OPINIE | Relațiile publice pe timp de criză: provocare, transformare, reinventare

OPINIE | Relațiile publice pe timp de criză: provocare, transformare, reinventare
FOTO: Unsplash

Pandemia a bulversat întreaga lume și a pus-o în fața necesității stringente de a se adapta noilor realități, de a face față provocărilor. În cea mai adevărată criză sanitară, nu doar sistemele de sănătate publică au căutat soluții pentru a salva vieți fără a intra în colaps. Aproape toate domeniile de afaceri au fost nevoite să se reinventeze și să caute modalități inedite - date fiind noile realități ale pieței - de a se menține, cel puțin, pe linia de plutire obișnuită și, simultan, de a se adapta noilor reglementări și protocoale de siguranță. 

Astăzi, cu toate că pandemia pare să fi făcut un pas înapoi, constatăm o profundă schimbare la față a lumii și, cu siguranță, în anumite aspecte, nu va mai reveni niciodată la imaginea pre-pandemică. În aceste condiții, este firesc ca și industria relațiilor publice să se schimbe semnificativ, i.e. stratagemele comunicării sunt cu totul altele decât cele utilizate înaintea pandemiei.

În ce măsură criza de sănătate cauzată de COVID-19 a schimbat modul în care profesioniștii din PR își fac meseria și de ce unele dintre aceste modificări vor rămâne o constantă în viitor? E întrebarea la care caută răspuns industria relațiilor publice, una din care fac și eu parte. Așadar, am identificat cel puțin cinci aspecte a căror asumare și conștientizare ne consolidează în plan profesional și ne oferă noi tehnici avantajoase de comunicare.

S-a schimbat modul de a interacționa cu mass-media

Interviurile, de exemplu, s-au mutat în zona virtuală. Comunicarea celor din PR cu mass-media se bazează în mare parte pe coordonarea interviurilor oferite de companii reprezentanților presei, însumând activități corelate cu derularea interviului propriu-zis.

Deoarece COVID-19 a limitat interacțiunile dintre persoane, profesioniștii din PR s-au orientat spre realizarea interviurilor virtuale. De fapt, acest lucru a reprezentat și un uriaș avantaj. De foarte multe ori, reprezentanții companiilor mari nu au suficient timp în vederea realizării unui tip de interviu, să zicem, clasic sau tradițional. În altă ordine de idei, această nouă paradigmă scutește și intervievatorii de un efort în plus – închirierea și amenajarea unui studio sau editarea și montarea materialului brut, căci în cazul unui interviu clasic sunt folosite mai multe unghiuri.

Crearea evenimentelor online a fost o mare provocare, dar a oferit și o gamă largă de avantaje

Până la pandemie, organizarea unor întâlniri profesionale (conferințe de presă, convenții, evenimente de promovare) a fost un instrument practicat pentru a comunica mesaje, informații către audiențe și pentru a spori vizibilitatea unei companii sau a unui brand. Mutarea acestor activități în online a constituit, în mod evident, o abordare nouă care a creat obstacole, dar a oferit și multe beneficii ce pot fi menținute pe termen lung, cum ar fi: apariția unor largi comunități virtuale, flexibilitatea în programul de lucru, oportunitățile oferite de noile platforme de a găzdui întâlniri informaționale, precum și alte instrumente inovatoare.

Evenimentele online s-au dovedit a fi utile mai ales prin accesibilitate sporită și, cred eu, vor rămâne la loc de cinste în suita instrumentelor de promovare, chiar dacă evenimentele cu prezență fizică revin în actualitate.

Comunicarea asincronă a căpătat noi valențe

Înainte de COVID-19, conversațiile aveau loc, preponderent, în timp real și era de așteptat ca oamenii să fie mereu „în priză”.

Acum, comunicarea scrisă și, respectiv, asincronă, este mai folosită, ceea ce oferă participanților, spre deosebire de apelurile telefonice sau teleconferințele pe diferite platforme specializate, cum ar fi Google Meet sau MTeams, prilejul de a analiza și gândi mai profund răspunsurile, de a nu fi puși în situația de a improviza răspunsuri care, în mod normal, necesită un anumit timp de gândire și analizare.

