Troleibuzul turistic - o premieră anunțată de Ceban, cu o vechime de opt ani. De ce proiectul a căzut pe brânci pe timpul lui Chirtoacă și din ce motiv nu se regăsește în broșurile din aeroport

Troleibuzul turistic - o premieră anunțată de Ceban, cu o vechime de opt ani. De ce proiectul a căzut pe brânci pe timpul lui Chirtoacă și din ce motiv nu se regăsește în broșurile din aeroport

Primul troleibuz turistic din lume se află la Chișinău, se lăuda opt ani în urmă fostul edil Dorin Chirtoacă. Acum un an, primarul Ion Ceban a prezentat acest proiect drept o premieră pentru oraș, fără a menționa că un asemenea troleibuz a fost lansat și în 2014. Mai mult, în unicele broșuri care sunt împărțite cetățenilor străini la aeroport, nu se menționează nimic despre troleibuzul turistic. Chiar și așa, autoritățile spun că proiectul este unul de succes, că au reușit să vândă peste două mii de bilete, să câștige peste 60 de mii de lei și că nu exclud extinderea itinerarului. 

Cum se lansa „primul troleibuz turistic din lume” pe timpul lui Chirtoacă

Primul troleibuz turistic a început să circule pe străzile Chișinăului cu opt ani în urmă. La 27 august 2014, cu mare fast, a fost lansată o rută care să promoveze destinațiile turistice din oraș, precum clădirea Primăriei, Sala cu Orgă, fosta Bancă Orășenească, Casa Herța, complexul de clădiri ale Spitalului de Boli Infecțioase Toma Ciorbă și altele. 

Lansat cu ocazia marcării a 55 de ani ai turismului moldovenesc, troleibuzul urma să circule în trei ture, în weekend, până la Ziua Vinului, 21-22 septembrie 2014. Cu alte cuvinte, durata proiectului a fost de o lună. 

Primarul de atunci al capitalei, Dorin Chirtoacă, se lăuda că „acesta este primul troleibuz turistic din lume”, iar fostul director al Agenției de Inspectare și Restaurare, Ion Ştefăniţă, spunea că este important ca „colaborarea să aibă continuitate”. Altfel spus, autoritățile insuflau speranța că proiectul nu va fi pus pe brânci. 

Odată ce termenul de executare a proiectului s-a terminat, „primul troleibuz turistic din lume” a dispărut de pe străzile capitalei. „Proiectul nu a fost sustenabil. Nu a fost dorință și Agenția de Turism nu a avut capacitatea să-l ducă până la capăt”, a declarat pentru AGORA directoarea executivă a Asociației Naționale pentru Turism Receptor și Intern din Moldova (ANTRIM), Natalia Țurcanu. Între timp, în R. Moldova a fost redefinită strategia de turism și troleibuzul de pe vremea lui Chirtoacă și-ar fi pierdut actualitatea.

Atunci, troleibuzul turistic a fost cât pe ce să fie dus la haldă și asta pentru că, după dezlipirea peliculei roșii de pe vehicul, a fost înlăturată vopseaua și acesta a rămas într-o stare deplorabilă. Pentru că Primăria nu avea destui bani pentru a-l restabili, un agent economic a propus să-l readucă la starea inițială cu condiția că, timp de șapte luni, troleibuzul va circula având amplasată în exterior publicitatea unei companii de producere a ceaiului. Astfel, troleibuzul turistic de culoare roșie s-a transformat în unul ordinar, dar de culoare verde. 

Foto: diez.md/ realitatea.md

În august 2021 Ceban se lăuda cu primul troleibuz turistic din Chișinău, care de fapt e al doilea 

În februarie 2020, ANTRIM a semnat cu Primăria Chișinău un acord de colaborare, în baza căruia a fost agreat un plan comun de elaborare a strategiei de turism. Printre punctele de reper, se regăsea și reanimarea troleibuzului turistic.

Astfel, conceptul proiectului a fost creat de către ANTRIM, iar ulterior a fost predat în întregime Regiei Transport Electric (RTEC). 

