Olga Morozan, bursiera Fundației Soros Moldova, la #ROOFOFFLINE GOING DIGITAL: 16.000 de elevi nu au putut participa la procesul de învățământ în pandemie

Olga Morozan, bursiera Fundației Soros Moldova, la #ROOFOFFLINE GOING DIGITAL: 16.000 de elevi nu au putut participa la procesul de învățământ în pandemie

În jur de 16.000 de elevi nu au putut participa la procesul de învățământ în perioada pandemiei. Aceasta, mai cu seamă din cauza accesului limitat la instrumentele digitale, dar și din cauza lipsei competențelor în activitatea online. O bună parte dintre acești copii sunt în situații de risc - fără părinți, din familii vulnerabile sau cu nevoii educaționale speciale. Pentru sprijinul lor ar fi fost necesară colaborarea de ansamblu a factorilor de decizie - părinte, școală, localitate, stat cu ministerele din domeniu, capitol la care se constată politici nefuncționale. Concluziile aparțin Olgăi Morozan, bursieră a Fundației Soros Moldova. Invitată la ediția a X-a #ROOFOFFLINE a vorbit, în cadrul unui panel de discuții, și despre soluțiile ce trebuie aplicate pentru a asigura toți copiii cu educație digitală calitativă.

Pandemia a lansat provocări pentru toate domeniile de activitate, dar de suferit au avut mai cu seamă copii, nevoiți să treacă de la învățământul cu prezență fizică, la cel online, constată Olga Morozan. Ne-am pomenit în situația în care sistemul educațional, familia, toți trebuiau să se implice ca să ajutăm copilul să stea în fața calculatorului și să se conecteze pe ZOOM, să acceseze link-uri, să afle și să cunoască lucruri din mediul online.

Provocările au fost și mai mari pentru accesul la educație de calitate, în cazul copiilor aflați în situații de risc. Studiul realizat de bursiera SOROS în 2021 arată indici îngrijorători: 

Astfel, 235 de copii au abandonat școala într-un an. Asta ar fi echivalentul unei școli din zona rurală. Alți 1137 de copii de vârsta 16-18 ani au participat în acte de huliganism, jaf, vătămări corporale, distrugeri de bunuri. Aceasta este cât o școală din Chișinău. Iar alți 97 de copii au săvârșit tentative de suicid.

 

În total, potrivit raportului UNICEF pentru anul 2020, la începutul pandemiei, sau în perioada pandemică, 16.000 de elevi nu au putut participa la educație online.

Știm că a apărut un nou concept - educația la distanță, educație online, apoi învățământ hibrid. Multe concepte noi care au apărut și noi, societatea, trebuia să facem față. Dar a analizat ore cineva care au fost copiii în afara sistemului?

Olga Morozan

Cei care n-au avut acces la educația online au fost copiii din familii economic dezavantajate - 33%, copiii din familii social vulnerabile cu părinți consumator de alcool de - 25%, copiii cu deficiențe de învățare  - 31%, copii aflați în grija bunicilor sau rudelor, copiii părinților migranți, copiii cu cerințe educaționale speciale.

La fel, din acest grup de risc fac parte și copiii din centrele de plasament aflați în grija statului și copii fără părinți sau cu părinți lipsiți de drepturi. Olga Morozan spune că aceștia nu se află în jurisdicția Ministerului Educației, ci răspunderea pentru ei revine Ministerului Protecției Sociale. Respectiv, bursiera Fundației Soros Moldova a demarat un studiu.

 „Aici se întâmplă un fenomen interesant. Două domenii nu găsesc nicio posibilitate de colaborare ca să ajute acești copii. Ce mi-am propus eu? Am vrut să văd cum se bat două politici cap în cap și cum se ajută ele? Am analizat circa 40 de documente de politici educaționale și de protecție socială a copilului, pentru că am vrut să văd care sunt riscurile.  În total, au fost 154 de participanți - și copii, și profesori, și secretar de stat, și reprezentanți de la toate nivelele.

Ce am identificat? Insuficiență de calcul - un calculator la cinci copii. Cum un copil poate să-și dezvolte competențele digitale când este doar un calculator la cinci copii? Dacă se întâmplă într-un centru de plasament sau într-o familie mare e bătaie cu fratele și așa câștigă cine să-l folosească.

În plus, cadrele didactice școlare și cele din centrele de plasament nu dispun de competențe digitale necesare. Nu că n-ar fi deloc, dar nu sunt suficient profesionale ca să dezvolte la copii acele competențe digitale necesare”, constată Olga Morozan.