Acest lucru îi determină pe profesioniștii în PR să fie mai atenți în comunicarea cu părțile implicate în procesul de promovare, deoarece au la dispoziție mai mult timp pentru a-și gândi acțiunile și a rezolva problemele apărute într-un ritm util.

Rețelele sociale au devenit esențiale în menținerea interacțiunii comunicării strategice către audiențele țintă

Potrivit Business Insider, între 46% și 51% dintre adulții din SUA folosesc mai mult rețelele sociale de când a început pandemia. Acestea au fost și anterior parte integrantă a societății noastre, dar acum au devenit indispensabile pentru comunicarea la distanță între oameni, precum și pentru promovarea personalizată a mărcilor și produselor. Conexiunea umană este importantă în lumea noastră și, atunci când nu ne putem aduna în săli de evenimente, ca înainte de pandemie, rețelele de socializare au devenit soluția perfectă.

A sporit accesibilitatea la campaniile de promovare

În tot ce a dat peste cap și, totodată, a transformat în beneficiu pandemia în sfera relațiilor publice, avantajul accesibilității sporite este, probabil, ceea ce iese în evidență cel mai mult.

Astăzi, într-o lume virtuală, localizarea geografică contează mult mai puțin sau nu contează deloc.

Este absolut fenomenal faptul că evenimentele virtuale sunt disponibile pentru oamenii din întreaga lume, nu doar pentru cei care pot participa în persoană la diverse evenimente. Evident, sentimentul indus de comunicarea față în față nu poate fi reprodus online, dar accesibilitatea sporită în online oferă oportunitatea de a aduce mult mai mulți oameni împreună, ceea ce creează noi perspective în eliminarea barierelor geografice.

Adaptarea la situații de criză, așa cum am spus mai sus, este o provocare, dar și o șansă de a eficientiza comunicarea, astfel încât soluțiile de criză să fie fezabile și în contextul unui viitor mai relaxat.

Această abordare nouă, în contradicție cu practicile clasice, este firească pentru agenția BDR Associates din Republica Moldova, pe care o conduc. Avem în derulare proiecte de mare anvergură atât în Moldova, cât și în spațiul transfrontalier, pe care le gândim cu multă creativitate, dar și cu o viziune strategică, orientată pe obiectivele de piață ale companiilor client.

Setul nostru de abilități profesionale este depășit doar de entuziasmul și de hotărârea noastră de a transforma orice obstacol într-o provocare, în oportunitatea de a învăța, de a crește și de a demonstra zi de zi că industria comunicării strategice este sustenabilă, adaptabilă și rezistentă în vremuri de criză. Asta chiar dacă, în timpul restricțiilor impuse de pandemie, ne-a fost dor de „normalitate”, de viața de birou, în care ne-am obișnuit să ne regăsim zilnic, în echipă, să organizăm sesiuni de  dezbateri într-o comunicare caldă și, în același timp, directă, altfel decât cea virtuală, să facem pauze scurte de cafea, să organizăm surprize originale la aniversări, să râdem împreună și să ne bucurăm din plin și meritat de reușitele echipei noastre minunate, atât de dedicate fiecărui client căruia îi aducem rezultatele scontate. Revenind la importanța comunicării strategice în perioada critică generată de pandemie în toate sectoarele de activitate, trebuie să remarcăm reușita PR-lui în menținerea vizibilității clienților și rolul major jucat de consultantul în comunicare în susținerea investițiilor străine și a  antreprenoriatului.

Cu alte cuvinte, viitorul este, strategic, al științelor comunicării, mai ales într-o lume în care fenomenul fake-news pare să devină noua pandemie. Voi reveni neapărat la tema știrilor false în perioada imediat următoare.

Poți face diferența

Dacă îți iei un abonament cu doar 48 lei pe lună, noi vom putea să-ți oferim în continuare jurnalism independent.

