
Fiecare leu „economisit” pe menținerea infrastructurii rutiere, aduce daune de cel puțin șapte lei, afirmă economistul Veaceslav Ioniță
Economistul Veaceslav Ioniță susține că fiecare leu „economisit” pe menținerea infrastructurii rutiere, aduce daune de cel puțin șapte lei. Mai exact, potrivit acestuia, în acest an drumurile proaste vor aduce o daună de 12,4 miliarde lei economiei naționale, conform unei analize realizate de acesta.
・
Ioniță susține că această situație se întâmplă ca urmare a faptului că taxele și impozitele achitate de șoferi nu sunt virate în totalitate în Fondul Rutier, fiind în schimb direcționate în bugetul public.
„În prezent posesorii de autoturisme achită sub formă de impozite și taxe 11,53 lei, pentru fiecare litru de Benzină procurat. Această sumă este cu 2,66 lei/litru sau 30% mai mult decât au achitat anul trecut”, susține Ioniță.
Acesta afirmă că doar o parte nesemnificativă din această sumă este virată în Fondul Rutier, fapt ce duce la degradarea infrastructurii rutiere a Moldovei. În luna iunie 2022, din cei 11,53 lei/litru, doar 3,08 lei sau 27% din impozitele plătite teoretic trebuie să meargă în Fondul Rutier, pentru întreținerea drumurilor, restul banilor sunt cu succes ”păpați” de Bugetul Public.
Această situație care continuă de mai mulți ani, potrivit economistului, a dus la degradarea alarmantă a drumurilor în ultimii opt ani.
„Subfinanțarea drumurilor din ultimii 8 ani, a dus la degradarea lor alarmantă. Astfel ponderea drumurilor într-o stare bună s-a redus de la 41,3% în 2013 la 30% în 2020 și continuă să degradeze. În același timp, ponderea drumurile într-o stare proastă a crescut alarmant de 2,3 ori de la 20,7% în 2013 la circa 47% în 2020”, scrie expertul.
Modul în care drumurile proaste aduc pierderi în economia națională, este vizibil prin creșterea costurilor de transport atât a bunurilor cât și a persoanelor.
„Costurile suplimentare sunt determinate de consum excesiv de produse petrolier, staționare în trafic, reparații suplimentare a unităților de transport, precum și alte cheltuieli. Calculele noastre arată că în acest an pierderile directe ale agenților economici și ale populației determinate de drumurile proaste se vor ridica la 5,9 miliarde lei”, se arată în analiză.
Potrivit lui Ioniță, aceste pierderi sunt determinate în cea mai mare parte de plăți suplimentare pentru combustibilul utilizat și reparațiile suplimentare ale unităților de transport.
„Însă pe lângă pierderile directe, agenții economici și populația mai suportă și pierderi indirecte, determinate de ratări de venituri. Aceste ratări sunt cauzate de timpul suplimentar de aflare în trafic, timp care în mod normal trebuie să fie utilizat pentru activități productive. În loc să fim la locul de muncă, noi stăm în trafic. Ratările de venituri în acest an le estimăm la 6,5 miliarde lei”, explică economistul.
Astfel, subfinanțarea drumurilor naționale, doar în acest an vor provoca daune materiale de circa 12,4 miliarde lei. Această sumă pentru ultimii 8 ani de când noi am tăiat iresponsabil din Fondul Rutier se ridică la 58 miliarde lei.