În 2020, veniturile din vânzări ale IMM-urile din Moldova au constituit peste 39% din totalul pe economie (GRAFIC)

În 2020, veniturile din vânzări ale IMM-urile din Moldova au constituit peste 39% din totalul pe economie (GRAFIC)

Veniturile din vânzări ale întreprinderilor mici şi mijlocii (IMM) în 2020 au însumat peste 150 de miliarde de lei sau 39,3% din veniturile din vânzări în total pe economie. Acestea s-au redus pe timp de pandemie cu 4,6% față de anul 2019. Datele se conține într-un studiu realizat cu sprijinul Fundației Soros.

În anii pre-pandemici, firmele micro au înregistrat cele mai mari creșteri medii anuale (de 8,9%). În schimb, tot ele au fost și cele mai puternic lovite de criză, cu o reducere medie a cifrei de vânzări de 6,3% în 2020. Pandemia a redus cifrele de afaceri ale tuturor întreprinderilor, indiferent de mărime.

În perioada 2016-2019, cifra de afaceri a IMM-urilor a crescut cu o medie anuală de 7,7%. Firmele micro și medii au fost principalii catalizatori ai acestei creșteri în toate sectoarele, cu excepția comerțului.

Creșteri susținute s-au înregistrat în construcții (+11,2%), agricultură (10,4%) și servicii (9,2%), în timp ce ratele de creștere în comerț (6,6%) și industrie (+5,3%) au fost mai moderate.

Ponderea comerțului în cifra de afaceri a IMM-urilor a scăzut de la 51% la 49%, iar cele 2 puncte procentuale au revenit în mod egal serviciilor (cu 23%) și construcțiilor (8%). Criza pandemică a tăiat puțin peste 9% din cifra de afaceri din servicii și agricultură, care a avut de suferit în plus și de pe urma secetei și a unui an agricol prost.

Industria și construcțiile (din contul întreprinderilor mijlocii) au rămas pe linia de plutire, cu creșteri marginale în 2020. În condițiile reducerii stocurilor de companii mijlocii și mici, cifra de afaceri medie per întreprindere s-a redus într-un ritm mai lent (-3,4% în cazul întreprinderilor mijlocii și -1,3% în cazul celor mici).

În schimb, creșterea stocului de firme micro, în combinație cu reducerea cifrei de afaceri din acest segment cu 6,3% a dus la venituri din vânzări per întreprindere cu 9,1% mai mici în 2020. Cele mai afectate au fost agricultura și serviciile, cu vânzări medii per întreprindere mai mici cu circa 14,2%, respectiv 11,7% în 2020.

Marja intensivă a efectelor pandemiei poate fi măsurată prin modificările vânzărilor lunare ale firmelor comparativ cu aceeași lună a anului precedent. Conform celui mai recent sondaj al Băncii Mondiale privind impactul COVID-19 asupra activității întreprinderilor, vânzările medii lunare ale întreprinderilor mici au fost cel mai grav afectate, fiind în medie cu 15% mai mici în 2021 comparativ cu 2020.

Află și: Contabilitatea pe înțelesul administratorilor IMM-lor

Dragă cititor,

Mii de oameni ne citesc în aceste zile în căutarea informațiilor, răspunsurilor și a unui fir de speranță. Iar noi lucrăm ca să asigurăm un jurnalism responsabil care să ne ajute pe fiecare dintre noi să înțelegem mai bine tot ce se întâmplă în jurul nostru și să ne unească în aceste timpuri complicate.

Ce putem face noi acum, este să te informăm corect, din surse verificate. Când nu știi pe cine să crezi, vezi ce scrie AGORA.
Fiecare contribuție din partea cititorilor este valoroasă pentru activitatea redacției. Susține-ne cu un abonament de membru. Mulțumim

Vezi și aceste știri
IMM-urile din Moldova, în cifre: În 2020, s-au desființat un număr record de întreprinderi (GRAFIC)

IMM-urile din Moldova, în cifre: În 2020, s-au desființat un număr record de întreprinderi (GRAFIC)

În 2020, cota IMM-urilor în economia R. Moldova a atins 98,6%. Acestea contribuie la jumătate din PIB-ul țării

În 2020, cota IMM-urilor în economia R. Moldova a atins 98,6%. Acestea contribuie la jumătate din PIB-ul țării

În 2020, profitul întreprinderilor mici și mijlocii a scăzut cu peste 3,3 miliarde de lei

În 2020, profitul întreprinderilor mici și mijlocii a scăzut cu peste 3,3 miliarde de lei

Advertoriale
Depozitul DINAMICO+ 11% dobândă fixă la EXIMBANK

Depozitul DINAMICO+ 11% dobândă fixă la EXIMBANK

Brandul autohton Linella explorează simțurile gustative și tactile în noua campanie ASMR (VIDEO)

Brandul autohton Linella explorează simțurile gustative și tactile în noua campanie ASMR (VIDEO)

Lentile progresive – îmbină trei perechi de ochelari în una

Lentile progresive – îmbină trei perechi de ochelari în una

E un efort pe care nu-l putem face
singuri, așa că te așteptăm alături de noi
EMISIUNI
  • Moldova, I am back! | Diana Adamciuc: „Diferența dintre Cluj și Chișinău este că, cel puțin în această țară, eu am sentimentul de «acasă»”
    Moldova, I am back! | Diana Adamciuc: „Diferența dintre Cluj și Chișinău este că, cel puțin în această țară, eu am sentimentul de «acasă»”
  • Copiii știu mai bine: Costum de baie „tigrovîi” și bani destui. De ce avem nevoie pentru o vacanță perfectă (VIDEO)
  • Copiii știu mai bine: „Scump, dom'le, scump!” (VIDEO)
  • Moldova, I am back! | Leo Zbancă: Mie îmi place cel mai mult acasă pentru că avem ce construi, avem la ce visa, avem unde ne porni și avem tare mult lucru (VIDEO)
  • Moldova, I am back! | Gheorghe și Tatiana Cîvîrjic au revenit după 20 de ani acasă și au pus bazele unei afaceri cu aur lichid (VIDEO)
Cele mai populare
  • 1
    Doliu în Parlament. S-a stins din viață deputata PCRM Elena Bodnarenco
  • 2
    Ultima oră! Alertă cu bombă la Aeroportul Internațional Chișinău. UPDATE. Toți călătorii, evacuați
  • 3
    Atac armat într-un mall din Copenhaga. Autoritățile anunță despre mai multe persoane decedate
  • 4
    Ambasadorul Ucrainei în Turcia bate alarma: Ar fi fost reținută nava rusească cu cereale furate din Ucraina la bord
Canalul nostru de pe YouTube
Autentificare
Ai uitat parola?
Salvează articolul

Pentru a activa această opțiune, e nevoie să fii logat pe AGORA.

Articolele salvate pentru mai târziu, le vei putea găsi în profilul tău.

Urmărește subiectul

Pentru a activa această opțiune, e nevoie să fii logat pe AGORA.

Subiectele urmărite le vei putea găsi în profilul tău.