„ANTRIM s-a ocupat de design, stabilirea traseului și includerea destinațiilor. Ne-am asigurat că includem punctele care chiar sunt de interes pentru turiști, pentru că aveam deja experiență de lucru cu ei și cunoșteam ce-i interesează. Un alt factor care s-a luat în calcul a fost evaluarea străzilor care sunt predestinate pentru circulația troleibuzului”, a precizat pentru AGORA  Natalia Țurcanu. 

Ulterior, RTEC s-a ocupat de modificarea documentației și a prețurilor, care au fost aprobate doar cu acordul Consiliului Municipal Chișinău (CMC). 

În cele din urmă, la 1 august, primarul Ion Ceban se lăuda cu lansarea primului troleibuz turistic din Chișinău, care de fapt nu este primul, ci al doilea, cel dintâi fiind lansat de Dorin Chirtoacă în 2014.

În zi de lucru - troleibuz obișnuit de rută 

Troleibuzul turistic circulă doar în zilele de sâmbătă și duminică. Punctul de pornire este Arcul de Triumf din Piața Marii Adunări Naționale (PMAN), iar punctul final e Centrul de Informare Turistică. 

Turiștii pot să aleagă din trei rute. Prima începe la ora 12:00 și oferă un audioghid în limba rusă, ce de-a doua - la ora 14:00, cu un audioghid în limba engleză, iar cea de-a treia - la ora 16:00, cu un audioghid în limba română. 

„Ghidurile audio au fost înregistrate la Centrul de dezvoltare a industriilor creative din Chișinău „Artcor”. Unul dintre ghizii care a înregistrat vocea în limba engleză este chiar un angajat al Ambasadei Marii Britanii”, ne-a mărturisit Natalia Țurcanu.

Potrivit RTEC, îmbarcarea este permisă în limita a 22 de persoane așezate pe scaune, iar copiii de până la șapte ani, în mod obligatoriu, urmează a fi însoțiți de un părinte. Prețul unei călătorii cu troleibuzul turistic este de 30 de lei. Pentru copiii de până la șapte ani călătoria este gratuită.

În funcție de sărbătorile anuale, troleibuzul turistic este amenajat tematic. Spre exemplu, în aprilie, acesta a fost decorat în spiritul sărbătorilor de Paști. Iar recent, cu ocazia „Zilei profesionale a lucrătorului medical și a farmacistului”, excursiile tematice cu troleibuzul turistic au fost dedicate medicilor, farmaciștilor şi savanților renumiți. Mai mult, pentru lucrătorii medicali, călătoria a fost gratuită.

Chiar dacă pe străzile capitalei circulă un singur troleibuz turistic, RTEC spune că mai este unul care se află la parcare. Acesta este de rezervă și este scos pe rută în cazul unor proiecte speciale, precum cel descris mai sus.  

În decursul săptămânii, troleibuzul turistic circulă pe ruta nr. 30 și nr. 38. Astfel, în zilele de luni până vineri, turiștii se deplasează cu troleibuzul turistic doar că nu pe traseul „Chișinău Sightseeing”, dar pe o rută obișnuită. 

Deși este destinat turiștilor, troleibuzul nu se regăsește în broșura oferită în aeroport 

„Un turist care ajunge în R. Moldova prin aeroport află despre destinațiile turistice chiar în zona de așteptare a bagajului, acolo unde a fost amenajat un stand, unde cetățenilor străini le este pusă la dispoziție harta orașului. Pliantele sunt suplinite odată la două, trei luni”, a declarat pentru AGORA directoarea ANTRIM.

Așa arată aceasta:

Solicitată de AGORA, purtătoarea de cuvânt a Poliției de Frontieră, Raisa Novițchi, a comunicat că oamenii legii împart pliante turistice care le sunt oferite de Agenția de Investiții, în special în perioada sărbătorilor de iarnă, pascale și în luna august, când mulți conaționali revin acasă. 

