clară de obținere a garanțiilor de securitate din partea statelor-membre UE în contextul războiului din Ucraina.

Consolidarea unei legături cu UE este o cale de ieșire din fața agresiunii teritoriale a Rusiei asupra acestor țări, precum și asigurarea independenței energetice și a pozițiilor lor politice la nivel intern. Iată de ce Uniunea Europeană trebuie să demonstreze voință politică în acest sens și să răspundă cererilor Ucrainei, Georgiei și Moldovei de a obține statutul de stat-candidat UE prin identificarea unor metode inovative, dincolo de procedurile birocratice existente.

Geopolitică sau geoeconomie?

O Uniune în calitate de actor regional de securitate este mult-așteptată, dar rămâne umbrită de tendința de a nu vrea să „trezească Ursul” (Rusia). UE a impus treptat sancțiuni Rusiei de la anexarea ilegală a Crimeei în 2014. Anume războiul din Ucraina a făcut ca liderii UE să impună cele mai dure sancțiuni Rusiei de până acum, adoptând cinci pachete de sancțiuni care includ restricții asupra mass-media, măsuri diplomatice, sancțiuni individuale și economice. Totuși, să nu uităm că primul impediment în convenirea a acestor sancțiuni a fost dezbaterea despre deconectarea totală a băncilor ruse de la SWIFT. Două dintre cele mai mari bănci rusești (Sberbank și Gazprombank) rămân a fi scutite de lista de sancțiuni or, anume aceste bănci, statele-membre UE achită pentru petrol și gaze rusești. Și în timp ce SUA și Regatul Unit au interzis petrolul și gazele rusești la începutul lunii martie, Germania, Franța și Italia au fost precaute în acest sens, deoarece o astfel de decizie ar pun în pericol securitatea energetică a UE. Mai mult ca atât, de la începutul acestui război statele membre europene au plătit aproximativ 20 de miliarde de euro pentru importurile de energie.

Mărul discordie e reprezentat de veniturile din petrol și gaze - atât timp cât liderii UE cumpără petrol și gaze din Rusia, ei continuă să sponsorizeze războiul.

În plus, angajamentul și disponibilitatea membrilor UE față de integrarea europeană nu reprezintă un front unificat: țările din Europa Centrală și de Est au fost mai degrabă dornice să susțină candidatura Ucrainei la aderarea la UE. Ajunse mai târziu în familia UE, aceste țări au susținut în mod tradițional extinderea Uniunii. Statele mai vechi și, probabil, cu un cuvânt mai mare de spus în agenda de extindere, precum Germania, Țările de Jos sau Franța sunt mai reticente, subliniind în mod constant procesul lung de transformări interne profunde pe care un stat trebuie să-l respecte. Așadar, perspectiva aderării prin obținerea statutului de candidat se rezumă la Acordul de Asociere – o perspectivă nu tocmai optimistă pentru Trio Asociat.

În loc de concluzii...

Chiar dacă războiul din Ucraina a trimis valuri de șoc pentru statele-membre UE, acesta a deschis ușa oportunității pentru ca UE să se ancoreze pe mapamondul lumii drept un actor de securitate. Pentru prima dată, liderii UE nu au ezitat, ci au acționat prin trimiterea de echipamente militare într-o țară terță. De exemplu, la câteva zile după invazia Rusiei, UE a convenit să cheltuiască 450 de milioane de euro pentru armament pentru Ucraina și alte 50 de milioane de euro în formă de ajutor de echipament militar non-letal. Am asistat nu doar la o stimulare a forței militare a UE, dar și a unei schimbări în politica externă și de securitate a Germaniei. Putin a reușit inimaginabilul în epoca post-război rece: Germania și-a sporit propriile capacități de apărare prin înființarea unui fond special pentru forțele armate și oferind o sumă unică de 100 de miliarde de euro care să fie utilizată în 2022.

Acesta este doar începutul -  asigurarea unui rol de actor regional de securitate presupune ca UE să echilibreze ambițiile de geopolitică cu interesele de geoeconomie.

Aceasta înseamnă că UE nu mai îmbrățișează o politică a standardelor duble. Pentru a putea oferi garanții de securitate vecinilor din Europea de Est, UE trebuie să renunțe la abordarea ambiguă în politica externă de a defavoriza agenda de promovare a democrației în favoarea intereselor economice ale statelor membre.

Pe termen lung, aceasta depinde de voința politică a UE de a oferi garanții de securitate vecinilor săi, care în stilul normativ al Uniunii presupune oferirea perspectivei de aderare la UE țărilor vecine. Probabil, cea mai bună cale de a transmite Ucrainei un mesaj pozitiv cu privire la perspectiva sa de aderare este să nu mai blochezi procesul de asociere pentru țările din Balcanii de Vest. 

