Zbor anulat sau întârziat? Tot ce trebuie să știi pentru a-ți apăra drepturile (INFOGRAFIC)

Zbor anulat sau întârziat? Tot ce trebuie să știi pentru a-ți apăra drepturile (INFOGRAFIC)

Perioada vacanțelor și a concediilor e în toi, de aceea zborurile spre destinații calde sunt la ordinea zilei. Totuși, nu puține sunt cazurile când din diferite motive cursele avia sunt amânate pentru câteva ore sau chiar anulate. Frustrarea pe care o simt călătorii în acest momente nu poate fi descrisă prin cuvinte,  iar dorința de a-și face dreptate începe să-și ceară dreptul la exprimare. Dar cum să ne facem dreptate dacă nu ne cunoaștem drepturile? Am decis să vă punem la dispoziție toată informația pe care trebuie să o cunoașteți atunci când vă aflați în asemenea situație. 

Zbor anulat? Drepturi și excepții...

În cazul în care zborul pentru care aveați bilet a fost anulat din diverse motive, pasagerul poate cere companiei avia să îi ofere asistența și deservirea necesară pentru o eventuală redirecționare. Mai mult, în unele situații clienții companiei aeriene pot beneficia și de compensații.

Totuși, există și unele excepții. Pasagerii nu vor beneficia de compensații dacă au fost informația despre anularea zborului cu cel puțin două săptămâni înainte de ora de plecare prevăzută precum și dacă au fost informați despre anulare într-un interval cuprins între 14 şi 7 zile înainte de ora de plecare prevăzută.

Pentru a nu fi nevoită să plătească compensații, compania aeriană trebuie să ofere o redirecţionare care să le permită  pasagerilor să plece cu cel mult 2 ore înainte de ora de plecare prevăzută, şi să ajungă la destinaţia finală cu mai puţin de 4 ore după ora de sosire prevăzută.

De asemenea, călătorii nu pot solicita compensații în cazul în care sunt informaţi despre anulare cu mai puţin de 7 zile înainte de ora de plecare prevăzută, şi li se oferă o redirecţionare care să le permită să plece cel târziu cu o oră înainte de ora de plecare prevăzută şi să ajungă la destinaţia finală în mai puţin de 2 ore după ora de sosire prevăzută.

Operatorul de transport aerian nu este obligat să plătească compensaţii dacă poate face dovada că anularea este cauzată de circumstanţe extraordinare, care nu au putut fi evitate în pofida adoptării tuturor măsurilor posibile.

Valoarea compensației...

În funcție de motivele anulării zborului și de distanța pe care acesta urma să aibă loc, pasagerii pot solicita diferite compensații. În principal, valoarea acestora este împărțite în trei mari categorii: 250 euro pentru toate zborurile de 1 500 kilometri sau mai puţin; 400 euro pentru toate zborurile cuprinse între 1 500 şi 3 500 kilometri; 600 euro pentru toate zborurile care nu se încadrează în primele 2 categorii.

Pentru stabilirea distanţei se ia în considerare ultima destinaţie unde pasagerul urmează să sosească cu întărziere faţă de ora prevăzută, datorită refuzului la îmbarcare sau anulării zborului.

Asistență?

Asistența operatorului aerian mai poate fi tradusă și prin dreptul care li se oferă pasagerilor de a alege între: rambursarea, în termen de şapte zile, a întregului cost al biletului, la preţul de achiziţie, pentru partea sau părţile de călătorie neefectuate. De asemenea, rambursarea se poate face și pentru părțile de călătorie deja efectuate, în cazul în care zborul devine inutil în raport cu planul de călătorie iniţial al pasagerului.

După caz, operatorul poate pune la dispoziția pasagerului un zbor de retur la punctul de plecare iniţial, cât mai repede posibil.

