Descoperirea care ar putea revoluţiona industria IT. Calculatoarele, de 3.000 de ori mai puternice

Existenţa unei particule elementare era cunoscută încă de acum 85 de ani, însă nimeni nu a observat-o până acum. Este vorba despre fermionul lui Weyl, a cărui descoperire ar putea creşte mult puterea calculatoarelor, scrie antena3.ro.

O echipă a Universității Princeton (SUA) a reușit pentru prima oară să observe particula în laborator. Fizicianul Herman Weyl îi prezisese existența încă din 1929, cu ajutorul calculelor matematice. Oarecum ca în cazul bosonului lui Higgs. La fel ca bosonul, fermionul este o particulă elementară a materiei.

În articolul apărut în revista Science, cercetătorii arată că au putut observa particula datorită unui cristal deosebit, din tantal și arsenic. Ceea ce o face unică este absența masei. Spre deosebire de electron, fermionul lui Weyl nu are greutate, ceea ce constituie un imens avantaj față de electron, utilizat ca "mijloc de transport" al datelor în electronica modernă. Acesta însă, din cauza greutății, se poate pierde dacă întâlnește un obstacol pe drum. Însă în cristalul cu tantal și arsenic fermionii lui Weyl nu se pierd niciodată. "Este ca și cum ar avea sistem GPS și ar putea călători fără să se disperseze niciodată", spune Zahid Hasan, șeful echipei de cercetători.

În plus, această particulă nu generează căldură, în timp de electronul da. Căldura este una din principalele limite ale calculatoarelor, amintesc cercetătorii. "Cele două caracteristici ar putea fi un noroc pentru viitorul electronicii, îndeosebi pentru dezvoltarea calculatoarelor cuantice", de 3.600 de ori mai puternice decât clasicele PC-uri.

În orice caz, se recomandă prudență în cazul acestor descoperiri. Contactat de huffingtonpost.fr, Milan Orlita, cercetător în domeniul semiconductorilor și nanofizică la Laboratorul național pentru câmpuri magnetice din Grenoble, apreciază că descoperirea este „interesantă", însă sunt necesare multe alte studii și cercetări. "În ultimii ani au fost testate multe tipuri de materiale asemănătoare cu acest cristal. Este o descoperire importantă, dar prefer să nu fac comentarii în privința posibilelor ei implicații în afara domeniului cercetării", a arătat el, potrivit Agerpres.

Sprijină redacția Agora cu doar 98 de lei pe lună, iar noi te răsplătim cu un coș de produse locale de la From the Heart Shop.

Discursul Maiei Sandu la Adunarea Generală a ONU (LIVE)