Șefii de la RTEC și PUA, la raport în fața consilierilor municipali: Cheltuielile depășesc veniturile în activitatea transportului public cu sute de milioane de lei

Șefii de la RTEC și PUA, la raport în fața consilierilor municipali: Cheltuielile depășesc veniturile în activitatea transportului public cu sute de milioane de lei

Cheltuieli ce depășesc cu câteva milioane de lei veniturile anuale. Asta au raportat șefii de la Regia Transport Electric Chișinău și Parcul Urban de Autobuze  la ședința CMC din 17 mai. Șefii întreprinderilor municipale din domeniul transportului public spun că tariful real al unei călătorii depășește cu mult costul actual și ar fi de 7 lei pentru o călătorie cu troleibuzul și 19 lei pentru cea cu autobuzul.

Șefii care gestionează activitatea serviciilor de transport public au fost chemați în fața consilierilor municipali pentru darea de seamă. Aceasta, în contextul în care municipalitatea propune majorarea tarifului la călătoriile cu troleibuzul și autobuzul. Cei doi manageri au raportat pierderi substanțiale.

Î. M. Parcului Urban de Autobuz: Pierderile zilnice se ridică la 0,5 mil de lei

Potrivit cifrelor enunțate de șefului adjunct al Întreprinderii Municipale, Vitalie Copaci, Î.M. „PUA” numără 826 de angajați cu salariul mediu de 12.666 mii de lei. Șoferi sunt 270 la număr cu salariu mediu de 14 mii de lei, iar  taxatori 209 persoane, cu salariul mediu de 11.800 de lei. 

În prezent, parcul rulant al întreprinderii este de 275 de unități, dintre care 205 autobuze sunt în exploatare. Copaci afirmă că autobuzele au o vechime medie de 4,6 ani, iar anul trecut vechimea era de circa 15 ani.

Veniturile întreprinderii sunt de 55,3 milioane de lei, dintre care 41,9 milioane sunt venituri din contractul de servicii publice. Nemijlocit banii acumulați de  la transportarea călătorilor ajung la suma de 13,4 milioane de lei.  Acest venit venitul a crescut cu 62% față de anul trecut. Chiar și așa cheltuielile sunt mult mai mari, potrivit datelor prezentate de șeful întreprinderii.

Cât despre cheltuieli, pe primul trimestru sunt înregistrate 72,6 milioane de lei. Dintre acestea, cheltuielile pentru combustibil, sunt în creștere cu 30% față de anul trecut. 90% din totalul cheltuielilor sunt pentru salarii, combustibil și impozite.

Respectiv, pentru primul trimestru al anului 2022 sunt pierderi de 15,6 milioane de lei. Asta în mare parte din cauza scumpirii combustibilului. Vitalie Copaci, mai spune că pentru un călător, costul ajunge la 19 lei.

Mai mult de atât, pentru anul 2022 sunt prevăzute un șir de lucrări de reparații, proiecte ce presupun cheltuieli bănești. Întreprinderea planifică să aplice proiectul de monitorizare a autobuzelor prin GPS. Costul unui km parcurs ajunge la 38 de lei.

Vitalie Copaci subliniază că  Î.M. „PUA”  zilnic înregistrează pierderi de 0,5 milioane de lei.

Șeful RTEC: Prețul real al unei călătorii este de 7 lei

Potrivit raportului prezentat de Dorin Ciorîi, în anul 2021 RTEC a scos zilnic la linie 330 de troleibuze. În total au fost transportați  121,1 milioane de pasageri.

Prin urmare, întreprinderea a acumulat venituri de 383,3 mil. lei. Dintre acestea, venituri colectate de la pasageri sunt 202,6 milioane de lei. Iar achitări din bugetul municipal pentru transportarea de călători au fost  310 mil. lei. 

La compartimentul cheltuieli, totalul pentru anul 2021 se cifrează la 564,4 milioane de lei. Dintre acestea, pentru salariu și contribuții au fost distribuite 373, 1 mil de lei, iar pentru consumul de energie electrică - 66,3 mil lei. Alte 13 mil de lei au fost plătite pentru impozite.

Ciornîi susține că costul unui km parcurs este de circa 24 lei în 2021 și 24,7 lei în 2022. 

Mai mult, șeful RTEC a făcut totalurile și pentru patru luni din 2021 și constată  venituri de 186 mil de lei, dintre care 71 de mil. de lei sunt venituri colectate, iar restul - achitări din bugetul municipal pentru transportarea călătorilor. Cheltuielile în cele patru luni ajung la 184 de milioane de lei.