Totodată, compania își poate asumaredirecţionarea, în condiţii de transport comparabile, spre destinaţia finală, cât mai repede posibil sau redirecţionarea, în condiţii de transport comparabile, spre destinaţia finală, la o dată ulterioară, la alegerea pasagerului, sub rezerva existenţei unor locuri disponibile.

Dreptul la deservire...

În cazul anulării unui zbor programat, pasagerii au dreptul la mese şi băuturi răcoritoare, direct proporţionale cu timpul de aşteptare, cazare hotelieră, în cazul în care este necesară o şedere de una sau mai multe nopţi, sau în cazul în care este necesară o şedere suplimentară faţă de cea prevăzută de pasager precum și la transport gratuit între aeroport şi locul cazării.

De asemenea, pasagerii au dreptul la două apeluri telefonice gratuite şi la  mesaje gratuite prin telefon, fax sau e-mail. La aplicarea prevederilor menţionate mai sus, operatorul aerian acordă o atenţie specială nevoilor persoanelor cu mobilitate redusă şi însoţitorilor acestora sau a câinilor utilitari însoţitori certificaţi, precum şi nevoilor copiilor fără însoţitor.

Ce drepturi au pasagerii atunci când zborul întârzie?

Călătorii pot beneficia de compensații în cazul în care zborul spre care avea bilet întârzie timp de două ore, în cazul zborurilor de peste 1 500 de kilometri sau mai puţin, sau timp de trei ore sau mai mult, în cazul tuturor zborurilor intracomunitare de peste 1 500 de kilometri. Totodată, de compensații pot beneficia și în cazul oricăror alte zboruri cuprinse între 1 500 şi 3 500 de kilometri, sau timp de patru ore sau mai mult, în cazul tuturor zborurilor care nu se încadrează în primele 2 categorii.

Posibilitatea de a alege...

În cazul în care un zbor întârzie, pasagerilor li se oferă posibilitatea de a alege între: rambursarea, în termen de şapte zile, a întregului cost al biletului, la preţul de achiziţie, pentru partea sau părţile de călătorie neefectuate, dar şi pentru partea sau părţile deja efectuate, în cazul în care zborul devine inutil în raport cu planul de călătorie iniţial al pasagerului.

După caz, pasagerii pot beneficia de un zbor de retur la punctul de plecare iniţial, cât mai repede posibil precum și de redirecţionarea, în condiţii de transport comparabile, spre destinaţia finală, cât mai repede posibil sau redirecţionarea, în condiţii de transport comparabile, spre destinaţia finală, la o dată ulterioară, la alegerea pasagerului, sub rezerva existenţei unor locuri disponibile.

Mâncare și băuturi gratuite...

De menționat este și faptul că în cazul anulării unui zbor pasagerii au dreptul de a li se oferi gratuit bucate şi băuturi răcoritoare, direct proporţionale cu timpul de aşteptare, cazare hotelieră, în cazul în care este necesară o şedere de una sau mai multe nopţi, sau în cazul în care este necesară o şedere suplimentară faţă de cea prevăzută de pasager, precum  transportul dintre aeroport şi locul cazării.

În plus, pasagerii au dreptul la două apeluri telefonice gratuite şi de a trimite gratuit mesaje prin telefon, fax sau e-mail. La aplicarea prevederilor menţionate mai sus, operatorul aerian acordă o atenţie specială nevoilor persoanelor cu mobilitate redusă şi însoţitorilor acestora sau a câinilor utilitari însoţitori certificaţi, precum şi nevoilor copiilor fără însoţitor.

Surclasarea și declasarea...

În cazul în care un operator de transport aerian cazează pasagerul la o clasă de călătorie superioară preţului de achiziţie al biletului, operatorul nu poate pretinde o plată suplimentară.

Totodată, în cazul în care un operator de transport aerian cazează pasagerul la o clasă inferioară preţului de achiziţie al biletului, atunci acesta, în termen de şapte zile rambursează:

- 30 % din preţul biletului pentru toate zborurile de 1500 kilometri sau mai puţin;

- 50 % din preţul biletului pentru toate zborurile variind între 1500 şi 3500 kilometri; 

-75 % din preţul biletului pentru toate zborurile care nu se încadrează în cazurile menţionate la literele a) sau b).