Reprezentanții Agenției de Investiții au confirmat că au avut o astfel de colaborare cu Poliția de Frontieră. Însă, în broșură nu este nicio informație despre troleibuzul turistic din capitală. „În perioada în care s-a tipărit broșura, inițiativa cu troleibuzul turistic nu a existat”, a spus Valeria Tamașciuc, angajată a Departamentului Promovarea Imaginii de Țară.

Și atunci, ce se întreprinde ca cetățenii străini să afle despre existență troleibuzului turistic? Cei de la RTEC ne-au spus că au în plan includerea informațiilor despre troleibuz în broșură, iar până atunci, pentru informații, turiștii trebuie să acceseze portalul visit.chișinău.md, nici despre existența căruia nu li se comunică.

Directoarea ANTRIM nu exclude că, pe viitor, ar putea fi dezvoltate noi trasee, care să includă destinații precum vinăria „Cricova”, întrucât troleibuzul dispune de baterie și poate circula autonom, fără a fi conectat la liniile de curent electric. 

Solicitați de AGORA, reprezentanții RTEC au spus că până în prezent au fost vândute puțin peste două mii de bilete, ceea ce înseamnă un venit de 60 de mii de lei. „Cifrele neoficiale ar putea fi mult mai mari”, au precizat angajații RTEC. 

Dragă cititor,

Mii de oameni ne citesc în aceste zile în căutarea informațiilor, răspunsurilor și a unui fir de speranță. Iar noi lucrăm ca să asigurăm un jurnalism responsabil care să ne ajute pe fiecare dintre noi să înțelegem mai bine tot ce se întâmplă în jurul nostru și să ne unească în aceste timpuri complicate.

Ce putem face noi acum, este să te informăm corect, din surse verificate. Când nu știi pe cine să crezi, vezi ce scrie AGORA.
Fiecare contribuție din partea cititorilor este valoroasă pentru activitatea redacției. Susține-ne cu un abonament de membru. Mulțumim

Vezi și aceste știri
În zilele de weekend, doritorii de a afla tainele Chișinăului se vor putea plimba cu un troleibuz turistic

În zilele de weekend, doritorii de a afla tainele Chișinăului se vor putea plimba cu un troleibuz turistic

Patru trasee turistice pentru amatorii de ciclism, alergare  și drumeții au fost lansate în sudul Republicii Moldova (VIDEO)

Patru trasee turistice pentru amatorii de ciclism, alergare și drumeții au fost lansate în sudul Republicii Moldova (VIDEO)

În octombrie, au crescut prețurile la legume, dar s-au ieftinit fructele. În plus, s-a plătit mai puțin pentru bilete de avion și servicii turistice. Iată indicii

În octombrie, au crescut prețurile la legume, dar s-au ieftinit fructele. În plus, s-a plătit mai puțin pentru bilete de avion și servicii turistice. Iată indicii

Advertoriale
Igiena în școli: Produse recomandate pentru igienizarea instituțiilor de învățământ

Igiena în școli: Produse recomandate pentru igienizarea instituțiilor de învățământ

Te muți la casă nouă și plătești până la 45% din suma apartamentului după darea în exploatare (VIDEO)

Te muți la casă nouă și plătești până la 45% din suma apartamentului după darea în exploatare (VIDEO)

#CuPoftăDeDigitalizare. Serviciul E-PIN, preferat de peste 90 la sută dintre clienții Victoriabank

#CuPoftăDeDigitalizare. Serviciul E-PIN, preferat de peste 90 la sută dintre clienții Victoriabank

E un efort pe care nu-l putem face
singuri, așa că te așteptăm alături de noi
Autentificare
Ai uitat parola?
Salvează articolul

Pentru a activa această opțiune, e nevoie să fii logat pe AGORA.

Articolele salvate pentru mai târziu, le vei putea găsi în profilul tău.

Urmărește subiectul

Pentru a activa această opțiune, e nevoie să fii logat pe AGORA.

Subiectele urmărite le vei putea găsi în profilul tău.