O altă problemă identificată este carența de asistență psihologică. Bursiera spune că atunci când copilul este în mediul online, acesta trebuie să aibă asistență psihologică și suport din partea unui psiholog care să-l ajute așa cum elevul poate avea deficiențe de învățare, traume emoționale, frică sau se satură de zoom și mitinguri.

 Urmare a celor constate, bursiera de la SOROS vine cu concluzii și recomandări:

„Trebuie să existe planuri funcționale ca elevii care au lipsit din cauza carantinei la lecțiile online sau au fost școli închise, să existe planuri de remediere, să se facă niște activități. Acum planurile acestea nu sunt acum funcționale și calitatea educație online rămâne în urmă.

Educația online trebuie să fie realizat într-un comun acord – nu doar școala, dar și familia, comunitatea, Direcția de educație, APL-urile. Problema este că nu există documente de politici publice intersectoriale, dintre două ministere, care să reglementeze o colaborare intersectorială eficientă la nivel central, teritorial și local în domeniul educației și cel de protecție socială. Domeniul educației face multe activități politice, multe formări, iar domeniul social rămâne în urmă cu educația online și pregătirea specialiștilor care ar acorda suportul necesar copiilor aflați în situații de risc. Evident că recomandarea a fost să se facă niște politici intersectoriale”, spune Olga Morozan.

Mai mult, așa cum deseori banii constituie barie, o altă recomandare este elaborarea unui mecanism de identificare a resurselor financiare.

„Am auzit de multe ori că nu sunt bani de la stat. Și atunci soluția ar fi, pentru că noi zicem de un lidership al managerilor, al școlilor, al primăriilor - să dezvolte capacitatea de căutare a banilor din altă parte. Să încerce să caute alte fonduri, să scrie proiecte, să aplice la granturi. Dar pentru aceasta trebuie formare și ar trebui să fie și politici de dezvoltare pentru găsirea acestor fonduri”, punctează bursiera.

 

Așa vreau să fie copiii noștri bucuroși, cu acces la educație de calitate, ca în clase copiii să se simtă viitori specialiști în care educația digitală să fie dezvoltată de mic nu doar prin faptul că are calculator sau telefon, dar școală să folosească toate gadgeturile în scopuri cognitive ca el să știe cum să le folosească. Și când crește mare, când merge la lucru, când obține o specialitate, să poată scrie cel mai bun CV, să poată răspunde la un mail mai desfășura decât cu „okay”, să se promoveze, să facă storytelling, să facă media, design, să fie specialist de valoare”

Olga Morozan

------------------------------------------

Bursiera Fundației Soros Moldova, Olga Morozan, a ținut discursul în fața publicului de la #ROOFOFFLINE GOING DIGITAL - a treia și ultima ediție a evenimentului din acest an. Alături de bursieră au fost și alte două colegele, Cristina Voroneanu, care a vorbit despre oportunitățile de digitalizare a transportului public și Alina Bărbuță, care a explicat necesitatea incluziunii digitale. 

Printre speakerii evenimentului din 8 septembrie au fost și Directorul General al companiei Moldtelecom, Alexandru Ciubuc, care a vorbit despre procesul de digitalizare în domeniul telecomunicațiilor, directoarea Agenției de Guvernare Electronică, Olga Tumuruc, care a  vorbit despre realizările și provocările în educarea unei națiuni digitale și directorul Agenției Servicii Publice, Mircea Eșanu, cu un discurs  despre implementarea tehnologiilor informaționale într-o instituție de stat.

Evenimentul a adunat peste 120 de oameni pe acoperișul restaurantului Vino pizza&wine într-o seară nu doar cu speakerii interesanți, dar și cu atmosferă plăcută - muzică de la Satoshi, pizza la 10% reducere de la gazda evenimentului, vin de la Chateau Cristi și premii valoroase pentru o tombolă cu surprize. 

Vezi AICI un reportaj video - cum a fost de această dată la petrecerea de pe acoperiș.

Partener general al  actualei ediții #ROOFOFFLINE: Moldtelecom 

Parteneri: Fundația Soros MoldovaAgenția de Guvernare Electronică, Vino pizza&wine și Chateau Cristi.

Prieteni și co-organizatori: agenția PRofile.

Ne vedem la anul, tot pe acoperiș!