Responsabilitățile operatorului aerian...

Operatorul de transport aerian este obligat să se asigure că în zona de înregistrare a pasagerilor este afişat următorul anunţ lizibil:

„În cazul unui refuz la îmbarcare sau în cazul în care zborul dumneavoastră este anulat sau are o întârziere de cel puţin două ore, solicitaţi la ghişeul de înregistrare sau la poarta de îmbarcare textul în care sunt precizate drepturile dumneavoastră, în special cu privire la compensaţie şi asistenţă”.

De asemenea, operatorul de transport aerian care refuză îmbarcarea sau anulează un zbor prezintă fiecărui pasager în cauză o comunicare scrisă în care sunt precizate normele de compensare şi asistenţă în conformitate cu dispoziţiile regulamentului.

Totodată, el prezintă fiecărui pasager afectat de o întârziere de cel puţin două ore o comunicare scrisă echivalentă.

Pasagerului i se mai prezintă, sub formă scrisă, coordonatele instituţiei naţionale desemnate pentru rezolvarea încălcărilor.

Cât ține de persoanele nevăzătoare şi persoanele cu vedere redusă, dispoziţiile articolului menţionat mai sus se aplică utilizându-se mijloacele alternative corespunzătoare.

În cazurile când pasagerul a procurat un bilet de avion de la compania aeriană, pentru o cursă regulată, asistența urmează să fie oferită de compania care a emis biletele. Solicitările și reclamațiile vor fi direcționate în adresa companiei aeriene, iar ulterior, în cazul unui rezultat nesatisfăcător, în adresa Autorității Aeronautice Civile - adresa: mun. Chişinău, bulevardul Dacia, 80/2.

Pasagerii pot apela la telefonul consumatorului (022)823583 pentru o consultație.

În cazul unei curse neregulate, charter, atunci când pasagerul a procurat un pachet turistic, prin intermediul unei agenții de turism și nu are legătură directă contractuală cu compania aeriană, asistența va fi acordată de  agenția turistică.

Solicitările și reclamațiile vor fi direcționate în adresa agenției de turism, iar ulterior, în cazul unui rezultat nesatisfăcător, în adresa Autorității Aeronautice Civile.

Dragă cititor,

Mii de oameni ne citesc în aceste zile în căutarea informațiilor, răspunsurilor și a unui fir de speranță. Iar noi lucrăm ca să asigurăm un jurnalism responsabil care să ne ajute pe fiecare dintre noi să înțelegem mai bine tot ce se întâmplă în jurul nostru și să ne unească în aceste timpuri complicate.

Ce putem face noi acum, este să te informăm corect, din surse verificate. Când nu știi pe cine să crezi, vezi ce scrie AGORA.
Fiecare contribuție din partea cititorilor este valoroasă pentru activitatea redacției. Susține-ne cu un abonament de membru. Mulțumim

Vezi și aceste știri
Nu se zboară din Rusia spre R. Moldova. Precizările Autorității Aeronautice Civile

Nu se zboară din Rusia spre R. Moldova. Precizările Autorității Aeronautice Civile

Vacanță cu sfârșit neplăcut. Mai mulți moldoveni, blocați în Antalya din cauza unei restricții de zbor

Vacanță cu sfârșit neplăcut. Mai mulți moldoveni, blocați în Antalya din cauza unei restricții de zbor

Marea Britanie și Statele Unite au semnat un acord privind zborurile spațiale comerciale comune

Marea Britanie și Statele Unite au semnat un acord privind zborurile spațiale comerciale comune

Un avion din Ucraina a aterizat pe aeroportul Mărculești. Precizările APP

Un avion din Ucraina a aterizat pe aeroportul Mărculești. Precizările APP

Cei șase cetățeni moldoveni din Afganistan sunt în siguranță, anunță Autoritatea Aeronautică Civilă

