Președintele comisiei parlamentare de anchetă, care a examinat legalitatea privatizării companiei de stat „Air Moldova” consideră că procesul a avut loc cu grave abateri de la normă. Igor Munteanu spune că Procuratura Generală (PG) a fost sesizată pe cazul privatizării defectuoase a „Air Moldova” însă, deocamdată, nu există finalitate pe acest dosar. De cealaltă parte, reprezentanții guvernării recunosc că reforma justiției în Republica Moldova este abia în faza incipientă, notează IPN.
Președintele comisiei care a investigat în 2019 modul în care a fost privatizată compania Air Moldova spune că aceasta a fost intenționat falimentată, iar ulterior supusă privatizării printr-un proces defectuos.
„Air Moldova fiind o companie importantă de stat, a trecut printr-un proces de privatizare cu multe probleme, s-au încălcat multe proceduri. Într-adevăr, există o competiție dură pentru pasageri între câteva companii. Air-Moldova a pierdut din piață, acum cred că are mai puțin de 30% din piață. Air Moldova primit 90 de milioane de lei pentru ca să se ridice de pe butuci. După ce a primit acești bani, peste o lună prim-ministrul de atunci Filip pune problema privatizării. Și în loc să fie o hotărâre de Guvern prin care să se decidă privatizarea, a fost semnătura personală a prim-ministrului. Foarte multe nereguli procedurale, fostul prim-ministru și-a luat niște responsabilități imposibil de înțeles sub aspect juridic”, a spus ex-președintele comisiei de anchetă, Igor Munteanu, în cadrul emisiunii „Cutia Neagră” de la TV8.
Și fostul vicepreședinte al Parlamentului, Alexandru Slusari, spune că privatizarea companiei Air Moldova s-a făcut printr-o schemă care avea la bază datorii artificiale și o procedură viciată de concurs.
„Această privatizare a fost aranjată pentru Ilan Șor și gruparea lui, începând cu evaluarea din 2018 și până la modalitatea de privatizare. În loc să fie proiect individual, așa cum se cere întreprinderii strategice, s-a mers pe concurs, fără nicio obligațiune concretă, doar obligațiuni declarative. Scopul acestei privatizări era clar, se dorea furarea ei mai departe. Ilan Șor întotdeauna lua companii, scotea tot ce se putea prin off-shore-uri împreună cu Plahotniuc și Andronachi și apoi le lăsa să falimenteze”, a spus ex-vicepreședintele Parlamentului, Alexandru Slusari.
Reprezentanții guvernării spun că directorul Agenției Proprietății Publice, Eugeniu Cozonac, va fi chemat la raport pe acest caz.
„Este evident că reformarea sistemului procuraturii este în faza incipientă și încă nu avem niciun fel de rezultate. Sunt 7 luni de când APP are un nou șef și va urma procedură APP-ul la raport. Vedem dacă s-a reușit sau nu să se facă ordine”, a spus deputatul PAS, Vladimir Bolea.
Amintim că la 6 iunie, compania „Air Moldova” a anunțat că ar fi fost supusă unui „atac raider” și a afirmat că s-ar urmări destabilizarea activității.
Declarația a fost făcută în urma incidentelor din zilele de 4 și 5 iunie 2022, când două aeronave ale întreprinderii nu au fost lăsate să decoleze din Turcia. În cele din urmă, Ankara a permis decolarea aeronavei „Airbus A321” din Antalya, unul dintre cele două avioane blocate.
Reprezentanții „Air Moldova” au spus că restricțiile de operare și decolare a aeronavei de pe aeroportul din Antalya sunt provocate de invocarea de către prestatorul din Turcia a pretinselor datorii contractuale față de acesta.
De partea cealaltă, reprezentanții „Air Moldova” spun că: „conform datelor contabile preluate după privatizarea „Air Moldova”, în urma auditelor interne efectuate, toate facturile față de prestator au fost achitate.
La moment, „Air Moldova” spune că nu are nici o datorie față de prestatorul din Turcia”.
Vezi și aceste știri

Air Moldova susține că ar fi fost supusă unui „atac raider” și afirmă că s-ar urmări destabilizarea activității companiei

Turcia a permis totuși decolarea celei dintâi aeronave „Air Moldova” din Antalya. Ce se cunoaște despre cel de-al doilea avion