Dragă cititor,

Mii de oameni ne citesc în aceste zile în căutarea informațiilor, răspunsurilor și a unui fir de speranță. Iar noi lucrăm ca să asigurăm un jurnalism responsabil care să ne ajute pe fiecare dintre noi să înțelegem mai bine tot ce se întâmplă în jurul nostru și să ne unească în aceste timpuri complicate.

Ce putem face noi acum, este să te informăm corect, din surse verificate. Când nu știi pe cine să crezi, vezi ce scrie AGORA.
Fiecare contribuție din partea cititorilor este valoroasă pentru activitatea redacției. Susține-ne cu un abonament de membru. Mulțumim

Vezi și aceste știri
#ROOFOFFLINE: Transportul public din capitală ar primi nota trei la capitolul digitalizare. Cum eficientizăm domeniul? Ne spune Cristina Voroneanu, bursiera Fundației Soros Moldova

#ROOFOFFLINE: Transportul public din capitală ar primi nota trei la capitolul digitalizare. Cum eficientizăm domeniul? Ne spune Cristina Voroneanu, bursiera Fundației Soros Moldova

Bursiera Fundației Soros Moldova Alina Bărbuță, la #ROOFOFFLINE GOING DIGITAl: Orice soluție digitală trebuie să vizeze incluziunea digitală (VIDEO)

Bursiera Fundației Soros Moldova Alina Bărbuță, la #ROOFOFFLINE GOING DIGITAl: Orice soluție digitală trebuie să vizeze incluziunea digitală (VIDEO)

#ROOFOFFLINE marca AGORA, ediția a 10-a! Am încheiat sezonul 2022: Vezi cum a fost de această dată la petrecerea de pe acoperiș (VIDEO)

#ROOFOFFLINE marca AGORA, ediția a 10-a! Am încheiat sezonul 2022: Vezi cum a fost de această dată la petrecerea de pe acoperiș (VIDEO)

Advertoriale
Berea artizanală Keller HOLZ - între pasiune și gust (VIDEO)

Berea artizanală Keller HOLZ - între pasiune și gust (VIDEO)

Dobânda mică nu înseamnă un credit ieftin! Cum să alegi corect cel mai bun credit?

Dobânda mică nu înseamnă un credit ieftin! Cum să alegi corect cel mai bun credit?

Traumeel S a fost sponsorul Zilei Recordurilor din acest an. Află cine sunt câștigătorii și la ce probe au fost supuși

Traumeel S a fost sponsorul Zilei Recordurilor din acest an. Află cine sunt câștigătorii și la ce probe au fost supuși

E un efort pe care nu-l putem face
singuri, așa că te așteptăm alături de noi
EMISIUNI
  • DESCIFRAT| Ce mai fac refugiații din Ucraina? (VIDEO)
    DESCIFRAT| Ce mai fac refugiații din Ucraina? (VIDEO)
  • PROFESIONIȘTII| Inspector de patrulare: „Șoferii au două întrebări: M-ai găsit taman pe mine? Ai procent de aici?”
  • DESCIFRAT| (IN)Siguranța din mijlocul protestelor sau șirul neregulilor din Orășelul Schimbărilor. Invitați: Șeful IGP, Viorel Cernăuțeanu și directorul executiv API, Petru Macovei
  • DESCIFRAT| Distribuirea lemnelor de foc sau drumul celor 5 metri ster: De la lista întocmită de primării, la stocurile care se golesc (VIDEO)
Cele mai populare
  • 1
    Ruptură între PSRM și PCRM? „Noi, comuniștii, și Voronin personal, am devenit o acoperire pentru Dodon”
  • 2
    „R. Moldova încalcă drepturile cetățenilor din stânga Nistrului”, reprezentantul Transnistriei în Rusia, acuză țara noastră la ONU. Reacția autorităților de la Chișinău
  • 3
    Dodon l-a felicitat pe Putin cu ocazia zilei de naștere: „Cu mare respect și din toată inima, îl felicit cu ocazia acestei date glorioase”
  • 4
    Zelenski: Putin nu-și va putea salva viața după un eventual atac nuclear
Canalul nostru de pe YouTube
Autentificare
Ai uitat parola?
Salvează articolul

Pentru a activa această opțiune, e nevoie să fii logat pe AGORA.

Articolele salvate pentru mai târziu, le vei putea găsi în profilul tău.

Urmărește subiectul

Pentru a activa această opțiune, e nevoie să fii logat pe AGORA.

Subiectele urmărite le vei putea găsi în profilul tău.