Șeful RTC a vorbit despre impactul majorării tarifului la energia electrică cu 38%, cheltuielile fiind în 2021 de circa 66 milioane de lei. Iar în 2022, cheltuielile se estimează la circa 92,8 mil de lei doar pentru electricitate. 

Ciornîi a mai spus că costul real al unei călătorii cu transportul electric în prezent depășește 7 lei. Aceasta luând în calcul și categoriile cu gratuități care se folosesc de serviciile de transport.

Dragă cititor,

Mii de oameni ne citesc în aceste zile în căutarea informațiilor, răspunsurilor și a unui fir de speranță. Iar noi lucrăm ca să asigurăm un jurnalism responsabil care să ne ajute pe fiecare dintre noi să înțelegem mai bine tot ce se întâmplă în jurul nostru și să ne unească în aceste timpuri complicate.

Ce putem face noi acum, este să te informăm corect, din surse verificate. Când nu știi pe cine să crezi, vezi ce scrie AGORA.
Fiecare contribuție din partea cititorilor este valoroasă pentru activitatea redacției. Susține-ne cu un abonament de membru. Mulțumim

Vezi și aceste știri
EDITORIAL | Cum putem trăi mai multe vieți și cum zborurile low-cost pot contribui la aceasta

EDITORIAL | Cum putem trăi mai multe vieți și cum zborurile low-cost pot contribui la aceasta

Cod galben de inundații în România! Regiunile afectate

Cod galben de inundații în România! Regiunile afectate

Încă două state au decis să accepte prelungirea termenului de valabilitate a pașapoartelor R. Moldova

Încă două state au decis să accepte prelungirea termenului de valabilitate a pașapoartelor R. Moldova

Advertoriale
Pentru IMM – Victoriabank te ajută să-ți construiești o afacere modernă, durabilă și profitabilă cu Eu4Business EBRD Credit Line

Pentru IMM – Victoriabank te ajută să-ți construiești o afacere modernă, durabilă și profitabilă cu Eu4Business EBRD Credit Line

Complexul locativ Alpha Residence și-a deschis ușile pentru locatari ( VIDEO)

Complexul locativ Alpha Residence și-a deschis ușile pentru locatari ( VIDEO)

Cum să-ți crești de la 0 o afacere în regiune și să ai clienți de la Briceni și până la Cahul?

Cum să-ți crești de la 0 o afacere în regiune și să ai clienți de la Briceni și până la Cahul?

E un efort pe care nu-l putem face
singuri, așa că te așteptăm alături de noi
EMISIUNI
  • Moldova, I am back! | Diana Adamciuc: „Diferența dintre Cluj și Chișinău este că, cel puțin în această țară, eu am sentimentul de «acasă»”
    Moldova, I am back! | Diana Adamciuc: „Diferența dintre Cluj și Chișinău este că, cel puțin în această țară, eu am sentimentul de «acasă»”
  • Copiii știu mai bine: Costum de baie „tigrovîi” și bani destui. De ce avem nevoie pentru o vacanță perfectă (VIDEO)
  • Copiii știu mai bine: „Scump, dom'le, scump!” (VIDEO)
  • Moldova, I am back! | Leo Zbancă: Mie îmi place cel mai mult acasă pentru că avem ce construi, avem la ce visa, avem unde ne porni și avem tare mult lucru (VIDEO)
  • Moldova, I am back! | Gheorghe și Tatiana Cîvîrjic au revenit după 20 de ani acasă și au pus bazele unei afaceri cu aur lichid (VIDEO)
Cele mai populare
  • 1
    La 1 iulie, vârsta standard de pensionare pentru femei a devenit 60 de ani
  • 2
    Avertizare îngrijorătoare de la un fost vicepreședinte al Parlamentului. „La toamnă Gazprom va sista livrările de gaze”
  • 3
    O investigație Reuters a scos la iveală că cel puțin 14 companii rusești de armament nu ar fi fost vizate de sancțiunile occidentale impuse după invazia Rusiei în Ucraina
  • 4
    Un deputat PAS vine cu clarificări, în contextul reformei învățământului superior. „Universitatea Agrară nu va fi lichidată”
Canalul nostru de pe YouTube
Autentificare
Ai uitat parola?
Salvează articolul

Pentru a activa această opțiune, e nevoie să fii logat pe AGORA.

Articolele salvate pentru mai târziu, le vei putea găsi în profilul tău.

Urmărește subiectul

Pentru a activa această opțiune, e nevoie să fii logat pe AGORA.

Subiectele urmărite le vei putea găsi în profilul tău.