Dragă cititor,

Mii de oameni ne citesc în aceste zile în căutarea informațiilor, răspunsurilor și a unui fir de speranță. Iar noi lucrăm ca să asigurăm un jurnalism responsabil care să ne ajute pe fiecare dintre noi să înțelegem mai bine tot ce se întâmplă în jurul nostru și să ne unească în aceste timpuri complicate.

Ce putem face noi acum, este să te informăm corect, din surse verificate. Când nu știi pe cine să crezi, vezi ce scrie AGORA.
Fiecare contribuție din partea cititorilor este valoroasă pentru activitatea redacției. Susține-ne cu un abonament de membru. Mulțumim

Vezi și aceste știri
Postul „RTR Moldova”, sancționat cu 17.000 de lei de Consiliul Audiovizualului pentru felul în care a relatat protestele Partidului „Șor”

Postul „RTR Moldova”, sancționat cu 17.000 de lei de Consiliul Audiovizualului pentru felul în care a relatat protestele Partidului „Șor”

Iohannis: Găzduirea de către R. Moldova a următoarei reuniuni a Comunităţii Politice Europene e un semnal că i se acordă importanţa cuvenită

Iohannis: Găzduirea de către R. Moldova a următoarei reuniuni a Comunităţii Politice Europene e un semnal că i se acordă importanţa cuvenită

 Percheziții la domiciliul unui fost șef al Direcției Generale Combaterea Corupției a CNA. Precizările Procuraturii Anticorupție

Percheziții la domiciliul unui fost șef al Direcției Generale Combaterea Corupției a CNA. Precizările Procuraturii Anticorupție

Advertoriale
Berea artizanală Keller HOLZ - între pasiune și gust (VIDEO)

Berea artizanală Keller HOLZ - între pasiune și gust (VIDEO)

Dobânda mică nu înseamnă un credit ieftin! Cum să alegi corect cel mai bun credit?

Dobânda mică nu înseamnă un credit ieftin! Cum să alegi corect cel mai bun credit?

Traumeel S a fost sponsorul Zilei Recordurilor din acest an. Află cine sunt câștigătorii și la ce probe au fost supuși

Traumeel S a fost sponsorul Zilei Recordurilor din acest an. Află cine sunt câștigătorii și la ce probe au fost supuși

E un efort pe care nu-l putem face
singuri, așa că te așteptăm alături de noi
EMISIUNI
  • DESCIFRAT| Ce mai fac refugiații din Ucraina? (VIDEO)
    DESCIFRAT| Ce mai fac refugiații din Ucraina? (VIDEO)
  • PROFESIONIȘTII| Inspector de patrulare: „Șoferii au două întrebări: M-ai găsit taman pe mine? Ai procent de aici?”
  • DESCIFRAT| (IN)Siguranța din mijlocul protestelor sau șirul neregulilor din Orășelul Schimbărilor. Invitați: Șeful IGP, Viorel Cernăuțeanu și directorul executiv API, Petru Macovei
  • DESCIFRAT| Distribuirea lemnelor de foc sau drumul celor 5 metri ster: De la lista întocmită de primării, la stocurile care se golesc (VIDEO)
Cele mai populare
  • 1
    Ruptură între PSRM și PCRM? „Noi, comuniștii, și Voronin personal, am devenit o acoperire pentru Dodon”
  • 2
    „R. Moldova încalcă drepturile cetățenilor din stânga Nistrului”, reprezentantul Transnistriei în Rusia, acuză țara noastră la ONU. Reacția autorităților de la Chișinău
  • 3
    Dodon l-a felicitat pe Putin cu ocazia zilei de naștere: „Cu mare respect și din toată inima, îl felicit cu ocazia acestei date glorioase”
  • 4
    Zelenski: Putin nu-și va putea salva viața după un eventual atac nuclear
Autentificare
Ai uitat parola?
Salvează articolul

Pentru a activa această opțiune, e nevoie să fii logat pe AGORA.

Articolele salvate pentru mai târziu, le vei putea găsi în profilul tău.

Urmărește subiectul

Pentru a activa această opțiune, e nevoie să fii logat pe AGORA.

Subiectele urmărite le vei putea găsi în profilul tău.