Poți face diferența

Dacă îți iei un abonament cu doar 48 lei pe lună, noi vom putea să-ți oferim în continuare jurnalism independent.

Dragă cititor,

Mii de oameni ne citesc în aceste zile în căutarea informațiilor, răspunsurilor și a unui fir de speranță. Iar noi lucrăm ca să asigurăm un jurnalism responsabil care să ne ajute pe fiecare dintre noi să înțelegem mai bine tot ce se întâmplă în jurul nostru și să ne unească în aceste timpuri complicate.

Ce putem face noi acum, este să te informăm corect, din surse verificate. Când nu știi pe cine să crezi, vezi ce scrie AGORA.
Fiecare contribuție din partea cititorilor este valoroasă pentru activitatea redacției. Susține-ne cu un abonament de membru. Mulțumim

Vezi și aceste știri
La doi de ani la incendiul de la Filarmonica Națională, a fost lansat concursul internațional pentru reabilitarea edificiului

La doi de ani la incendiul de la Filarmonica Națională, a fost lansat concursul internațional pentru reabilitarea edificiului

Moldova s-a clasat pe locul doi la campionatul Mondial de pescuit sportiv la crap (FOTO)

Moldova s-a clasat pe locul doi la campionatul Mondial de pescuit sportiv la crap (FOTO)

Porturile ucrainene au transportat aproximativ 4,7 milioane de tone de alimente în cadrul acordului privind cerealele, afirmă Ministerul Infrastructurii

Porturile ucrainene au transportat aproximativ 4,7 milioane de tone de alimente în cadrul acordului privind cerealele, afirmă Ministerul Infrastructurii

Advertoriale
Învață de la specialiștii DAD Human Capital cum să selectezi candidații potriviți în procesul de recrutare a personalului

Învață de la specialiștii DAD Human Capital cum să selectezi candidații potriviți în procesul de recrutare a personalului

Start înregistrare pentru stagiu în Moldcell Academy, ediția din 2022

Start înregistrare pentru stagiu în Moldcell Academy, ediția din 2022

Sucursala maib „Mircea cel Bătrân” și-a redeschis ușile după renovare și modernizarea modelului operațional

Sucursala maib „Mircea cel Bătrân” și-a redeschis ușile după renovare și modernizarea modelului operațional

E un efort pe care nu-l putem face
singuri, așa că te așteptăm alături de noi
EMISIUNI
  • DESCIFRAT| Distribuirea lemnelor de foc sau drumul celor 5 metri ster: De la lista întocmită de primării, la stocurile care se golesc (VIDEO)
    DESCIFRAT| Distribuirea lemnelor de foc sau drumul celor 5 metri ster: De la lista întocmită de primării, la stocurile care se golesc (VIDEO)
  • Moldova, I am back! | Cristina Tocari, tânăra care a revenit din Franța pentru a transforma plasticul în bijuterii (VIDEO)
  • DESCIFRAT| Meniul preșcolarilor, între posibilități și necesități (VIDEO)
  • Moldova, I am back! | Nicolai Croitoru: „Pot să mă mândresc că echipa mea e formată practic în proporție de 80% din persoane revenite de peste hotare”(VIDEO)
  • DESCIFRAT| Cum (NU) face față Chișinăul inundațiilor de după ploi cu un sistem de canalizare pluvială din 1980. Care sunt soluțiile (VIDEO)
Cele mai populare
  • 1
    O factură la gaz pentru încălzirea unui apartament de 70 metri pătrați ar putea ajunge până la 4.200 de lei. Ce arată calculele unui economist
  • 2
    Kadîrov refuză să ia parte la „mobilizarea parțială” anunțată de Vladimir Putin. Mitinguri anti-război au avut loc la Groznîi
  • 3
    S-ar putea să vedeți tehnică militară pe drumurile din țară. Ministerul Apărării explică: Nu vă panicați
  • 4
    Ambasada R. Moldova în Federația Rusă va lucra și în weekend. Motivul - numărul mare de cereri pentru perfectarea titlurilor de călătorie
Autentificare
Ai uitat parola?
Salvează articolul

Pentru a activa această opțiune, e nevoie să fii logat pe AGORA.

Articolele salvate pentru mai târziu, le vei putea găsi în profilul tău.

Urmărește subiectul

Pentru a activa această opțiune, e nevoie să fii logat pe AGORA.

Subiectele urmărite le vei putea găsi în profilul tău.