Cei șase cetățeni moldoveni din Afganistan sunt în siguranță, anunță Autoritatea Aeronautică Civilă

Survolarea spațiului aerian al Belarus, în contextul sancțiunilor impuse de UE. Recomandarea Autorității Aeronauticii Civile din Moldova

Survolarea spațiului aerian al Belarus, în contextul sancțiunilor impuse de UE. Recomandarea Autorității Aeronauticii Civile din Moldova

Zborurile spre și din Aeroportul Internațional Chișinău, reluate de compania WizzAir

Zborurile spre și din Aeroportul Internațional Chișinău, reluate de compania WizzAir

Temperaturi de până la 35 de grade Celsius. Cum va fi vremea săptămâna viitoare

Temperaturi de până la 35 de grade Celsius. Cum va fi vremea săptămâna viitoare

Israelul a acceptat un armistiţiu propus de Egipt în Fâşia Gaza

Israelul a acceptat un armistiţiu propus de Egipt în Fâşia Gaza

Advertoriale
Echipa maib - al treilea an în cursa „Foc la ghete pe biciclete”, pentru susținerea „Casa Angelus”

Echipa maib - al treilea an în cursa „Foc la ghete pe biciclete”, pentru susținerea „Casa Angelus”

Record absolut - la Art Granit ai trepte și pervaz de exterior în doar 3 zile!

Record absolut - la Art Granit ai trepte și pervaz de exterior în doar 3 zile!

Descoperă berea care se bea și se mănâncă! Litra Gelato NEIPA, surpriza de la Festivalul BeerMania

Descoperă berea care se bea și se mănâncă! Litra Gelato NEIPA, surpriza de la Festivalul BeerMania

E un efort pe care nu-l putem face
singuri, așa că te așteptăm alături de noi
EMISIUNI
  • Copiii știu mai bine: „Sport pentru a fi subțirei” și „sâmburi de harbuz”. Remedii pentru o viață fără covid
    Copiii știu mai bine: „Sport pentru a fi subțirei” și „sâmburi de harbuz”. Remedii pentru o viață fără covid
  • DESCIFRAT: 12 ani pe calea digitalizării serviciilor publice sau cât de utilizate sunt tehnologiile informaționale în relația cetățean - Guvern
  • Copiii știu mai bine: De ce Moldova nu are mare? „Ne-a fost furată” sau „S-a scurs prin găurile lăsate de tancuri”
  • DESCIFRAT| Alertele cu bombă - ecuații cibernetice cu multe necunoscute sau slăbiciunea sistemului? (VIDEO)
  • Hike cu mine! Unde? La Seliște, să vezi un fag de 300 de ani și să afli cum un slovac a venit în Moldova și s-a apucat să ne dezvolte turismul (VIDEO)
Cele mai populare
  • 1
    Se împlinesc 14 ani de la încheierea războiului ruso-georgian. Republica Moldova condamnă agresiunea militară a Rusiei împotriva Georgiei
  • 2
    Ex-vicepremierul pentru reintegrare, Vladislav Kulminski face parte din echipa ONU la Centrul de Coordonare Comună de la Istanbul
  • 3
    Institutul pentru Studiul Războiului: Armata rusă depozitează mine și explozibili la Centrala Nucleară Zaporojie
  • 4
    Copiii știu mai bine: „Sport pentru a fi subțirei” și „sâmburi de harbuz”. Remedii pentru o viață fără covid
Canalul nostru de pe YouTube
Autentificare
Ai uitat parola?
Salvează articolul

Pentru a activa această opțiune, e nevoie să fii logat pe AGORA.

Articolele salvate pentru mai târziu, le vei putea găsi în profilul tău.

Urmărește subiectul

Pentru a activa această opțiune, e nevoie să fii logat pe AGORA.

Subiectele urmărite le vei putea găsi în profilul tău.